23948sdkhjf

Transportbrukernes Fellesorganisasjon: Regjeringen stiller med to ministre på Transportbrukerkonferansen

Regjeringen stiller med to ministre på TransportbrukerkonferansenSamferdselspolitikk har vært en stor del av den tradisjonelle Transportbrukerkonferansen. Det er derfor svært gledelig at Regjeringen i...

Regjeringen stiller med to ministre på Transportbrukerkonferansen

Samferdselspolitikk har vært en stor del av den tradisjonelle Transportbrukerkonferansen. Det er derfor svært gledelig at Regjeringen i år sender både Samferdselsminister Liv Signe Navarsete og Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen til konferansen.

Med begge ministrene på plass vil våre konferansedeltagere få politikerne i tale. Rammevilkårene for logistikk og transportindustrien er viktige for at næringen skal kunne utøve sin virksomhet på en velfungerende måte og som gir en lønnsom virksomhet.

Statsråd Liv Signe Navarsete vil holde sitt innledningsforedrag om lanseringen av et nytt forskningsprogram om næringslivets transporter. Statsråden vil også delta i paneldebatt med stortingsrepresentanter fra ulike partier.

- Dette blir den gyllen anledning for både statsråden og stortingspolitikerne til å markere seg, sier en engasjert og avtroppende direktør, Ole A. Hagen i TF.

Ved siden av de to ministrene vil vi også ha en debatt mellom de to tidligere finansministrene Per-Kristian Foss og Karl-Eirik Schjøtt-Pedersen. Vi håper (og tror) at temperaturen blir høy når de to «kamphanene» møtes til dyst.

Politisk kommentator Aslak Bonde skal holde styr på konferansens politiske debatter. Aslak Bonde har tidligere arbeidet som politisk journalist i Aftenposten og han har vært ansatt i NRK dagsnytt som reporter og vaktsjef. De siste årene har han vært gründer og redaktør for nettstedet politiskanalyse.no.

---------------------

Suksesshistorier og casestudier fra hele Europa på Transportbrukerkonferansen

Transportbrukerkonferansen Transport og Logistikk 2006 har gode foredragsholdere fra hele Europa. Disse vil fortelle om suksesshistorier fra egne bedrifter, eller om nye og viktige trender innen sitt fagområde. Fokus på økt verdiskapning i forsyningskjeder, krav til en mer kostnadseffektiv transport, logistikkutfordringer ved transport av ferskvarer og politiske rammebetingelser er bare noe av det en kan få med seg på årets konferanse.

Som vi alle kjenner til blir en optimalt fungerende forsyningskjeder stadig mer strategisk viktig for virksomheters verdiskapning og konkurranseevne. Dagens markedssituasjon setter et sterkt fokus på kostnadsreduksjoner, samtidig som ny teknologi og nye samarbeidsmodeller gir rom for nye muligheter.

Seminar A vil inneholde inspirerende casestudier og gjestetalere som vil fokusere på hvordan man løser sentrale problemstillinger innen Supply Chain Management. Dette dreier seg om strategi, planlegging, produktutvikling, produksjon, elektronisk tjenesteproduksjon og leveranse, inn-/utlogistikk, distribusjon og transport innkjøp og elektroniske handelsløsninger.

Seminar B vil inneholde foredrag om hvordan bedrifter utsettes i økende grad for nye og sterkere krav når det gjelder å levere sine produkter og tjenester raskere og mer kostnadseffektivt enn sine konkurrenter. Dette har ført til økt fokus på forsyningsstrategier, leverandørbase og kunde/leverandør- relasjoner.

Et avgjørende konkurranseparameter blir bedriftenes evne til å skape tillitsbaserte og langsiktige forretningsrelasjoner med kunder, leverandører og andre strategiske samarbeidspartnere.

Suksesshistorier og casestudier

Fra Norge får vi høre direktør for drift i Komplett.no, Pål Vindegg, fortelle hvordan de har levd opp til kundens logistikkforventninger. Komplett.no er en del av Komplett ASA - Nordens største e-handelsselskap. I 2005 omsatte de for nesten 2 milliarder kroner og mottok i snitt mer enn en ordre hvert eneste minutt (døgnet rundt, syv dager i uken) via sine nettbutikker. Komplett ASA er notert på Oslo Børs under symbolet KOM, og selger produkter via nettbutikker i åtte land - Norge, Sverige, Storbritannia, Irland, Nederland, Belgia, Tyskland og Østerrike. Siden oppstarten har over en million kunder kjøpt varer for mer enn ti milliarder kroner.

