Vil fortsatt bygge E39 Rogfast med enhetspriskontrakt
Vegvesenet vurderer nå alle muligheter for å ta ned kostandene og øke samfunnsnytten på det som skal bli verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel. I sammenheng med at prosjektet er inne til ny vurdering hos Samferdselsdepartementet har Vegvesenet tatt en ny vurdering av hvilken kontraktstrategi som vil egne seg best for prosjektet.
– Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide
God dialog med bransjen
– Vi har hatt god dialog med bransjen og jobbet grundig med saken internt i Vegvesenet. Vår klare anbefaling er at vi fortsatt vil bruke utførelsesentrepriser, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Han legger vekt på at prosjektet allerede er godt detaljert gjennom flere år med grundig planlegging.
– En endring av prosjektet til en totalentreprise vil ha for stor innvirkning på fremdrift til at vi ser oss tjent med å endre strategi nå, uttaler Davik i en pressemelding.
Vegvesenet har som ambisjon å balansere kontrakten for E39 Rogfast så godt som mulig i forhold til risiko.
– Vi vurderer at kan være aktuelt å konkurrere på løsning på deler av prosjektet. Dette kan for eksempel gjelde sjakt til Kvitsøy. For de deler hvor løsningsforslag er gjenstand for konkurranse vil vi vurdere å flytte prosjekteringsansvar til entreprenør, sier Davik.
Vegvesenet vil også bruke konkurranse med forhandling og etablere konfliktløsningsmekanismer i tråd med det som er fremforhandlet med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg.
Høye klimaambisjoner
Davik understreker at Vegvesen skal være i front på klima og miljøarbeidet.
– Vi skal ha med oss dette inn i arbeidet med å finne de beste løsningene for E39 Rogfast, sier han.
Dette vil gjenspeiles i kontraktenes krav. Vegvesenet vurderer å legge klima og miljø inn som konkurranseelement. I tillegg vil det stilles krav til at bedriften har sertifisering på kvalitets- og miljøstyringssystemer.
– Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, sier Davik.