23948sdkhjf

Norva24 Kjelsberg Transport på Melhus er rigget for å doble aktiviteten

BEDRIFTSPORTRETT: Norva24 Kjelsberg Transport på Melhus satser på vekst. De har flere spennende tunnelanbud ute nå – og de begrenser seg ikke bare til hjemfylket Trøndelag.

– Det ser lyst ut i bransjen, særlig for tunnelvirksomheten. Det bygges mye tunnel nå, og fokuset på renhold av tunnel har økt. En ren og lys tunnel er mye mer trafikksikker enn en grå og mørk tunnel, sier Svein Idar Kjelsberg, daglig leder i Norva24 Kjelsberg Transport.

Store på tunnelvask

Norva24 Kjelsberg Transport har i dag flere tunnelkontrakter med ulike aktører. Blant andre med Stian Brenden Maskinservice og med Svevia. Gjennom Mesta har selskapet også driftskontrakter i Trondheim.

– Disse avtalene gjør at vi har tunnelvask i Gudbrandsdalen, i Mosjøen, Mo i Rana, på Helgeland og et stort område på Fosen. Vi venter nå på flere tunnelanbud som er på tur ut. Får vi tilslag på noe av det, blir det trolig ytterligere økning og fornying av biler og utstyr, sier Kjelsberg.

På grunn av dette blir det en del reising på de ansatte. I tillegg får bedriften færre jobber på steder utover de faste kontraktene.

– Er deres reisevirksomhet et tegn på at det mangler aktører i denne bransjen?

– Nei, ikke egentlig, men det kreves veldig kostnadskrevende utstyr for å utføre slike jobber, og det blir rett og slett for lite tunneler lokalt. Derfor blir det en del reising.

- Når det er sagt, er det mange aktører som reiser rundt med spyle- og feiebil, men leier en lokal slamsuger og dermed utfører oppdrag uten å eie alt utstyret selv. Det gjør også Norva24 Kjelsberg Transport om vi er ekstra langt hjemmefra, sier Kjelsberg.

Kommunaltekniske tjenester og veivedlikehold

– Våre to hovedarbeidsområder er kommunaltekniske tjenester og veivedlikehold, med omtrent jevn arbeidsfordeling fordelt mellom disse to områdene, sier Kjelsberg.

De kommunaltekniske tjenestene innebærer tømming av sandsluk, septik, oljeutskillere, spyling av rør, rørinspeksjon, rørfornying og tømming av fettutskillere.

Siden de kommunaltekniske tjenestene og veivedlikeholdtjenestene henger tett sammen, går også mye av utstyret på tvers av disse hovedområdene. Det har vist seg å være en stor fordel. Slamsugerbilene brukes for eksempel ofte innenfor begge hovedområdene.

– I midten av august fikk vi levert en ny slamsuger. Vi har registrert en økende oppdragsmengde på septik-segmentet. Den nye bilen skal derfor kun brukes til septikkjøring.

Norva24 Kjelsberg Transport AS

Kjelsberg Transport ble etablert i 1975. Norva24-konsernet kjøpte selskapet januar 2021, med det driftes fortsatt lokalt i Trøndelag.

Norva24 Kjelsberg Transport omsatte i 2023 for 35 millioner kroner, og fikk et resultat før skatt på nesten minus 5 millioner på grunn av planlagt omorganisering. 2022 og 2021 fikk et positivt resultat før skatt på henholdsvis 3,9 og 3,5 millioner kroner.

Norva24 ble etablert i 2015, da en rekke mindre lokale selskaper slo seg sammen og dannet et større konsern på tvers av regioner. De er i dag størst i Norden, med lokasjoner både i Norge, Sverige og Danmark, samt stor tilstedeværelse i Tyskland. Norva24 leverer et bredt spekter av tjenester til private aktører, bedriftsmarkedet og offentlige instanser innenfor tømme-, spyle, industri- og rørtjenester samt farlig avfall. De samarbeider også med en mengde store aktører med ansvar innenfor infrastruktur under bakkenivå.

Rigget for vekst

Kjelsberg forteller til AnleggsMagasinet at de over flere år har rigget seg mot vekst.

– Hele firmastrukturen vår er klar for oppimot det dobbelte i omsetning, så det er målet nå de neste to til tre årene, sier Kjelsberg.

