23948sdkhjf

Elektrisk drivlinje og sving: Hitachi med ny hjulgraver med 9,5 timer drift

TUNGT PÅ BAUMA: Bauma-veteran og Nasta-selger Nils Arve Norendal viser stolt frem den nye hjulgraveren fra Hitachi. - Dette er den første modellen til Hitachi som har en full elektrisk drivlinje, sier Norendal.

Tungt.no treffer Norendal på Hitachi-standen på Bauma. Han har vært ansatt hos den norske Hitachi-importøren Nasta AS siden 1994, og har siden den gang vært tilstede på alle Bauma-messer. 

- Vi har mye nytt på årets messe, men det er kanskje hjulgraveren som vi er litt ekstra spente på, sier Norendal.

Hjulgraver med 11 mil rekkevidde

Den elektriske hjulgraveren ZE150W-7 er en prototype som har elektriske motorer på hver aksel, elektrisk motor på svingen og en elektrisk hovedmotor. Den er satt opp med en kjørerekkevidde på 11 mil og en kjøretid på 9,5 timer.

- En vanlig hydrostatmotor bruker veldig mye energi, men nå som vi har elektrisk drivlinje og elektrisk sving så har vi en sammenlignet energisparing på 40 prosent. Denne energisparingen er noe som vil være veldig viktig fremover, sier Norendal.

Hjulgraveren er den første modellen til Hitachi som har en full elektrisk drivlinje. Foreløpig er den på prototypestadiet, men den er mulig leveringsklar til kunder i Norge i andre kvartal 2026.

- Hjulgravere i denne størrelsen er etterspurt i markedet, sier Norendal.

Dual-fuel

Hitachi har også en ny prototype beltegraver med hydrogen stempelmotor. Dual-fuel betyr at maskinen kan gå på både hydrogen og diesel/HVO. Maskinen skal kunne gå i seks timer på hydrogen før den må over på diesel, eller fylle på mer hydrogen. Den er bygget på en 300 basismaskin og veier 32 tonn. 

- I Norge mangler vi distribusjon av hydrogen i stor skala, så vi avventer litt på denne maskinen. Per nå får man heller ikke Enova-støtte i Norge på slike maskiner. Men denne maskinen reduserer jo utslippene, og er en del av en nullutslipps-løsning. Så vi håper at Enova vil gi støtte til slike maskiner også i fremtiden, sier Norendal.

27 tonns korthekk

Hitachi kommer også med en ny korthekk med navnet ZX225US LC-7. Den veier 27 tonn og er en batterielektrisk maskin. 

- Denne maskinen kan kjøres med kabel i svivelkoblingen på 400 volt for peak shaving, eller som ren kabelkjøring. Maskinen kan leveres med 200 kW til 400 kW batteripakke. Hvis kunden vet at den skal brukes stasjonært så har man ikke behov for den store batteripakken. Med 200 kW kan man peak shave, og det betyr at hvis man kun har tilgjengelig 32 Amp, som er for lite til å dra den 122 kW orginaleffekten som er på motoren, så henter maskinen det den trenger fra kablen på 32 Amp, og resten henter den fra batteriet. Derav begrepet peak shaving hvor man tar effekttoppene ved å tømme batteriet, sier Norendal.

Denne maskinen ble vist for første gang på Bauma i år, og i Norge kan Nasta allerede nå tilby denne til sine kunder. Estimert levering er fjerde kvartal 2025.

Større batteripakke på 9-tonner

For å synliggjøre den elektriske utviklingen har Hitachi nå en oppgradert versjon av beltegraveren ZE85. Den kom først med 100 kW batteripakke i 2019, og det har vært mulig å kjøpe en oppgradert varsjon med 133 kW, som i følge Norendal mange opplever å kunne kjøre en hel dag med. 

- Nå kommer en helt ny 200 kW-versjon. Dette er en 9,3 tonner med gummibelter og 400 liter skuffe, og typiske kunder er utleieselskaper og entreprenører som jobber mye i bymiljø. I Norge selges den med monobom, sier Norendal.

Ny 375 på diesel

Hitachi har også en helt ny ZX375US-7 som Norendal mener er veldig spennende. En 37-tonns korthekk på diesel som i prinsippet har samme spesifikasjon som ZX300 som Nasta har solgt mye av i Norge. Den kan fås med doserblad og delt bom.

- Korthekk er etterspurt, så den nye 375 har vi tro på i Norge. Vi har allerede tre maskiner i bestilling til Norge, sier Norendal.

Han legger til at 300 og 375 er de største maskinene som man kan ha 70-feste på, og i praksis de største maskinene man bør sette en Rototilt på. 

- Så da har man en lastemaskin med god kapasitet, samtidig som det er en servicemaskin til pussing og annet lignende arbeid.

Konseptmaskiner

Hitachi hadde også noen "fremtids"-maskiner i utstillingen. Landcros One som er en designprototype, en beltegraver som ser helt spesiell ut. Det er et konsept som viser fram de visjonene som Hitachi har for fremtiden, som teknologi, design og annen utvikling av maskinene. 

- Dette vil kundene se på fremtidige maskiner fra Hitachi. Kanskje vi ser en del av disse elementene på neste Bauma, sier Norendal.

Hitachi viste også frem en minigraver med utskiftbare batterier. Dette er et konsept som det ennå ikke er klart når kommer produksjon. 

- Batteriene veier drøye 20 kilo, og kan tas ut av maskinen og settes i en lader. Maskinen heter ZE17 og veier nesten 1,8 tonn. Den viser en spennende utvikling på de elektriske maskinene, sier Norendal.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093