23948sdkhjf

Pon Equipment om maskinsalget: – Vi kommer med stor sannsynlighet til å levere 100 tonns el-maskiner i 2025

MASKINSALGET: I denne artikkelserien har Tungt tatt en prat med de ulike maskinleverandørene i Norge om hvordan 2024 har vært for dem.

Artikkelen er skrevet før det ble klart at Zeppelin Group overtar Pon. I en annen artikkel på tungt.no kan du lese hva Ole-Petter Holene, adm.dir. i Pon Equipment, sier om overtakelsen.

Artikler i serien om maskinsalget 2024:

Pon Equipment er forhandler at Caterpillar maskiner i Norge.

– Kan dere gi en oppsummering av 2024 nå rett før årets slutt?

– Markedet har så langt gått ned 30 prosent i forhold til 2023 som var et topp-år. Vi forventer en nedgang for året som helhet på 35-40 prosent. Vi ligger ca 10 prosent under et normalår, og har tatt noe markedsandeler i år, sier Ole-Petter Holene, adm.dir. i Pon Equipment.

Holene legger til at lønnsomheten på nyere bruktmaskiner har vært god i 2024.

– Brukt har gått bra, sett i forhold til antall solgte. De 2-4 år gamle maskinene vi har hatt i utleieflåten, har vært veldig ettertraktede, sier Holene.

Han forteller videre at maskiner med eldre merker som ikke er Cat, og i tillegg har litt størrelse, er skikkelig tunge å selge. Ofte har løsningen dermed blitt eksport for å få solgt disse maskinene.

– Det er ikke alle som har råd til en helt ny maskin. For de er en nyere brukt maskin et godt alternativ. Vi har også et annet segent med maskiner som alltid er greie å selge; billigere maskiner under 20 tonn.

Holene forteller at selv om de ikke har økt salget av brukte maskinen, har brukt som andel av nytt økt.

– Vi har solgt ca. 340 bruktmaskiner i 2024, det er tilsvarende antall som 2023. Men vi skal være forsiktige med å anta at bruktmarkedet er på vei opp. Når markedet blir bedre, kommer færre til å bytte inn sine for å opprettholde kapasitet. Med redusert kapasitet, øker alltid innbytteadelen, sier Holene.

– Hvordan har maskinsalget vært i 2024 ut fra det dere trodde for et år siden?

– For det første ble 2023 sterkere enn vi trodde. Vi trodde vi skulle sett nedgangen allerede i 2023, men vi hadde fortsatt ordrereserver. Men i 2024 var gammel moro et stykke unna. Vi hadde regnet med at markedet ville gå ned fra 4.739 solgte nye maskiner til 3.850. Nå viser det seg at nedgangen blir omtrent 35 prosent. Dermed er vi nede på omtrent 3.200 solgte maskiner. Vi, som andre, trodde renta skulle ned tidligere, og at droppen i boligbyggingen ikke skulle bli så langvarig og dyp som den har blitt.

– Hvilke forventinger har dere til 2025?

– Jeg er betinget optimist. Vi ser flere maskiner i drift nå, enn på samme tid i fjor. Antall maskiner i drift, har ligget på et sunt nivå de siste 2-3 årene. Vi ser nå at maskiner går flere timer, sier Holene.

Han opplyser at de har 9.200 maskiner som rapporterer til dem hver måned. De fleste av disse er i jobb, selv om det er «fra hånd til munn» for mange.

– Vi vet også at mange av våre kunders maskiner er eldre modeller. Så lenge disse går mange timer hver dag, må entreprenørene enten overhale dem, eller kjøre et liv til. Vi tror renta skal ned, men også at folk flest begynner å venne seg til både høyere rente og høyere prisnivå. Dermed tror vi at både sjokket og pessimismen begynner å slippe. Markedet skal nok opp og tilbake på rundt 4.000 nye solgte maskiner per år. Det vil i så fall være rundt 10 prosent under et 10-års snitt.

– Hva er de tre viktigste faktorene for at maskinsalget skal blomstre igjen i 2025?

