23948sdkhjf

Nye Citroën Jumper: God kombinasjon av fransk komfort og italiensk design

God kombinasjon av fransk komfort og italiensk designSiste generasjon Citroën Jumper føyer seg elegant inn den lange rekken av nye varebiler som nå introduseres på markedet. Sammenlignet med dagens mo...

God kombinasjon av fransk komfort og italiensk design

Siste generasjon Citroën Jumper føyer seg elegant inn den lange rekken av nye varebiler som nå introduseres på markedet. Sammenlignet med dagens modell fremstår også nye Jumper med økt nyttelast, større varerom på kassevognene, økt sikkerhetsnivå og bedre kjøreegenskaper. I tillegg kombineres fransk komfort med en både praktisk og elegant italiensk design.

Henning Ivarson Paris

Varebileiere som står foran en utskifting av bilparken kan se fremtiden lyst i møte og glede seg over at utvalget av helt nye bilmodeller aldri vært større enn nå. Årsaken til introduksjonsracet denne våren skyldes selvfølgelig i stor grad innføringen av de nye avgassbestemmelsene i Europa som resulterer i at alle biler som skal selges etter 1. oktober i år må ha motorer som tilfredsstiller Euro 4-normen. For å få til dette har de fleste produsentene utviklet helt nye motorserier, og samtidig forbedret produktet så mye på andre områder at de i praksis lanserer helt nye modellgenerasjoner. I så måte synes alle å følge samme trend mot å gi nyttekjøretøyene økt nyttelast, bredere basisutvalg og hvor både sikkerhetsnivået, kjøreegenskapene og komforten stadig nærmer seg en ordinær personbil.

Langvarig og suksessrikt samarbeid

PSA Peugeot Citroën og Fiat har samarbeidet om utvikling og produksjon av varebiler helt siden 1978. Citroën Jumper ble lansert første gang i 1994, samtidig med Peugeot Boxer og Fiat Ducato, og nå lanseres alle tre i ny generasjon. Med unntak av deler av motorprogrammet til Ducato, har det i alle år vært tre identiske biler som blir produsert på den felleseide fabrikken Sevel Sur i italienske Val di Sangro (Sevel: Société Européenne de Véhicules Légers på fransk og Società Europea Veicoli Leggeri på italiensk).

Med en årsproduksjon på 260.000 enheter er dette Europas største fabrikk for nyttekjøretøyer av denne størrelsen. Samarbeidet har vært svært suksessrikt. Tilsammen er det her blitt produsert over 3 millioner biler, og samlet sett har modellene vært markedsleder i Europa de syv siste årene.

Større varerom, høyere totalvekt og økt nyttelast

Nyttekjøretøyer er viktige for Citroën, og på verdensbasis står disse for omlag 20 prosent av merkets samlede salg. Jumper har hatt en jevn vekst de siste årene, og hvor salget har økt fra ca 40.000 enheter i 2002 da andre generasjon ble lansert til 48.000 i fjor. Nå forventer Citroën å selge rundt 55.000 nye Jumper pr. år. Den forventede veksten på rundt 15 prosent forklares blant annet med en økning av totalvekten fra 3,5 til 4 tonn og med nyttelast på hele 2 tonn som vil gjøre den interessant for nye brukergrupper. Jumper er blant annet en av få modeller på markedet som kan kombinere en slik totalvekt med forhjulsdrift.

For å takle den høyere totalvekten er modellen blant annet utstyrt med en ny bakaksel. Det er også foretatt flere andre endringer i understellet for å oppnå bedre fjæring og økt stabilitet. De minste modellene er utstyrt med 15" hjul, mens de tyngste har 16". Bremsesystemet er forbedret, og nødbremseassistent, ABS og antispinn er standard. ESP er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Jumper tilbys i en rekke kassevognstørrelser, hvor man kan velge mellom 3 takhøyder, 3 akselavstander og totalt 4 vareromslengder. Volumet spenner fra 8 kbm på modeller med lavt tak og kortest akselavstand til 17 kbm med det høyeste taket og den lengste akselavstanden. Det er 4 kbm mer enn dagens største kassevogn. Et bredere antisklibelegg på den bakre støtfangeren og redusert lastehøyde fra 56 til 53 cm gjør manuell lasting og lossing enklere enn tidligere. Jumper kan også utstyres med luftfjæring som ytterligere kan redusere lastehøyden med 7 cm i tillegg til å sørge for økt kjørekomfort og konstant høyde uansett vektbelastning.

Stor skyvedør på siden og hengslede bakdører som kan åpnes 180 grader (270 på bestilling) gjør det også enkelt å foreta laste- og lossearbeid ved hjelp av truck. Dørene i varerommet kan forøvrig låses opp og igjen uavhengig av dørene til førerkabinen. Det kan både gjøres ved hjelp av en knapp på dashbordet eller ved hjelp av sentrallåsknappen på tenningsnøkkelen.

