Her er en oppdatert lidelseshistorie i korte trekk:
- Jernbaneprosjektet i Moss er kalt tidenes skandale. Mange ønsker å stanse det for å revurdere samfunnsnytten og kostnadene.
- Geoteknikere har gjennom årene advart mot utbyggingen, og det er faglig uenighet om både beregningsmetoder og metodikk.
- Det er store kostnadsoverskridelser. Prisen nærmer seg 30 milliarder kroner for bare 10 kilometer bane.
- Dårlige grunnforhold med kvikkleire har ført til kraftige forsinkelser, ekstra sikringsarbeid og riving av tre store boligblokker for å unngå skred. Det har skapt et unormalt opphetet boligmarked i Moss.
- Bane Nor forsvarer prosjektet og sier sikkerheten alltid kommer først, men understreker at grunnforholdene er svært vanskelige.
- Jernbanen kan tidligst stå ferdig i 2030, med kostnadene per kilometer som er nesten dobbelt så høye som for Follobanen.
- Det hører også med til historien at mange anleggsarbeidere er redde for å jobbe nær kvikkleiregrunnen.