Texas på utekontroll: Kjørte med usikret stein på to tonn – en annen brøt opp hjullåsen og stakk fra saftig gebyr
ALVORLIG OVERTREDELSER: I onsdagens kontroll ved Svinesund kontrollstasjon og ved Moss ble to alvorlige hendelser avdekket.
Det ene forholdet var at føreren av en bulgarsk trekkbil brøt opp hjullåsen og stakk av fra kontrollplassen. Det andre forholdet var en norsk lastebilsjåfør som transporterte en stein på to tonn som ikke var sikret.
Dette var såpass spesielt at Tungt følte for å få mer informasjon. Øyvind Grotterød er kontorsjef i Statens vegvesen, og han forteller at de nylig stoppet en trekkbil fra Bulgaria uten gyldig transportløyve. Lastebilen ble stoppet på Svinesund kontrollstasjon.
Det ble utstedt gebyr på 60.000 kroner for det manglende løyvet, og kjøretøyet fikk påmontert hjullås. Tanken var som vanlig at hjullåsen skulle stå på inntil gebyret ble betalt av foretaket.
- Det skjer iblant
Men sjåføren hadde andre planer. Etter noen dager stakk nemlig sjåføren fra kontrollplassen etter å ha klart å bryte opp hjullåsen.
- Det er heldigvis ikke vanlig å bryte opp hjullåser, men det skjer iblant. Det er tiltaket vi har for å håndheve instruksen vår, og vi bruker enten hjullås eller kingpin-lås. I kontrollene våre er vi opptatt av trafikksikkerhet, men samtidig også opptatt av like konkurransevilkår. Dette kjøretøyet som stakk avgårde nå, brøt begge disse parametrene, sier Grotterød.
Han legger til at når sjåføren skjærer av låsen og kjører, er ikke konkurransevilkårene like med andre på veien. Og når han røsker av hjullåsen, kan han fort gjøre skade på eget kjøretøy når han kjører av gårde. Særlig bremseslager og luftbelger kan skades av skarpe kanter. Dette går ut over trafikksikkerheten.
- Når hjullåsen blir med rundt, er det fare for å skjære i stykker dekk. Hjullåsen følger nemlig med rundt, inntil den kjøres av. Her ble det brukt vinkelsliper i kombinasjon med rå kraft for å dra hjullåsen av, sier Grotterød
Det har blitt opprettet politisak, men Grotterød vet ikke om kjøretøyet fortsatt er i Norge eller har dratt videre til utlandet.
Usikret stein ved Moss
Den andre bilen ble påtruffet av en mobil kontrollenhet.
En norsk lastebil transporterte en stein med vekt på ca. 2 tonn. Denne var helt usikret. Fører av lastebilen hadde ikke gyldig førerrett. Dette resulterte i anmeldelse på lastsikring og manglende førerett.
Grotterød forteller at mannskapet antok at egenvekten på steinen var 2 tonn etter å ha veid kjøretøyet og sammenlignet med vekt i vognkortet.
- Vi ser på stålplanet at det er fullt med sand og grus. Det gir veldig liten friksjon mot underlag. At dette har gått så bra dit det gikk, er helt utrolig. Mannskapet vårt oppdaget kjøretøyet i Østfold, og vi fikk stoppet kjøretøyet og nedlagt bruksforbud momentant.
Grotterød presiserer at selv om det er karmer på bilen, er de helt uten verdi hvis steinen på to tonn hadde begynt å bevege seg.