I tillegg til kassevognutførelsene kan Jumper også leveres som chassis med 4 akselavstander og 5 ulike lengder, med enkel- eller dobbeltkabin, som helt strippet chassis og som buss.

Komfortabel og praktisk utformet førerkabin

Jumper har fått et moderne, stilrent og på flere områder et praktisk eksteriørdesign, med høyt plasserte hovedlys, og store støtfangere. Frontfangeren er tredelt som bidrar til rimelig utskifting ved skade, og i tillegg utstyrt med et lite stigtrinn for enkel rengjøring av den store frontruten. All ære til Citroën også for de store speilene som sikrer svært god sikt bakover. Her har de fulgt trenden med integrerte blinklys som bidrar til økt trafikksikkerhet, men som også gjør dem langt dyrere å skifte ut. I stedet burde produsenten kopiert designen fra sine personbilmodeller hvor blinklyset er montert langt mer beskyttet på speilfestet helt inn mot karosseriet

Innvendig byr Jumper på høy sjåførkomfort i tillegg til at førerkabinen er godt tilrettelagt som et mobilt kontor. Det avfjærede førersetet har en rekke justeringsmuligheter, og sammen med det justerbare rattet og girspaken som fortsatt er montert på dashbordet bidrar det til en meget god sittestilling. Det nye instrumentpanelet er lettavlest, og som vanlig finner man et senterdisplay hvor man kan hente ut informasjon fra en rikholdig meny. I likhet med alle de andre nye bilene vi har prøvd i denne klassen nylig, byr også Jumper på en rekke praktiske oppbevaringsrom. Blant annet finner man en egen hylle i full bredde over frontruten. Passasjerbenken har et integrert bord i ryggen som kan felles ned, og midt på toppen av dashbordet finner man en praktisk dokumentholder/skriveplate som kan felles opp. I tillegg til den tradisjonelle lighteruttaket, finnes det også en egen 12 volts kontakt for tilkobling av mobiltelefon, PC, PDA etc. Innebygget bluetooth gjør kommunikasjonen med slike eksterne enheter enkel og sikker. Et ordentlig mobilt kontor med andre ord. Om ønskelig kan Jumper også utstyres med blant annet hastighetsbergrenser, ryggesensorer, elektronisk regulert klimaanlegg (manuelt er standard), audiosystemer av forskjellig kvalitet, navigasjon og flåtestyringssystemer.

For å høyne sikkerheten ved kollisjoner er førerhuset blitt forsterket på flere punkter. Jumper kan utstyres med opp til 6 kollisjonsputer, men leveres bare med pute for fører som standard. Velger en tilsvarende på passasjersiden mister man et oppbevaringsrom i dashbordet og man kan heller ikke vippe opp skriveplaten på toppen av dashbordet. Den kan imidlertid fortsatt benyttes til oppbevaring av papirer som holdes fast av en klype. Alle belter er av trepunktstypen og utstyrt med pyrotekniske strammere.

Gode kjøreegenskaper

Jumper tilbys med en ny 2,2-liters HDi-motor som PSA har utviklet i samarbeid med Ford og som benyttes i nye Transit. I Jumper tilbys den i to versjoner på henholdsvis 100 og 120 hk med maks dreiemoment på henholdsvis 250 og 300 Nm. Modellen kan også utstyres med en 3,0 HDi på hele 157 hk og 400 Nm. Alle motorene tilfredsstiller naturligvis Euro 4. Markedskommunikasjonssjef Øystein Johansen i Citroën Norge opplyser til Logistikk & Ledelse at de forventer å selge klart mest av 100-hesteren. Det var derfor synd at produsenten kun hadde den mellomstore motoren til disposisjon under pressevisningen utenfor Paris. I tillegg var ingen av bilene lastet. Selv om vi derfor ikke fikk noe korrekt inntrykk av motoren, ga prøvekjøringen likevel bevis på at Jumper er en svært behagelig bil å kjøre. Som nevnt er sikten upåklagelig og sittekomforten svært høy. Den manuelle 6-trinns kassen (5-trinns på 100 hk) har svært presise girskift, og den oppfører seg rolig og stabil på ujevn og sporete veibane så vel som i høyhastighetskjøring på motorvei. Selv uten last var fjæringen komfortabel, og motorlyden er knapt hørbar i normale hastigheter. Det er heller ingen antydninger til annen støy eller vibrasjoner.

Som mange vet samarbeider også PSA Peugeot Citroën og Fiat om de mindre modellene Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Fiat Scudo. Disse produseres på fabrikken Sevel Nord i franske Valenciennes, og vil snart bli lansert i nye versjoner. Men først ut er altså Jumper som introduseres på det norske markedet i oktober. I skrivende stund er ikke prisene klare.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078