23948sdkhjf

Oppgradert Connect, ny Transitgenerasjon, ny Transit AWD og ny Ranger: Fordnyheter på rekke og rad

Fordnyheter på rekke og radFord lanserer så mange nye varebiler for tiden at det nesten skaper problemer for importørenes markedskommunikasjon. Nyttekjøretøyarrangementet som ble arrangert utenfor Sto...

Fordnyheter på rekke og rad

Ford lanserer så mange nye varebiler for tiden at det nesten skaper problemer for importørenes markedskommunikasjon. Nyttekjøretøyarrangementet som ble arrangert utenfor Stockholm i midten av september forsterket det svært gode inntrykket vi fikk av den nye Transitgenerasjonen etter presseintroduksjonen i mai. Likeledes fikk vi de første milene bak rattet på nye Ford Ranger som introduseres i desember. Arrangementet ble imidlertid avholdt for tidlig til at vi fikk prøvekjøre den nye sterke motoren til Transit Connect. Ei heller Transit AWD som ble lansert i Hannover uken etter.

Henning Ivarson Stockholm

Hovedhensikten med å samle den skandinaviske fagpressen denne gang var imidlertid å la oss prøvekjøre den nye Transitgenerasjonen omtrent samtidig med markedsintroduksjonen. Og la oss med en gang konkludere med at kjøringen i Sverige ytterligere forsterket det gode inntrykket vi fikk etter den første presseintroduksjonen i Syd-Tyskland tidligere i år. Bakgrunnen er dels at bilene denne gang var mer korrekt spesifisert mot hjemlige kjøreforhold og at vi i mellomtiden har kjørt flere av Transits konkurrenter og fått et bedre sammenligningsgrunnlag. Hele dette segmentet er nå sterkt preget av økt fokus på komfort som bidrar til at sjåførene i større eller mindre grad mer har følelsen av å kjøre en personbil fremfor en stor kassevogn. Fords styrke i så henseende er at de med én og samme modell kan konkurrere over et bredt nyttelastsegment der noen av konkurrentene opererer med ulike modeller. På den måten byr den tyngste og største Transiten på nøyaktig samme gode førermiljø som den minste.

I tillegg til gode kjøreegenskaper og tiltalende interiør har Transit også fått en praktisk førerhusinnredning. Et stort antall oppbevaringsrom for både gjenstander og dokumenter i tillegg til flere andre praktiske løsninger gjør at produsenten trygt kan forsvare sitt utsagn om at Transit fremstår som et mobilt kontor. Det gjelder blant annet muligheten for stemmestyring av mobiltelefonen via innebygd blåtann. På den måten spares man for kostbar handsfreemontering som ofte må byttes hver gang man bytter telefon. Den norskmonterte skilleveggen gir også langt bedre muligheter for å justere passasjerbenken enn hva som var tilfelle med de tyske versjonene.

Stor bredde

Som tidligere meldt er de største enkeltnyhetene på siste generasjon Transit den nye frontdesignen, nye motorer, økt sikkerhetsnivå med blant annet mulighet for vektavhengig ESP-system og en ytterligere økning av modellutvalget. Unikt for Transit er som kjent kundens valg mellom for- eller bakhjulsdrevne modeller, men så langt har rundt 80 prosent av de norske Transitbrukerne valgt forhjulsdrevne modeller. Disse er nå utstyrt med en helt ny 2,2-liters TDCi-motor på 85, 110 og 130 hk, og med maksimalt dreiemoment på henholdsvis 250, 285 og 310 Nm. De bakhjulsdrevne modellene tilbys med en oppgradert versjon av Fords 2,4-liters TDCi-motor. Den er montert i bilens lengderetning og kommer nå med effekter på 100, 115 og 140 hk, og maks dreiemoment på 285, 320 og 375 Nm. 2,2-liters motorene og den minste 2,4-literen kombineres med en 5-trinns manuell girkasse, mens de to største motorene står i kombinasjon med en 6-trinns girkasse. Begge er lettbetjente og som kjent har også Transit nå fått en praktisk plassering av girspaken på dashbordet.

Alle motorene drar godt gjennom hele turtallsområdet, og dersom vi skal forsøke å utpeke en favoritt må det bli 130 hesteren til de forhjulsdrevne modellene. Den oppnår hele 74 prosent av det maksimale dreiemomentet allerede ved 1.250 o/min og i kombinasjon med 5-trinns kassen responderer den uvanlig raskt. Den var forøvrig å finne i den nye lange Transitmodellen med lavt tak som gjør at Ford nå kan konkurrere bedre med eksempelvis en tilsvarende versjon av VW Transporter. Kassevognene kan forøvrig leveres med 3 forskjellige akselavstander, 4 lengder og 3 takhøyder.

Som chassis kan Transit leveres med både enkelt- og dobbeltkabiner, også disse med 3 forskjellige akselavstander og 4 lengder. Salgssjef Per Netland i Ford Motor Norge legger ikke skjul på at de til nå har vært for dårlige på dette området, og annonserer tyngre satsing på dette segmentet fremover. Etter avgiftsomleggingen finner stadig flere kunder ut at en 3,5-tonner med et lett skappåbygg og nyttelast opp mot 1.500 kilo kan være et godt alternativ til tyngre modeller. Etter at Transit nå har fått økt kapasiteten på forakselen er den også bedre egnet som ambulanse.

Ny Ranger i desember

Per Netland var synlig stolt av å vise frem nye Ford Ranger. I likhet med dagens modell er den utviklet i samarbeid med Mazda og vil bli produsert i Thailand. Selv om det var første gang salgssjefen selv så den nye pickupen opplyste han at det allerede er blitt solgt en rekke biler på det norske markedet.

Ranger er ny fra støtfanger til støtfanger og blant annet utstyrt med en 2,5-liters TDCi-motor på 143 hk og et maks dreiemoment på 330 Nm som oppnås ved 1.800 o/min. Bilen vi prøvde var hentet fra England dagen før. Årsaken var at serieproduksjonen av denne varianten startet i mai, mens produksjonen av de venstrerattede først startet i september. Med liten erfaring fra høyrerattede biler var flere av oss mer enn nok opptatt av å holde riktig plassering i veibanen, men periodevis fikk vi da gitt på såpass at vi merket at også denne motoren med variabel turbogeometri er svært trekkvillig. Interiøret er helt nytt. Noen vil hevde det er svært elegant, mens andre vil synes at det er noe høy plastfaktor og kanskje litt for mye preget av at det største markedet for denne modellen er å finne i Østen. Komforten er det imidlertid ingen ting å utsette på.

Sammenlignet med dagens modell er sideveggene på lasteplanet blitt 6 cm høyere. Den vil bli godkjent for opp til 1.100 kilo nyttelast og tilhengervekter opp til 3 tonn. Ranger vil bli tilbudt i en rekke versjoner med to- eller firehjulstrekk, som varebil og kombinertbil og med tre forskjellige førerhuslengder. Den lanseres i Norge i desember.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078