23948sdkhjf

Transportøkonomisering: Sparer penger og tid med 4-akslet melkebil

Sparer penger og tid med 4-akslet melkebil– På en del innsamlingsruter sparer vi både penger og tid på å benytte 4-akslede melkebiler. Økonomien avgjør kjøretøyvalget, sier Hans Ivar Slåttøy som drive...

Sparer penger og tid med 4-akslet melkebil

- På en del innsamlingsruter sparer vi både penger og tid på å benytte 4-akslede melkebiler. Økonomien avgjør kjøretøyvalget, sier Hans Ivar Slåttøy som driver Hans Ivar Slåttøy Transport AS på Sømna i Nordland.

En stund tilbake satte han inn en ny 4-akslet MAN TGX med trippelboggi i melkekjøringen som firmaet har på hele Helgeland. Bilen har drift på de to fremre boggiakslene, mens den bakre har både styring og løft. Det er luftfjæring på alle tre akslene bak og parabel på forakselen. Bilen til Slåttøy er forøvrig utstyrt med det mellomhøye XLX-førerhuset, motor på 480 hk og MAN TipMatic automatisert giring.

Reduserer fergekostnadene

Mesteparten av Helgeland består av et forrevet landskap og mange øyer. Dermed blir det mye fergebruk på bilene i transportfirmaet.

- Med en 4-akslet melketankbil får vi med oss nesten 18.000 liter melk, som er 5.000 liter mer enn på en 3-akslet bil, sier Slåttøy. - På mange ruter kan vi derfor klare oss med singel bil, men med 3-akslet bil måtte vi ha hatt med tilhenger. Dette innebærer vesentlige besparelser i fergekostnader. I de tilfeller hvor det er aktuelt å kjøre med henger etter en 4-akslet bil, så sparer vi tid på at det blir mindre melk å pumpe til og fra hengeren. Spart tid er også sparte penger når man vet hvor intensiv trafikk enkelte av bilene går i.

250.000 kilometer i året

Noen av dem går på tre skift og kommer opp i en årlig kjørelengde på 250.000 km. Det må man uten tvil kalle intensiv trafikk, ikke minst for melkebiler. Slåttøy er for øvrig meget godt fornøyd med fremkommeligheten på de 4-akslede bilene. Med en akselavstand helt ned i 330 cm fra foraksel til fremre drivaksel og styring på bakre aksel er manøvreringsegenskapene minst like gode som på en 3-akslet bil. Det er selvsagt også av betydning på smale og svingete gårdsveier.

Hans Ivar Slåttøy Transport har i dag 50 ansatte, 20 melkebiler og 12 tankhengere. Halvparten av bilene er MAN, og årlig kjører selskapet rundt 110 millioner liter melk.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125