23948sdkhjf

Maskinleverandørene må i større grad engasjere seg i hele prosessen: God logistikk er et godt salgsargument

God logistikk er et godt salgsargumentNår salgssjefen byr på en liten improvisasjon fra det mangfoldige repertoaret «ledetid», og er den glade formidler av budskapet: «Vi leverer i morgen, ikke noe pr...

God logistikk er et godt salgsargument

Når salgssjefen byr på en liten improvisasjon fra det mangfoldige repertoaret «ledetid», og er den glade formidler av budskapet: «Vi leverer i morgen, ikke noe problem», får nok en og annen logistikksjef påtrengende behov for å gripe etter blodtrykksdempende medisin i skrivebordsskuffen. En karikatur kanskje, men sømløst samarbeid mellom de to funksjonene er ingen selvsagt del av hverdagen absolutt alle steder.

Nils Erik Langva Trondheim

God logistikk er faktisk et veldig godt salgsargument. Men rutiner, folk, opplæring og systemstyring må være på plass først, mener Siri Krigsvoll (bildet over) i Sivilingeniør Gisle Krigsvoll AS.

Firmaet, som er lokalisert på Heimdal utenfor Trondheim, et par kilometer nord for kjøpesentrene på Tillerbyen, har hatt markant økning i leveranse av verktøy til så vel forbrukermarkedet som til profesjonelle brukere. Siri Krigsvoll er andre generasjon i virksomheten, og som logistikksjef mener hun å ha et våkent øye for at hennes eget fagområde ikke er til utelukkende for å forflytte ting, men at også det skal bidra til at bedriften lykkes kommersielt.

En slik holdning stenger ikke for god service påpeker hun:

- Vi har et viktig mål om at bestilling i dag skal være leveranse på vei ut av anlegget senest i morgen. Tøft, men slike krav møter vi.

Umiddelbar handling

Denne typen markedsbasert logistikk merkes også av en av bedriftens samarbeidspartner, H. Clausen AS.

- Trenden er helt klar, og er særlig forsterket i de gode tider vi nå har, med kjøpesterke kunder som forventer mye av oss. Vi merker at vi lever i helt andre tider enn bare for kort tid siden. Situasjonen er således forholdsvis ny, og vi har vært nødt til gjøre holdningsendringer på veldig kort tid, i hele organisasjonen. Men uten å hoppe bukk over kvaliteten, sier salgs- og markedsdirektør, Odd R. Karlsrud.

H. Clausen AS er kjent som leverandør av hel- og halvautomatiske emballeringsmaskiner som strekkfilmmaskiner, rullebaner og annet transportmateriell, over hele landet.

Tenke marked

Til Gisle Krigsvoll har Karlsrud vært med på å levere blant annet fem Hecla strekkfilmmaskiner fra Cyklop i Sverige, to av dem helautomatiske og de tre resterende, halvautomatiske. Den nyeste helautomatiske ble levert for kort tid siden.

Karlsrud forklarer at H. Clausen ikke lenger kan overleve ved å oppfatte seg som en ren maskinleverandør. De har måttet utvide sin egen kompetanse til å omfatte systemløsninger som er transparente og som kan brukes på tvers av flere avdelinger hos alle typer kunder. Firmaets markedsstrategier stanser ikke lenger ved eget salg. For lykkes må de på en helt ny måte bidra til at kundene lykkes med sine aktiviteter og i sitt salg. På denne måten blir kundens marked i realiteten et sekundærmarked for leverandøren:

- Jeg kan belyse problematikken med et prosjekt vi i disse dager gjør for Trondheim Eskefabrikk, som ligger et kort stykke fra Krigsvoll. Systemmiljøet der styres av IBM AS 400 maskiner, og vi har en relativt omfattende jobb med å få våre systemer til å «snakke» med disse. Prosjekteringen med sikte på å få denne kommunikasjonen funksjonell er like viktig som maskinleveransen. Vi bruker generelt Siemens software, som er stabilt og kommuniserer godt med de fleste andre, relevante programmer. Men vi kan ikke nøye oss med utelukkende ufleksible standardløsninger, og regne med at kunden tilpasser sine systemer eller kjøper nytt. Jobben vi gjør med slike tilpassinger blir bare mer og mer viktig. Allerede i dag må man gjøre en god jobb på dette området, for å sikre en kontakt, sier Karlsrud.