Fra England kommer James Stafford som er sjef for logistikkseksjonen i den store varekjeden Marks & Spencer med 400 butikker i Storbritannia og 280 butikker i 30 andre land. Stafford vil fortelle hvordan RFID (radiomerking) har forandret hverdagen og gjort forsyningskjeden mer effektiv.

Logistikkutfordringer ved transport av ferskmat

De store sjømatprodusentene/eksportørene, rederiene/logistikkselskapene og teknologibedriftene kjemper om å utvikle et kostnadseffektivt skipsbasert logistikksystem for fersk sjømat. Kravene fra sjømatnæringen er konkurransedyktig pris og tilbringertid, høy regularitet og et fleksibelt og kostnadseffektivt skipsbasert logistikksystem. Her vil Roar Pedersen, seniorforsker ved SINTEF Fiskeri og havbruk fortelle om hva næringens krav og utfordringer vil bli fremover.

Boulogne Sur Mer, Frankrikes største fiskerihavn, er i ferd med å bygge opp en HUB for transport fersk fisk/frukt og grønt på kjøl. I juni 2005 undertegnet havnene Boulogne, Drammen og Santander (Spania) en intensjonsavtale hvor man vil legge til rette for høyhastighets fergeforbindelser i nord- og sydgående retning. BGV har designet et fartøy (trimaran) som vil tilfredsstille kravene for en hurtig og sikker fremføring av godset. Etablering av en slik ny sjøverts transport korridor, som vil være konkurransedyktig både på fremføringstid og pris, vil representere en merverdi for vareeier sammenliknet med dagens transporter. Dette vil en engasjert maritim sjef Ivar A. Vannebo, Drammen havn fortelle mer om.

I løpet av få år har Posten Norge AS utviklet seg fra å sende brev og småpakker i Norge, til å være markedsleder på bl.a. ekspressleveringer og termotransport i Norden. Hvorfor har Posten ønsket denne utviklingen og hva betyr dette for det nordiske transport- og logistikkmarkedet? Og vil dette ha noen innvirkning på transport av ferskmat? Ved salgsdirektør Robert Lona i Posten Norge AS.

Dette er bare noen smakebiter på årets konferanse!

---------------------

The Final Countdown

Det svenske bandet Europe´s megahit fra 1986 er velegnet for å beskrive tiden vi er inne i, både i forhold til å vurdere denne Regjeringens innsats innenfor samferdselssektoren, og min egen periode som leder av TF. Vi er i sluttfasen før budsjettet kommer. Det siste året har vært fylt opp med forventninger om hva Stoltenberg 2-regjeringen skal prioritere. Både Regjeringen selv og stortingsrepresentanter fra regjeringspartiene har gitt uttrykk for at samferdselssektoren vil fremstå som en budsjettvinner.

Selv er jeg i sluttfasen i TF, og vil runde av med Transportbrukerkonferansen Transport og logistikk den 11. - 12. oktober på Gardermoen. Jeg håper og tror det blir et høydepunkt i forhold til å arrangere samferdselskonferanser i Norge, både når det gjelder bredde og dybde. Samferdselspolitikere, byråkrater i transportetater, direktorat og departement, og selvfølgelig transportbrukere og samlastere skal finne foredrag, tema og kontakter som nettopp de kan ha direkte interesse av.

Ellers vil jeg med dette oppsummere tiden i TF som hektisk og intensiv, men samtidig fylt av muligheter og positive holdninger. Dette har vi oppnådd det siste året:

Jeg mener alt dette gir legitimitet til et fortsatt sterkt TF, at det nytter å drive bransjesamarbeid, og at vi sammen kan sikre bedre rammebetingelser for et samlet næringsliv.

Som svenskene synger i The Final Countdown: «We´re heading Venus - it´s the final countdown!»

Med vennlig hilsen Ole A. Hagen

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11