– Forbrukenes fremtidstro er nok den viktigste driveren. Myndighetene burde ha strammet inn før, siden mye av problemene vi ser nå henger sammen med renta. Nå er det viktig å sørge for at arbeidsløsheten ikke går opp mer. Det er de private husholdningene som driver renten, enten via næringsliv eller bolig.

Holene håper at siden det er valgår neste år, at noen ser viktigheten av å investere i infrastruktur; vei og bane er ikke ferdig utbygget i Norge.

– Vi mistenker at offentlige etater iblant holder igjen for å få prisene ned.

Sist, men ikke minst nevner Holene boligbyggingen. 

– Det er motoren i markedet uansett. Lokale og regionale entreprenører er hjertet i anleggs-Norge.

– Kommer det noen nye modeller fra dere i 2025?

– Ja, det gjør det hvert år, sier Holene og nevner noen kommende elektriske modeller fra fabrikk:

  • Cat 301.9. Denne 2 tonneren har de allerede fått fem stykker av på lager.
  • Cat 906. Dette er en 6,5 tonner, nær 7 tonner som ligger i bestilling.
  • 320 gravemaskin kommer i februar.
  • 950 GC hjullaster kommer rett fra fabrikk i slutten av neste år.

– Alle maskinene er eksklusive for Pon Rental det første året. Forhandlernes utleievirksomhet får først tilgang på maskinene siden tilgangen fra fabrikk er begrenset. I tillegg kommer det nyheter på maskinsiden hele veien. Etter next-gen plattformen ble tatt i bruk, kommer det uansett teknologiske oppdateringer hvert år på de aller fleste modeller.

– Er det annet som skjer hos dere i 2025 som er verdt å nevne?

– I september i år flyttet vi inn i nytt bygg i Drammen sammen med Pon Energy Rental. Nå skal vi øke videre i Trondheim. Det gjelder både Pon Equipment og Pon Rental. Der trenger vil mer plass til teknologien i forbindelse med elektrifiseringen. Vi kommer med stor sannsynlighet til å levere 100 tonns elektriske maskiner til neste år. En litt glemt maskin i det norske markedet, nemlig forgraveren, vil også komme tilbake.

– Vil elektriske maskiner ta av i 2025?

– I visse områder, vil jeg nok si. Det er veldig trykk i de store byene, spesielt i Oslo, men også Bergen, Trondheim og Stavanger er etterspørselen etter elektrisk stor.

Holene legger til at mer enn 25 prosent av utleie i disse områdene er elektrisk.

– Både tilgjengelighet og kostnader er fortsatt på et nivå som gjør at nullutslipp vil koste byggherren mer. Så da kommer det an på betalings- vilje og evne. Vi er ikke kostnadsnøytrale enda.

Holene tror elektriske drivlinjer vil vinne, fordi de er så mye mer effektive, men at veien dit trolig går via hybridløsninger og at fremtidens anleggsplasser vil ha mange energibærere.

– Komponentkostnadene er nå de høyeste kostnadene, mens vi ser at batteriprisene er en tredel av det den var for 6-7 år siden. Vi må bygge store antall maskiner for å drive prisene ned. I en sånn sammenheng er 100 maskiner for lite. Men klarer vi å sette 5.000 eksemplarer i produksjon, er det ikke lenger en liten serie.

– Den elektriske infrastrukturen både til anlegget og på anlegget er utfordret med tanke på lading, kabling, styring osv. Der utvikler vi løsninger for å være totalleverandør til våre kunder på anleggsplassen.

Holene utdyper at der det stod to-fire mindre maskiner og ladet før, er det nå aktuelt med 15-20 store maskiner som skal lade. Siden strømnettet ikke er dimensjonert for dette, er løsningen å kjøre inn ladekontainere. Disse skal lade når strømmen er billig, og bør flyttes rundt istedenfor å fast plasseres midt på anleggsplassen.

– Det er bedre å flytte energien til maskin, istedenfor å belte maskinen bort til energikilden. Pon Energy har seks store ladeenheter på vei nå.

Holene forteller videre at dette er 20 fots kontainere med 1 MW-time strøm (megawatt) installert.

– Før kjørte man en tankbil med diesel inn på anleggsplassene. Nå har vi muligheten til en «tankbil med strøm». Og dette er allerede testet ut med suksess i Nederland.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079