23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

El-lastbiler, KI og kameraer: Slik vil Dachser drive mer bærekraftig i Norden

El-lastebiler, grønn bydistribusjon og KI-styrte terminaler er ikke lenger framtidsmusikk hos Dachser. – Kameraer og kunstig intelligens er en gamechanger, sier Peter Hut, som ser bærekraft og digitalisering som to sider av samme sak.

Dachser har de siste årene satt fart på en mer bærekraftig omstilling i Norden. I Oslo, Stockholm og København tilbys allerede bydistribusjon med el-lastebiler. 

I København har man to el-lastebiler som håndterer både Indre by og Frederiksberg.  Neste steg blir å sette inn et elektrisk vogntog som kan kjøre distribusjon på dagen og shuttle-kjøring om natten.

Her til lands har Dachser Norge AS stegvis økt sin virksomhet de siste årene. Omsetningen har økt fra 269 millioner kroner i 2020 til 366 millioner kroner i 2024.

I 2024 hadde Dachser Norge et driftsresulatet (EBIT på 39 millioner kroner, noe ned fra året før. Norgesavdelingen har ifølge Proff.no 98 ansatte.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062