23948sdkhjf

Vil du bygge skipstunnel, er nåløyet trangt - nå står fire aktører igjen i kampen

FRA SEKS TIL FIRE: I løpet mot skipstunnelen på Stadt er  det ikke bare å melde seg på, man skal kvalifisere seg bare for å komme til startstreken. 

Og tunnelen på Stadt vekker nærmest global interesse; det er to kinesiske arbeidsfellesskap som nå er ute av dansen. Og blant de fire som gjenstår er det også stor utenlandsk kvote.

Mye arbeidsfellesskap på listen

- Med fire tilbydere er vi trolig sikret god konkurranse, noe som vil få innvirkning både på pris og kvalitet, sier kystdirektør Einar Vik Arset i en pressemelding. De fire han sikter til er:

  • Arbeidsfellesskap: Skanska Norge AS og Vassbakk og Stol AS (Norge)
  • AF Gruppen Norge AS (Norge)
  • Eiffage Genie Civil (Frankrike)
  • Arbeidsfellesskap: Acciona Construccion S.A og Bertelsen og Garpestad AS (Spania / Norge)

Arbeidet med Stad skipstunnel er lyst ut som totalentreprise med prekvalifisering og forhandlinger.

Kraven som ikke ble innfridd

Kystverket mottok seks forespørsler om deltakelse i konkurransen. Disse er blitt evaluert opp mot kvalifikasjonskravene som er angitt i konkurransegrunnlaget, blant annet tekniske og faglige kvalifikasjoner.

– Kvalifikasjonskravene er absolutte. For entreprenørene handlet denne runden om å synliggjøre tekniske og faglige kvalifikasjoner, blant annet gjennom referanseprosjekter. De fire tilbyderne som er med videre har svart godt ut på dette, mens de to ekskluderte tilbyderne har kvalitative mangler, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel Harald Inge Johnsen.

– Kystverkets vurdering er at de to ekskluderte tilbyderne ikke har dokumentert tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad, blant annet fra arbeid med injeksjon i svært hardt fjell samt prosjektering og utførelse av vann- og frostsikring, sier Johnsen

Fem års byggetid

De første tilbudene skal leveres innen 1. juni. Tilbudene blir så evaluert og forhandlet om, gjerne i flere runder, før det beste tilbudet ut fra tildelingskriteriene velges ut.

Målet er kontraktsignering høsten 2025 og byggestart i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til omtrent fem år.

Om Stad skipstunnel

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/ Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet

Kilde: Kystverket

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096