23948sdkhjf

Prøvde å omgå regler med enorm omvei, men fikk likevel grovt kabotasjegebyr

KABOTASJE: Fulgte gammelt regelverk og ble tatt for ulovlig kabotasje.

Et transportfirma fra Litauen lente seg på utdaterte regler, tok omvei innom Finland og trodde de var innenfor kabotasjereglene. De ble tatt for ulovlig kabotasje og måtte ut med 60.000 kroner, melder Statens vegvesen.

Her er ruta transportøren tok:

  • Ankom Lødingen 26. august med internasjonal last fra Finland
  • 1. kabotasjetur: Leknes – Elnesvågen
    (Kjørte gjennom Finland og Sverige for å komme til Elnesvågen)
  • 2. kabotasjetur: Ranheim – Uthaug
  • 3. kabotasjetur: Stjørdal – Sarpsborg (Ble stoppet i kontroll på vei fra Stjørdal 4. sep.)

Han kjørte altså tre kabotasjeturer på ni dager. Det er lovlig antall turer, men ulovlig lengde tid.

Ifølge Google Maps er korteste vei rundt 1000 km mellom Leknes og Elnesvågen, mens en «svipptur» innom Finland minst dobler den distansen.

Nina Pedersen, seniorinspektør Statens vegvesen, sier at selskapet nok trodde at de kjørte lovlig:

– Han tok en lang omvei innom Finland på vei fra Leknes til Elnesvågen, så han trodde nok han var innenfor det gamle regelverket. Da holdt det å bare kjøre ut av landet for så å kjøre inn igjen.

Regelverket sier, noe forenklet, at en utenlandsk transportør i løpet av sju dager kan utføre inntil tre innenlandske transporter i Norge. Perioden regnes fra tidspunktet da den internasjonale lasten ble losset i Norge. Etter sju dager må transportøren ut av landet, og kan ikke returnere før etter fire dagers karantene.

Den siste setningen ble lagt til i 2020 ifølge europalov.no.

1. mars i år var det enda en ny endring i regelverket som dekker kabotasje. Pedersen forklarer:

– Nå kan vi gi gebyr på 60.000 kr for brudd på kabotasjereglene, mens vi før bare kunne anmelde. Det var veldig tidkrevende, særlig for politiet. Nå blir vi fortere ferdig med sakene.

– Hvorfor stoppet dere akkurat dette vogntoget?

– Det var helt tilfeldig, vi hadde ikke fått noe tips eller noe sånt, sier Pedersen.

– Ser dere mye av ulovlig kabotasje?

– Kanskje rundt sju–åtte tilfeller som avdekkes i året i Trøndelag. Men det er sikkert mer, det er ikke alt vi får med oss, sier Pedersen.

Statens vegvesen opplyser at det litauiske transportselskapet har betalt gebyret.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063