23948sdkhjf

Akutt-logistikk: Sykehusene satser på elektrisk transport, samtlige akuttbiler er elektriske ved OUS

SYKT TUNGT: De åtte bilene i Sykehuset Østfolds interntransport tilbakelegger 7.500 kilometer på østfoldveiene hver uke. Nå er fire av bilene byttet ut med elektriske biler.

- Vi har nå fått på plass fire nye biler som gjør at vi er 50 prosent elektrifisert. Nå er målet om 100 prosent elektrifisert bilpark i vår seksjon i 2030 innenfor rekkevidde, sier Daniel Melhus Lipovoj, konstituert seksjonsleder i seksjon logistikk og transport.

Om Helse Sør-Øst

Bakgrunn: Helse Sør-Øst RHF (hvor sistnevnte betyr regionalt helseforetak) er en av fire regionale helseforetak i Norge, og eier av de 11 statlige helseforetakene i regionen. Helse Sør-Øst RHF sørger for spesialisthelsetjenester til 3,1 millioner mennesker i fylkene Innlandet, Buskerud, Akershus, Oslo, Vestfold, Østfold, Telemark og Agder. Det arbeider tilsammen 81.000 medarbeidere i helseforetakene/sykehusene.

Ni sjåfører løser 1300 oppdrag hver uke

I en melding fra Helse Sør-Øst RHF, som er ett av fire regionale helseforetak i Norge, er behovet for transport i Sykehuset Østfold i konstant utvikling, og antall oppdrag øker.

- Da er det godt å kunne øke kvaliteten på arbeidsplassen til våre medarbeidere med biler som er i tråd med sykehusets miljømål, sier Lipovoj.

Bilene i sykehusets interntransport er på veiene alle hverdager. De bringer blodprøver og prøvetakingsutstyr fra og til fastleger i Østfold, og transporterer blod og prøver for sykehusets utestasjoner for blodprøvetaking. De kjører ernæring og antibiotika til hjemmeboende pasienter, og de bringer ulike forbruksvarer fra Kalnes til sykehusets andre lokasjoner.

- Vi har totalt ni sjåfører som løser i gjennomsnitt 1300 oppdrag hver uke. Det betyr mange timer bak rattet, og da er det bra vi har gode elektriske biler på avtale, som dekker interntransportens behov, sier Lipovoj.

Samtlige akuttbiler elektriske ved Oslo universitetssykehus

Lenger nord står det også brukbart til. - Vår bilpark er nå ca. 40 prosent elektrisk, sier seksjonsleder transport Harald Brekke ved Oslo universitetssykehus. Målet er en 100 prosent elektrisk bilpark.

- Samtlige varebiler er elektriske, men vi har beholdt et par eldre diesel varebiler i reserve. Dette viste seg svært nyttig i vinter da det var på det kaldeste. De litt eldre el-bilene våre tåler ikke kulde så godt, og rekkevidden blir veldig redusert.

Brekke forklarer at neste skritt i elektrifiseringen blir sykehusets lastebiler og minibusser. Her er det flere utfordringer som må overvinnes før de kommer i mål:

  • Infrastruktur med ladestasjoner, kapasiteten er nå helt sprengt.
  • Kostnad ved anskaffelse
  • Utvalg av lastebiler i klassen under 7,5 tonn er svært begrenset, og tunge batteripakker gir begrenset nyttelast på disse bilene

Men Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus var tidlig ute og anskaffet Norges første elektriske akuttbil. I dag er samtlige akuttbiler elektriske. For tiden er Prehospital klinikk også i gang med å teste ut en elektrisk hvit ambulanse for syketransport.

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.149