23948sdkhjf

Alice fra Sula: - Yrkessjåfører har fått et ufortjent dårlig rykte

MENNESKENE PÅ VEIEN "Jeg var skeptisk til om dette var noe jeg kom til å klare"

  • Sjåfør: Alice Østrem
  • Bosted: Sula kommune
  • Kjører: Fast rute for Asko mellom Ålesund og Trondheim. Kjører også trallebytte til Otta ca. én gang i måneden.
  • Transporterer: Til vanlig kjører Alice mat på den faste ruten mellom Ålesund og Trondheim, for det meste kjøtt og egg, både kjøl og frysevarer.
  • Bil: Kjører to biler fast som hun bytter på ca. hver tredje uke siden hun jobber turnus. Det er en Volvo FH 540 2018-modell og en Volvo FH 500 2023-modell.
  • Alice tok førerkort på CE i slutten av juni 2021, og har kjørt lastebil siden da. Hun tak fagbrev som yrkessjåfør i mai 2024. Hun kjører for Nor-Log Nordvest.
  • Instagram: @aliceostrem

- Hva inspirerte deg til å bli yrkessjåfør?

- Jeg har nok hatt en interesse for maskiner og store kjøretøy helt siden jeg var liten, men det var en interesse som jeg aldri fikk utforsket eller dyrket noe særlig. Men det var nok en del i oppveksten min som påvirket meg. Min far jobbet som vaktmester når jeg var liten og jeg satt ofte på med han i traktor. Spesielt på vinteren når det skulle brøytes, det husker jeg var veldig gøy. Jeg husker også godt da jeg var rundt fem år og mine foreldre holdt på å bygge hus. Det var en maskinfører der, «gravemaskin-Jan» som jeg kalte han, som gravde på området hvor de skulle bygge. Jeg hadde alltid så lyst til å sitte på, og noen ganger fikk jeg lov til det. I tillegg så er onkelen min bilmekaniker, og har tidligere kjørt både buss og lastebil.

Transportbransjen har endret seg mye til det bedre de siste årene og fortjener mer ros en de får.

- Men det å bli yrkessjåfør var egentlig helt tilfeldig og kanskje mer et innfall jeg fikk når jeg hadde et par friår etter videregående skole. Jeg prøvde å tenke på hva jeg likte å gjøre i hverdagen, sånn at jeg kunne drive med noe jeg virkelig trivdes med og som jeg ikke kom til å gå lei av. Valget havnet fort på yrkessjåfør da jeg alltid har vært veldig glad i å kjøre, men jeg var skeptisk til om dette var noe jeg kom til å klare. Jeg hadde jo så og si aldri satt meg i en lastebil før jeg startet på utdanningen. Det viste seg å ikke være noe problem, og jeg har fått mye hjelp og støtte på veien. Så er det jo selvfølgelig et lite pluss at jeg kan høre på musikk døgnet rundt, og mer eller mindre være min egen sjef til tider.

- Kan du beskrive en typisk arbeidsdag for deg?

- En typisk arbeidsdag for meg starter en gang mellom 12.00 og 14.00. Når jeg kjører fra Ålesund kan turen gå til alt fra Stranda for å hente pizza Grandiosa og Stranda spekemat til Sunndalsøra for å hente Sunndalspotet. Da leverer jeg dette enten samme kveld eller dagen etter. 

Dagene hvor jeg starter i Trondheim går det mer eller mindre i det samme, og jeg henter egg på Heggestadmoen og Gilde kjøtt på Nortura Malvik. Sørover mot Ålesund stopper jeg innom Asko Molde for å losse av det som skal leveres der før turen går videre mot Giørtz på Eidsnes for å levere resterende av godset og parkerer for dagen en gang mellom klokka 21.00 og klokka 01.00 avhengig av godsmengde.

- Hvilke arbeidsoppgaver har du utenom selve kjøringen?

- Jeg har ikke mange arbeidsoppgaver utenom kjøringen, men jeg både laster og losser bilen selv. Utenom det så er vedlikehold og renhold av kjøretøy selvfølgelig en del av arbeidshverdagen også, så arbeidet utenom kjøringen er ikke spesielt tungt.

- Er det noe spesielt du må tenke på/ha kontroll på i henhold til transporten du utfører?

- Siden jeg kjører mat så er både renhold og temperaturmålinger viktige faktorer å tenke på.

- Er det noe type transport du synes er artigere en andre?

- Før jeg begynte å kjøre denne ruten så kjørte jeg lokaldistribusjon med singel bil, men jeg må si at kjøringen jeg har nå er best. Det er finere og mer kjøring, mye mindre stress og lettere arbeidsoppgaver.

- Har du satt ditt eget preg på utstyret du bruker i jobben?

- Jeg har ikke fått satt noe eget preg på utstyret eller kjøretøyet. Siden jeg jobber både turnus og bytter bil annenhver turnus, så er det ikke så lett med personlige preg.

- Hva er det som gjør jobben din spennende?

- Jobben min er relativt forutsigbar som er noe jeg liker godt, men vinteren er alltid like spennende og utfordrende, du vet liksom aldri hva du får. Det jeg tenker er mest spennende er at jeg aldri blir helt utlært, føler jeg lærer noe nytt nesten hver eneste dag.

- Hva mener du må til for å rekruttere unge yrkessjåfører, men også bevare yrkessjåførene over tid?

- Først og fremst så føler jeg at yrkessjåfører har fått et ufortjent dårlig rykte, og dette kan være med på å skape fordommer mot yrket som igjen fører til at rekrutteringen av nye, unge yrkessjåfører blir vanskeligere. Transportbransjen har endret seg mye til det bedre de siste årene og fortjener mer ros en de får. Å bli yrkessjåfør er det beste valget jeg har tatt for meg selv og jeg angrer ikke. Hva som må til er kanskje litt vanskelig å si, men det må jo være fint å starte med å gi yrkessjåfører og faget et bedre rykte. Jeg snakker ofte varmt om faget og åpner interessen for venner og bekjente som virker mottakelige for det.

- Når det kommer til å kunne bevare yrkessjåførene over tid så føler jeg det er viktig med god kommunikasjon mellom sjåfører og ledelse. Dersom man ikke trives eller er misfornøyd med noe må man kunne si i fra til ledelsen og bli hørt så det blir forbedringer utifra tilbakemeldingene. Ikke alle er like, noen liker å jobbe mye og har overskudd til det, andre trenger mere fritid for å lade batteriene, vi er forskjellige, da er det viktig å finne rett person til rett plass så man kan trives med det man gjør. Så svaret mitt her blir vel god kommunikasjon og trivsel i jobben.

- Hva tenker du om kjønns- og aldersfordelingen blant yrkessjåfører?

- Jeg synes både kjønns- og aldersfordelingen mellom kvinner og menn i yrkessjåførfaget begynner å bli ganske likt egentlig. Tidligere har det nok vært flest menn som ønsker seg en jobb i yrkessjåførfaget, men jeg ser stadig flere kvinner på veien noe jeg synes er veldig gøy.

- Det finnes også folk i alle aldre i denne bransjen. Jeg har møtt mange dyktige og erfarne sjåfører langs veien og på laste- og losse-områder. Noen gir meg tips og triks for å kunne forbedre og effektivisere arbeidet mitt, det synes jeg alltid er veldig fint og er veldig takknemlig for at de ønsker å dele kunnskapen og erfaringene sine med meg.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079