23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Moss: Marerittet fortsetter

Til og med togpartiet MDG vil sette byens jernbaneprosjekt på vent. Moss sentrum kalles et milliardkrater med et hav av kvikkleire.

Her er en oppdatert lidelseshistorie i korte trekk:

  • Jernbaneprosjektet i Moss er kalt tidenes skandale. Mange ønsker å stanse det for å revurdere samfunnsnytten og kostnadene.
  • Geoteknikere har gjennom årene advart mot utbyggingen, og det er faglig uenighet om både beregningsmetoder og metodikk.
  • Det er store kostnadsoverskridelser. Prisen nærmer seg 30 milliarder kroner for bare 10 kilometer bane.
  • Dårlige grunnforhold med kvikkleire har ført til kraftige forsinkelser, ekstra sikringsarbeid og riving av tre store boligblokker for å unngå skred. Det har skapt et unormalt opphetet boligmarked i Moss.
  • Bane Nor forsvarer prosjektet og sier sikkerheten alltid kommer først, men understreker at grunnforholdene er svært vanskelige.
  • Jernbanen kan tidligst stå ferdig i 2030, med kostnadene per kilometer som er nesten dobbelt så høye som for Follobanen.
  • Det hører også med til historien at mange anleggsarbeidere er redde for å jobbe nær kvikkleiregrunnen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031