23948sdkhjf

Fiat Freemont: Fyrig italiener med solide amerikanske gener

Fyrig italiener med solide amerikanske generDen store 7-seteren Freemont er den første modellen som er blitt lansert etter Fiats inntreden på eiersiden i Chrysler-gruppen. Den er basert på Dodge Journ...

Fyrig italiener med solide amerikanske gener

Den store 7-seteren Freemont er den første modellen som er blitt lansert etter Fiats inntreden på eiersiden i Chrysler-gruppen. Den er basert på Dodge Journey, men er blitt utstyrt med ny drivlinje, et nytt og stivere understell tilpasset europeiske krav og et nytt tiltalende interiør. Totallengden på 489 cm gjør den godt egnet for ombygging til 2-seters varebil. Enda mer attraktiv blir Freemont i april når den lanseres med 4x4 og automatgir til en svært gunstig pris.

Fiat Freemont en stor 7-seter med en akselavstand på 289 cm og en totallengde på 489 cm. Det gjør den godt egnet også som 2-seters varebil. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson

Etter at Daimler trakk seg ut av Chrysler, kom som kjent Fiat inn på eiersiden og har bygget seg jevnt opp til nå å ha en eierandel på ca. 60 prosent. Chryslerlogoen benyttes nå bare på modeller som selges i USA og på de britiske øyer. Med unntak av et par muskelbiler er også Dodge nå en saga blott i vår verdensdel. Chrysler vil imidlertid utvikle plattformer for større biler til Fiat, som på sin side vil selge flere av sine varebilmodeller i USA som Dodge.

Freemont en den første av en rekke nye modeller som Fiat har på beddingen. Den er en stor 7-seter med en akselavstand på 289 cm og en totallengde på 489 cm. Dermed er den eksempelvis 3 cm lengre enn en Volvo XC 90. Modellen bygger på Dodge Journey som ble lansert i 2007, men er blitt totalt fornyet, med blant annet ny drivlinje, et nytt og stivere understell tilpasset europeiske krav og et nytt interiør.

- Egentlig er det bare karosseriplatene som er beholdt fra Journey, opplyser Espen Kristoffersen, Fiatansvarlig hos importøren RSA i Drammen.

655 kilo nyttelast

Bilens lengde gjør den godt egnet også som 2-seters varebil. Ombyggingen blir foretatt av La Finto, og skilleveggen er plassert såpass langt bak at de fleste sjåfører kan innta en helt naturlig sittestilling bak rattet. Selv om Freemont med god margin imøtekommer myndighetenes krav til vareromstørrelse i lengderetningen, måtte La Finto bygge på en liten skalk helt i bakkant av taket for at den berømte "statskassen" skulle få plass. Denne er imidlertid delvis skjult av takrails og ødelegger derfor ikke det estetiske i nevneverdig grad. RSA opplyser at det vil være svært enkelt å bygge om bilen tilbake til en personbil. Passasjersetene følger med, og alle skinner er i behold.

Som varebil har Freemont en oppgitt nyttelast på 655 kilo, inkludert fører. Varerommet har en lengde på 180 cm, største bredde på 140 cm og en høyde på 110 cm. Sidedørene kan åpnes 90 grader og gjør lasting og lossing enkelt. Men disse dataene er neppe de viktigste parameterne for majoriteten av Freemont-kjøperne. Dette er ikke en bil som primært vil bli benyttet til varetransport, men er snarere et godt alternativ til eksempelvis selgere og andre yrkesgrupper som kjører langt og dermed etterspør høy komfort, og som samtidig har behov for å ha med seg saker og ting.

Trekkvillig motor med lavt forbruk

Freemont er utstyrt med en 2-liters Fiat dieselmotor med effekter på 140 og 170 hk, begge med et maks dreiemoment på 350 Nm. MultiJet2-motoren har blant annet et avansert common rail innsprøytningssystem som gjør den svært stillegående i tillegg til å redusere utslippene av både NOX og CO2. Utslippet av sistnevnte er på 169 gram, mens forbruket er oppgitt til 0,64 liter pr mil ved blandet kjøring. Tatt i betraktning at bilen veier nærmere to tonn er dette svært lavt.

Under normal kjøring faller dreiemomentet aldri under 300 Newton og motoren fremstår dermed som både sterk og fleksibel over et relativt bredt turtallsområde.

Foreløpig er varebilversjonen kun tilgjengelig med forhjulsdrift og den minste effektvarianten, men i april vil den også bli tilbudt med 4x4, 170 hk og automatgir.

Fem stjerner i Euro NCAP

Fiat Freemont har fått tildelt fem stjerner i Euro NCAP. Modellen har seks kollisjonsputer, og leveres standard med et elektronisk stabilitetsprogram (ESP), blokkeringsfrie bremser (ABS) med bremseassistent, Hill-Holder, Electronic Roll Mitigation (ERM) som skal forhindre velt, og Trailer Sway Control (TSC) som forhindrer at tilhengeren begynner å logre.

Stilrent interiør

Amerikanere flest er ikke spesielt opptatt av bilinteriør. Mesteparten av den sorte hardplasten som kjennetegnet interiøret i Dodge Journey er derfor blitt byttet ut med "mykere" og mer tiltalende materialer for å imøtekomme europeiske brukere.

Freemont leveres med to forskjellige utstyrsnivåer; Active og Urban. Prisforskjellen mellom disse er imidlertid såpass liten at importøren forventer at de aller fleste vil velge Urban som blant annet inkluderer skinnseter, skinntrukket ratt og girkule, elektrisk justerbart førersete, automatisk 3-sone klimakontroll, radio/CD/MP3 med AUX- og Bluetooth-tilkobling, 4,3 tommers fargeberøringsskjerm i midtkonsollen, kjørecomputer, nøkkelfritt startsystem, 17 tommers lettmetallfelger, tåkelys, cruise control, TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), tyverialarm, lys- og parkeringssensorer, takrails, innfellbare elektriske speil og tonede bakre vinduer.

Alt i alt fremstår Freemont som svært velutstyrt, med et lavt innvendig lydnivå og høy grad av komfort.

Prisene på Urban varebil starter på kr 263.900 (ekskl. mva). I april lanseres som nevnt Freemont også med 4x4 og 170 hesters motor i kombinasjon med automatgir. Prisen på denne modellen forventes å starte på kr 319.900, og er kanskje vel verd å vente på.

---------

Forventer kraftig vekst

RSA rundet 75 år i fjor, og har vært engasjert i en rekke merker. Etter å ha fått Suzukiagenturet på 80-tallet ble dette merket solid etablert i løpet av 90-tallet. I 2007 overtok RSA også Isuzu-agenturet, etterfulgt av Fiat i 2009 og Alfa Romeo i 2010. I forbindelse med Fiat kom inn på eiersiden i Chrysler ble alle importøravtaler sagt opp. I juni i fjor overtok RSA ettermarkedsansvaret for Jeep og Chrysler/Dodge fra Bertel O. Steen, og 1. januar i år startet RSA opp salg av Jeep.

Adm. direktør i RSA, Frank Dunvold, er godt fornøyd med Fiatsalget her i landet i fjor, spesielt av varebilene og Fiat 500. Salget av de større personbilene var ikke like godt, men i forbindelse med at Fiat vil lansere en helt ny modellrekke innen 2014, forventer Dunvold at salget vil bli doblet i løpet av et par år. Det finnes i dag 55 Fiat-forhandlere her i landet, inkludert 11 heleide RSA Bil-forhandlere og to som er deleid. Målet er at antallet skal opp til et sted mellom 60 og 65.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11