Men selv om denne veksten har vært planlagt i flere år, var det 2023 som fikk den økonomiske mengden og dermed det avvikende negative resultatet.

– 2023 var et planlagt omorganiseringsår som ble kostbart, men nødvendig for å legge til rette for fremtiden. For å utnytte kompetansen som er bygget i firmaet og konsernet etter så mange år i bransjen, mener vi det er fornuftig å utvikle oss videre gjennom en vekstperiode.

Selskapet har blitt oppgradert innen kommunalteknikk og veivedlikehold på utstyr og ikke minst rett utstyr til rett jobb. Det er også utviklet og kjøpt nytt utstyr til rørfornying og rørinspeksjon.

– Nå kan vi ta på oss større jobber som krever litt mer av oss, selv om vi fortsatt skal drive med det samme som vi gjør i dag også. Man skal aldri glemme hvem man er, det er veldig viktig, sier Kjelsberg.

Utstyrsparken til Norva24 Kjelsberg Transport har totalt 18 næringsbiler:

  • Seks kombislamsugere
  • En ADR kombislamsuger
  • En supersuger
  • En bil for rørinspeksjon og trykktesting
  • En tunnelspyler
  • En rørfornyingsbil
  • Sju feiebiler

Det koster å være litt i forkant av kvalitetskrav

På større kontrakter og anbud er det ofte, men ikke alltid like mye krav til kvalitet.

– Vi er en ISO-bedrift og har valgt å gå til det skritt å skaffe oss ISO 9001-, 14001- og 45001-sertifiseringer. Vi ser at det både snakkes om og at det føres opp i større anbud. Men det blir sjelden fulgt opp, så prisene gjenspeiler dessverre ikke det det koster oss.

Videre i flere anbudsrunder stiller Norva24 Kjelsberg Transport dermed som regel på lik linje med andre usertifiserte aktører.

– Det gis ikke tilleggspoeng for sertifiseringene våre. Den økte kostnaden ved at vi har dette, er dermed en utfordring. Det går ikke an å belaste kundene dette kvalitetsarbeidet direkte. I så fall måtte disse kundene ha vært mer miljøbevisst, sier Kjelsberg.

– Vi tror og håper at dette likevel snart blir et krav i alle anbud, for vi er allerede klare og jobber etter disse retningslinjene. En ting er selve sertifiseringen, men man må også tilpasse driften for å følge de tilrettelagte retningslinjene til styringssystemene og kvalitetssystemene.

Renhold er et eget fag

I 2009, 11 år før Kjelsberg Transport ble kjøpt opp, var de store på byrenhold og det første firma i Norge som investerte i en Rotor Clean feiebil for å fjerne svevestøv.

– Vi kjørte et pilotprosjekt sammen med Statens vegvesen for å lage noen normer for byrenhold i Norge og hadde store forhåpninger om at det skulle bli noe ut av det, sier Kjelsberg.

Pilotprosjektet varte helt til 2014. Løsningen og resultatet ble veldig bra og viste at den måten å rengjøre på fungerte best.

– Likevel blir ikke Rotor Clean brukt så mye i dag. For selv om vi greide å redusere kostnadene betraktelig gjennom uttestingen med Statens vegvesen, ble det for kostbart. Så lenge denne typen renhold blir lagt i driftskontraktene, blir det for kostbart å bruke oss med tanke på påslaget hovedentreprenørene tar.

– Om det derimot hadde blitt sett på som et eget fag, som det egentlig er, ville saken ha vært annerledes. Slike oppdrag burde legges ut som egen kontrakt, eller prises separat i anbudene.

Som nevnt er det 10 år siden pilotprosjektet var ferdig, så ingen skal beskyldes for å ta forhastede beslutninger. Men nå ser det faktisk ut til at en endring kan være på vei.

– Vi har vært borti anbud fra fylkeskommunen der de deler opp driftskontrakter og kjører egne tunnelkontrakter. Fylkeskommunen og STV får som regel billigere priser, men samme resultat. For det er jo som regel vi "UE-er" som utfører likevel, sier Kjelsberg.

Han tror både Fylkeskommunen og Statens vegvesen nå ser at det er gunstig å levere egne anbud til firmaer som dem selv, som har både utstyr og kompetanse til mer spesielt veivedlikehold.

Norva24 Kjelsberg Transport på proff.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094