E134: Nye Røldalstunnelen får en prislapp på 2,5 milliarder kroner og skal være kjørbar i 2031

Sentral mellom øst og vest: Røldalstunnelen på E134. Den nye som skal bygges kan spare lastebiler for ca. 18 minutter kjøretid, antyder vegvesenet. Arkivfoto: Vegtilsynet
HARD KONKURRANSE? Det er foreløpig uklart hvem som skal bygge, men vegvesenet har nå fått ut konkurransegrunnlaget, og Norge har nok av tøffe tunnelsprengere.
Prosjektet er totalentreprise for prosjektering og bygging av ettløpstunnel mellom Seljestad og Røldal. For 2,5 milliarder kroner regner vegvesenet med å få:
- 1,7 km ny veg i dagen på Liamyrane ved Røldal.
- 1,2 km ny veg i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelveg på ca. 0,7 km
- Ny tunnel mellom Liamyrene og Seljestad på om lag 12,4 km.
- Diverse konstruksjoner i tilknyting til veganlegget.
Kontraheringsprosessen blir gjennomført med prekvalifisering og forhandling, og kontrakten skal etter planen inngås i løpet av våren 2025. Vegåpning skal etter planen skje i 2031.