Seks nye lastebilperler: Sjekk denne rekken av trekkvogner, kran-, krok-, kjøl-, tank- og elektriske biler!
NYE SJÅFØRVERKTØY UTLEVERT: Det registreres ukentlig opp mot 100 lastebiler i Norge. Det er mye stilig der ute - både av biler og historier. her serveres seks av dem.
NB: Tungt følger månedlig registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken - se vår store oversikt her.
Nye elektriske kranbiler til Svanevik Transport & Utleie AS i Loddefjord
Svanevik Transport & Utleie AS i Loddefjord investerer i elektriske kranbiler for byggevarekjøring hos Optimera. Chassis er levert av Trucknor. Alt av påbygg er bygget hos Arka i Osøyro, slik de har gjort på de aller fleste bilene deres.
Sverre Rob Nessestrand er kjøreleder med ansvar for de 36 bilene til Svanevik Transport & Utleie. Han forteller til Tungt at disse to nye bilene skal brukes til frakt av byggevarer i Bergens-området.
– Hva slags frakt har dere?
– Vi frakter vi omtrent alt mulig. Vi har semitrailere, planbiler, dumpere og kranbiler fra 11 tonnmeter til 140 tonnmeter.
Når det gjelder elektrisk transport, har foreløpig ikke Nessestrand møtt på noen store utfordringer.
– Fra før av har vi én elektrisk plan-bil uten kran Volvo FE Electric fra før av. Vi merker at det er flere som kjøper elektriske lastebiler nå, så det kan være litt ladekøer, men hittil har det gått greit.
Ny Actros 2553L til Engens Oljesenter på Hamar
Anders Seberg på bildet er sønnen til eier og daglig leder Ove Seberg. Engens Oljesenter frakter bensin og diesel i hele innlandet.
Ove Seberg forteller til Tungt at mesteparten av trafikken foregår på Hamar-siden av Mjøsa, men at Skogli skal kjøre på Gjøvik-siden.
– Da Skogli begynte i firmaet, hadde han som selvstendig næringsdrivende med seg en MAN tankbil. Denne tok til Engens Oljesenter over og bestilte den nye bilen som nå endelig har ankommet. Men det tar lagt tid å bygge bil, sier Ove Seberg.
– Den ble fryktelig forsinka. Bilen ble bestilt april i fjor og vi skulle egentlig hatt den før jul. Særlig påbyggeren ble spesielt forsinka.
– Totalt har vi tre vogntog som fast kjører tur-retur Oslo. I tillegg har vi fire tankbiler som går oppi her, delvis med og delvis uten henger.
Planen var å bytte ut den gamle MAN-tankbilen, men tiden skulle vise seg å løpe fra den.
– Den bytta seg selv, den. Den havarerte på Rudshøgda. Heldigvis fikk jeg tak i en brukt tankbil vi kunne bruke i mellomtiden.
Ny krokbil til Flatsetøy Maskin DA på Frei
Flatsetøy Maskin DA utfører det meste innen entreprenørvirksomhet med sine maskiner og biler, samt veivedlikehold vinterstid.
– Vi kjører endel asfalt for Veidekke. Bilen skal brukes til maskinflyting og massetransport til egne prosjekt og vintervedlikehold for Mesta, sier Espen Flatsetøy, daglig leder i Flatsetøy Maskin DA.
Totalt har firmaet ni biler. Den nye bilen skal erstatte en som har gått langt.
Ivar Bjarne er faren til Espen. Ofte er det jo sønnen som kommer inn i et.firma startet av faren, men i dette tilfellet, var det faktisk begge to som startet opp firmaet sammen.
Ny Mercedes Actros 2548L 6x2 med skap til E. Aarhus AS på Ulefoss
Vidar Høglid er eier og daglig leder i E. Aarhus AS på Ulefoss. Han har kjøpt ny kjølebil til to av sine sjåfører.
Høglid forteller til Tungt at E. Aarhus for stort sett kjører kjøl- og frys for Tine og Bama. Mesteparten er for Bama. Den nye bilen skal erstatte den forrige kjølebilen som hadde gått langt.
– Avtalen er med BaRe, (Bama Rema), og innebærer å levere Bama-varer til alle Rema 1000 butikkene i Vestfold og Telemark. Inntil nå, har vi kun fraktet kjølevarer, men har nylig fått en avtale om frakt av blomster.
– For Tine distribuerer vi varer ut til butikker, skoler, barnehager, osv. Området er Bø til Skien, Drangedal, Langesund, Kragerø, Gjerstad.
Totalt er de 12 sjåfører hos E. Aarhus.
Ny trekkvogn til Bøstrand Transport AS på Ørsta
– Den er lakkert og utstyrt på verkstedet vårt. Trucknor leverer bil til oss uten påbygg, og vi pleier å både pynte bilene selv, samt bygge påbygget, sier Yngve Bøstrand, daglig leder i Bøstrand Transport.
Videre forteller Bøstrand at de frakter stål og byggevarer med de til sammen 44 bilene de har.
– Den nye bilen skal også brukes til dette, og ble skiftet ut med en bil som hadde gått langt.
Med så mange biler i flåten, byttes det ut noen hvert år. I år skal de bytte ut fire biler, etter planen.
Ny Scania R660 A6x2NB-trekkvogn til Per Bortheim Transport på Florø - ytterst ute på vestlandet
Per Bortheim er daglig leder i Per Bortheim Transport. De holder til på Florø, som er Norges vestligste by. Bortheim forteller til Tungt at de har fornyet seg og byttet ut en annen trekkvogn som var fem og et halvt år gammel.
– Denne skal hovedsakelig brukes til offshore-kjøring mellom oljebasene opp og ned langt kysten. Vi frakter alt mulig forskjellig slags olje-relatert utstyr og ellers alt annet som kan flyttes etter veien.
Totalt har Per Bortheim Transport 13 store kjøretøy og 17 ansatte.
– Sju av bilene våre, går hovedsakelig på offshore-kjøring og ellers i drift der det er behov for våre tjenester.
I tillegg har Per Bortheim Transport fire kranbiler fra 34- 135 tonnmeter med rekkevidde på 40 meter. De har også sidelaster, forskjellige chassis for alt av kontainertransport. Disse går hovedsakelig i lokalt, men er også på langtur ved behov.
Tips oss gjerne om fete, artige eller spesielle NYE biler! Tips og bilder kan sendes til magne.hagberg@nordiskemedier.no