23948sdkhjf

Nye Ford Ranger: Større, sterkere og sikrere

Større, sterkere og sikrereDen har høyest tilhengerkapasitet, beste vadedybde og er sikrest i sin klasse. Nye Ford Ranger er her.Nye Ford Ranger har hele 80 cm vadedybde, noe som er viktig på det aust...

Større, sterkere og sikrere

Den har høyest tilhengerkapasitet, beste vadedybde og er sikrest i sin klasse. Nye Ford Ranger er her.

Nye Ford Ranger har hele 80 cm vadedybde, noe som er viktig på det australske markedet. Den har også klassens høyeste tillatte tilhengervekt på 3350 kg. Foto: Fredrik Saugstad

Fredrik Saugstad

På en egen terrengbane og dypt inne i skogen nord for Fossum Hovedgård ved Skien har pressen fått stifte bekjentskap med Fords nye Ranger. Dette er en helt ny bil og skal ikke ha en skrue felles med den forrige utgaven i følge Per Netland, salgsdirektør for nyttekjøretøy i Ford Norge. Bilen har fått Fords "Tempered Kinetic" formspråk, uten at det har gått ut over de praktiske og tøffe behovene som en pickup skal møte. Ford regner, ikke overraskende, Volkswagen Amarok som Rangers hovedkonkurrent.

I løpet av det resterende året vil Ford Motor Norge få 500 biler, et tall som dobler seg i 2013. Netland mener også at nye Ranger skal kunne selge langt bedre enn den utgående modellen som klarte 400 biler i året på det meste. Når det gjelder karosseriversjoner har de både Rap Cab og Double Cab på plass. I tillegg får de inn Single Cab for de som krever ekstra langt lasteplan. Ford forventer at salget vil ha en 50/50 fordeling mellom Rap Cab og Double Cab.

Manuell og automat

Ford Ranger blir produsert i Silverton i Sør Afrika, men den er utviklet i Australia. Dette har gjort at Forden nå strekker strikken lengst hva gjelder trekkraft, vadedybde og ikke minst sikkerhet i pickupmarkedet.

Motoren er den samme som sitter i siste versjon av Transit. En 2,2 liters diesel som yter enten 125 eller 150 hestekrefter og med et maks dreiemoment på henholdsvis 330 og 375 Nm. Ranger blir lansert både med sekstrinns manuell og sekstrinns automat. Automaten kan for øvrig skilte med å tåle 800 Nm på inngående drivaksel. Dette er en god egenskap for mange i bransjen som bruker disse bilene til å dra tunge lass. På plass er også en 3,2-liters dieselmotor på 200 hestekrefter og 470 Nm i dreiemoment.

Og når vi snakker om tunge lass har du kommet til riktig pickup, for Ranger kan trekke tilhenger med brems som veier opp til 3.350 kilo, noe som er klasseledende. Bilene kommer også standard med antisladdsystem for tilhenger. Ranger har nyttelast på 1.130 kilo. De har nå også dratt det lengste strået hva gjelder vadedybde som er på 80 cm.

God i terrenget

Firehjulsdriften kobles inn via en vribryter på konsollen ved girspaken. Under normale landeveisforhold velger man 2H og det er mulig å skifte til 4H i fart. Skal man kjøre i terreng bør 4L (firehjulstrekk lavserie) velges, og da må man stoppe og være innom nøytral for at spennet i drivverket skal slippe før tilkobling. En indikatorlampe blinker i instrumentpanelet på det fremdriftsvalget du velger, så fort det er koblet til, slutter blinkingen og du kan sette i gang.

Det hele fungerer svært enkelt og relativt kjapt. I terrengløypa klarte Ranger seg bra, bedre enn flere av konkurrentene i følge offroad-eksperter, og dette var med vanlige gatedekk. Motoren er sterk og klarer seg bra bare med tomgangskjøring og litt turtall over de vanskeligste hindrene. På skogsveier og grusveier merkes det at Ranger er noe stivere satt opp en for eksempel Amarok, men det er en komfortabel arbeidsplass likevel. Undertegnede kunne merke Fords presise og kontante styring som gjør at man har bedre kontroll over bilen uansett underlag. Motoren virker både sterk og kvikk. Vi kjørte 150-hesters versjonen med sekstrinns manuell og sekstrinns automat. Begge alternativene fungerte godt både med bakhjulstrekk på grusveiene og lavserie i terrenget.

Fem stjerner

Nye Ranger har vokst i alle retninger og måler nå 536 cm i lengde, 182 i høyde og 185 i bredde. Den er foreløpig den eneste pickupen med fem stjerner i Euro NCAP-testen hvor den fikk skryt av god sikkerhet for fotgjengere og for passasjerer i baksetet (double cab). På disse punktene har pickuper slitt med å få gode karakterer tidligere, noe Ranger har forandret på. Sikkerhetsutstyret omfatter blant annet ESP som standard, TSA (trailer sway assist) og EBA, (emergency brake assist). I tillegg til at mye arbeid er lagt ned i karosseri, sikkerhetsbur og deformasjonssoner, har Ranger beskyttet fører og passasjerer med en rekke kollisjonsputer, forhåndstrammere på setebeltene, kollapsbar rattstamme og pedaler og beltevarsler.

ESP eller antiskrenssystemet til Ranger er delt i to steg. Vanligvis er selvsagt ESP aktivert, men om du trykker på ESP-knappen en gang tillater systemet hjulspinn men ikke skrensing. Dette er nyttig om man for eksempel trenger mer trekkraft på glatt underlag hvor et vanlig system fjerner trekkraften for å unngå at hjulene slipper. I slike tilfeller har man også mistet mye av fremkommeligheten. Trykker man på knappen en gang til kobles både antispinn og antisladdsystemet ut.

Prisene starter på kr. 217.120 (ekskl. mva) for en Ranger Single cab XL med 125 hk og går opp til 320.800 for toppversjonen Ranger Double Cab Wildtrack med 200 hk.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063