23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

To norske gigantbruer på vei

Nye Veier har nettopp presentert kommende prosjekter for flere titall milliarder kroner.

Nye Veier har nettopp presentert kommende veiprosjekter på et leverandørseminar, og blant disse inngår også to store brujobber - ny Mjøsbru og en ny Grenlandsbru, skriver Bygg.no.

Bru på 2,5 kilometer

Arbeidet rundt den nye Mjøsbrua er i full gang. Man skal nå kontrahere en ekspertgruppe som skal se på prosjektet, som blant annet omfatter kvalitetssikring av tidligere analyser, regelverksvurdering, gjennomføring av grunnundersøkelser og at man skal hente inn input til senere entreprisegrunnlag.

Planen er at brua skal bygges i en ren bruentreprise. Brua er, inkludert tilstøtende veier på 2,5 kilometer, men selve brua vil bli 1.750 meter lang. Det ligger her an til en totalentreprise, eventuelt en samspillskontrakt. Prosjektet inngår som en del av utbyggingen E6 Moelv- Øyer sør.

- Vi har ikke bestemt hvilken brutype vi skal gå for - dette blir det opp til leverandørene å konkurrere om - og det kan velges en tre-, betong- eller stålbru, forteller prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier, ifølge Bygg.no.

I kontraktstrategien heter det at valgte leverandør skal stå for både regulering, design, bygging, drift og vedlikehold av brua. Det er anslått at brua vil komme til å koste mellom 1,5 og 2 milliarder kroner å bygge.

Ny Grenlandsbru

Litt lenger sør-vest i landet er man i gang med planleggingen av utbyggingen av en ny Grenlandsbru.

Her ligger det an til at det skal bygges en kopi av eksisterende Grenlandsbru, som ble bygget i 1996. Brua er litt over 600 meter lang, har en seilingshøyde på rundt 50 meter - og er en ren betongbru.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|