23948sdkhjf

Still lanserer ny serie med motvektstrucker: Tar mål av seg å doble dieselsalget

Tar mål av seg å doble dieselsalgetStills nye serie av dieseldrevne motvektstrucker fra 2,2 til 3,5 tonn hevdes å være markedets mest økonomiske. Den største forbedringen på RX70-serien finner man imi...

Tar mål av seg å doble dieselsalget

Stills nye serie av dieseldrevne motvektstrucker fra 2,2 til 3,5 tonn hevdes å være markedets mest økonomiske. Den største forbedringen på RX70-serien finner man imidlertid i de elektroniske styringskomponentene som har medført at truckene er blitt langt enklere både å kjøre og betjene.

Henning Ivarson Hamburg

De fleste motvektstrucker med forbrenningsmotor er enten utstyrt med en tradisjonell momentomformer eller har hydrostatisk drift. Still har imidlertid i alle år skilt seg ut med sin dieselelektriske drift hvor altså forbrenningsmotoren driver en generator som igjen forsyner både hydraulikkpumper og AC-motorene ute på hvert drivhjul. Teknologien er mye brukt på en rekke større og mindre kjøretøy, blant annet i lokomotiver. Still har imidlertid så langt hatt et alvorlig problem med at flesteparten av truckførerne har følt at de har bedre kontroll over maskiner med en annen type drivlinje. Det har resultert i nær 95 % av deres motvektssalg både i Norge og i resten av Europa har vært elektriske versjoner. På dette segmentet gjør produsenten det til gjengjeld svært godt, og introduksjonen av de minste modellene av den nye RX20-serien i fjor har medført at de nå er markedsleder i Europa på dette området.

Langt mer brukervennlig

Med helt nye elektronikkstyringskomponenter hevder Still at de nå har fått en dieseltruck som er blitt betydelig mer brukervennlig og fullt på høyde med hva konkurrentene kan tilby. I mange tilfeller også bedre, skal man tro den tyske produsenten. Still er blant annet de første som tilbyr innebygget cruise control på trucker, og dette kan være et godt hjelpemiddel ved kjøring over lengre avstander. Den nye styringselektronikken gir også brukerne en rekke individuelle valg, blant annet mellom fem forskjellige førerprogrammer.

De minste versjonene av RX70 er utstyrt med en 1,9-liters Volkswagen sugediesel, mens man finner en turboladet versjon av den samme motoren i de tyngste. Mens mange dieseltrucker i samme størrelse ofte har et forbruk på 4 til 5 liter pr time, bruker ikke RX mer enn 2,5 liter og skal således være markedets klart mest økonomiske. Som en følge av blant annet betydelig lengre serviceintervaller skal også livslengdekostnadene være meget gunstige.

Resultatet av alle innovasjonene er at Still forventer å doble salget av sine dieseldrevne motvektstrucker i løpet av 3 år. De to norske importørene Andersen Truck og Still Lagerteknikk Norge er enda mer optimistiske og sier at dette målet skal nåes i løpet av bare ett år. Men så har da altså salget av slike trucker så langt vært svært beskjedent.

Godt forberedt for full hybridløsning

Still har over 50 års erfaring med dieselelektrisk drift. Dette er en teknologi som også danner grunnstammen for moderne hybridløsninger på både personbiler nyttekjøretøyer og trucker. Selv har Still i mange år tilbudt hybride trekkvogner som eksempelvis benyttes som bagasjetrekkere på flyplasser. Her kjører de på diesel ute, men skifter enkelt over til elektrisk drift ved innendørs kjøring.

Styringselektronikken på RX70 skal være godt forberedt for også å kunne tilbakeføre bremseenergi til et batteri slik at den vil fremstå som en fullblods hybridtruck. Med produsentens lange erfaring på dette området bør man derfor kunne vente seg en slik løsning om ikke alt for lenge.

Parallelt med introduksjonen av RX70 i Hamburg nylig, presenterte Still samtidig nye elektriske motvektstrucker i 4- til 5-tonns klassen.

Mer om begge modellseriene følger i neste utgave av bladet.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063