23948sdkhjf

Sotrasambandet: Arbeidet med nedre tverrforbindelse er godt i gang på Nye Sotrabru

TUNGT VÆR: Milliardprosjektet skrider frem, men når det blåser som mest, er det ikke helt enkelt å arbeide med kran oppi høyden på de høye tårnene på Nye Sotrabru.

Håkon Matre er prosjektleder bru i Statens vegvesen på Sotrasambandet. Han forteller til Tungt at dette generelt kan være en tung årstid å være brubygger på Vestlandet på, rent værmessig.

– Det har vært mye utfordrede vær i det siste, regn håndterer vi, men når vinden tar seg opp blir det vanskelig å utføre arbeid med kran, sier Matre.

Nå som Sotralink har kommet godt opp i høyden, er de avhengig av kran i de fleste arbeidsoperasjoner. Alt av armering og betong som heises opp til tårnene, blir dermed sensitivt for vind.

– Jo høyere vi kommer på tårnene, jo mer sensitivt blir dette, fordi det skal henge lenger i lufta og heises høyre, og blir mer eksponert.

– Hva er for mye vind?

– Det varierer med hva vi heiser opp, men med 15 sekundmeter blir det meste uansett vanskelig.

– Har dere måttet stoppe arbeidet på grunn av vind?

– Ja, vi har hatt noen uker med mye vind på Vestlandet. For to-tre uker siden, stod anlegget hele uka. Da var det så mye vind at arbeidene i høyden stoppet helt opp.

Tverrforbindelsen og tårnene

– På Knarrevik-siden av Nye Sotrabru, er arbeidet med nedre riegel godt i gang, sier Matre.

Denne riegelen er tverrforbindelsen mellom de to tårnene. Viadukten er den del av broen som går fra land og ut til tårnene. Dette blir en betongkonstruksjon som skal hvile på den nevnte tverrforbindelsen hvor den også møter stålkassen.

Tårnene i Knarrvika har nå passert 85 meter, mens tårnene i Drotningsvik er 49 meter høye nå. Totalt skal tårnene på begge sider bli 145 meter høye.

Arbeider nå med spredekammer og forankringskammer

Bildene under viser utklipp fra 3D-modellen som viser hvordan dette foregår.  Her ser vi hvordan kablene sprer seg, derav navnet «spredekammer». Spredekammer sammen med forankringskammer er det som utgjør forankringen til bruen.

– Akkurat nå borer vi hull mellom spredekammeret som ligger øverst i landskapet og forankringskammeret som ligger omtrent 20 meter lenger ned i terrenget. Det er fjellet imellom disse kamrene som holder broene oppe.

– Hva er videre fremdrift på nye Sotrabru?

– Når tårnene er ferdig, starter tilriggingen av kabelarbeidet. Planen er at tårnene skal bli ferdig i løpet av sommeren 2025.

Les mer om Sotrasambandet på Tungt.no.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.114