23948sdkhjf

Nye Kramer 5045 til Norge i 2025

TUNGT OG NYTT: Kramer har nylig lansert sin nye hjullaster, modellen 5045. Den er forventet til Norge tidlig 2025.

Fra tidligere har Kramer hatt modellene 5040 og 5050, på henholdsvis 2.070 kilo og 2.690 kilo. Nå fyller de på modellutvalget med 5045 fra 2.675 til 2.750 kilo.

- Vi har allerede noen Kramer 5045 i bestilling, og de første ankommer rundt mars/april 2025, sier Tom Erik Huuse, avdelingsleder Entrack AS, avd. Moss. Entrack er importør av Kramer til Norge.

Transport på tilhenger

Huuse forteller til tungt.no at den nye Kramer-modellen er spesielt tiltenkt å passe inn for transport på tilhenger inntil 3,5 tonn.

- Maskinens vekt vil være rundt 2,4 tonn, og med skuffe og pallegaffel skal vekten til sammen være rundt 2,6 til 2,7 tonn på henger. Løftekapasitet på den nye maskinen er er opptil 1,6 tonn, så de fleste paller med belegningsstein skal kunne håndteres, sier Huuse.

Han legger til at med hastighet på 30 km/t, blir dette også en suveren maskin for vintervedlikehold.

To ulike motorer og hytter

Avhengig av kundens krav tilbyr Kramer to motorvarianter på 5045. Hjullasteren er utstyrt med en 19 kilowatt motor som standard, mens en 33 kilowatt motor er tilgjengelig som ekstrautstyr. Da blir toppfart på opptil 30 km/t. Det er også et valg mellom to ulike utforminger på hytta. En med høyde på 2,26 meter og en lav hytte med en høyde på 2,11 meter for maksimal kompakthet. Begge hyttene skal gi god og ergonomisk tilrettelagte kontroller som sikrer enkel og intuitiv betjening.

Unik i denne maskinklassen

5045 har tre ulike styremoduser: firehjulsstyring, krabbestyring og forakselstyring . Dette skal gjøre manøvreringen enklere selv i vanskelige situasjoner. Hjullasteren har også standard hurtigfeste, som også brukes på de større Kramer-modellene. For brukeren betyr dette at eksisterende utstyr kan brukes enda mer fleksibelt. Det helhydrauliske Smart Attach hurtigfestesystemet er tilgjengelig som ekstrautstyr, som gjør at hydrauliske redskaper kan skiftes raskt og sikkert uten at føreren må forlate hytta. I følge produsenten skal denne funksjonen være unik i denne maskinklassen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094