Strekkfilm inn og ut

Hos Krigsvoll har H. Clausen vært inne med en løsning som skal kommunisere med systemene Movex og SattStore. På den tekniske siden består anlegget av ni automatiske kraner med ved siden av de nevnte automatene.

Som mange andre henter Krigsvoll etter hvert mange av sine produkter i Østen, blant annet Kina. Varene kommer i store containere, og laster om på paller, som så går til mellomlagring. Det som er spesielt ved denne bedriften er at både inn- og utvarer får strekkfilm, i en fullautomatisk prosess. Mange vil kanskje mene at to helautomatiske maskiner, til over 700.000 kroner, er «overkill». Lagersjef Tore Solhaug ser annerledes på saken.

- Investeringen var stor, men vi tjener penger på innsparing og effektivisering. Uten plasten på innvarer ville godset på pallene vært ustabilt etter plukk på grunn av forpakninger og størrelse. Nå røres ingen ting, fra båndet til inn-automaten startes og til ordrene plukkes. Resultatet er høyere gjennomstrømningshastighet, og bedre leveringsdyktighet.

Måtte oppgraderes

Bygningen der Gisle Krigsvoll i dag har lager og kontorer var Tybring Gjeddes sentrallager for Midt-Norge, men ble overtatt i 2000 av Krigsvoll. Firmaet ble for øvrig etablert i 1972.

- Overtagelsen gjorde at vår egen bedrift måtte oppgrades i vesentlig grad på logistikksiden, noe som har virket motiverende og profesjonaliserende for oss, sier Siri Krigsvoll. - Etter hvert har vi utviklet vår egen systematikk, selv om de fysiske forholdene lå veldig godt til rette da vi flyttet hit. Når vi skulle velge en samarbeidspartner, som kunne arbeide mot de samme. høye målene vi selv har, så er vi svært fornøyde med at vi fant en som opererer lokalt. Denne nærheten er viktig for oppfølgingen, slik at vi for eksempel hele tiden kan holde ledetiden nede, legger hun til.

- «Kinavarer» og kvalitet, noen betenkeligheter der?

- Overhodet ikke. Husk at Kina er et stort land, og de tilbyr naturligvis alle grader av kvalitet. Vi legger opp til egne spesifikasjoner, som vil gi oss aksept i markedet. Kommunikasjonen er internasjonal og god der nede, og vi har ingen problemer med å gjøre spesifikasjonene forstått. Vi er selv veldig ofte i Kina for å ha «hands on», men vi samarbeider også med andre som gjør innkjøp, forhører oss om eventuelle leverandører og kvalitet med dem.

- Logistikken blir utstrakt i flere betydninger, når skipningene kommer fra andre siden av kloden. Hvilke problemer støter dere på?

- Ingen som ikke er håndterbare, eller som er større enn fra andre land. Kineserne er veldig profesjonelle, og er i stand til å forsyne hele Europa med kvalitetsvarer gjennom gode tilførselslinjer, avslutter Siri Krigsvoll.

------------------

Fra VVS til verktøy

Gisle Krigsvoll trodde kanskje ikke at VVS-firmaet han etablerte i 1972 skulle blitt til grossist med hovedvekt på verktøy av ymse slag, og med 10.000 varelinjer. Importvirksomheten startet i 1980, med import av produkter fra Italia. Sortimentet var den gangen kompressorer og sveisemaskiner beregnet til både profesjonelle brukere og hobbybrukere.

Etter et «mellomspill» på Flatåsen industriområde i Trondheim flyttet bedriften til Heimdal ved Tillerbyen i 2000. Høsten 1998 kjøpe Gisle Krigsvoll AS grossistfirmaet BVA Maskin AB i Sverige. De to firmaene har i dag samkjørt sortimentet og den svenske delen av firmaet har hatt en betydelig økning i sine markedsandeler. Varemerker som omsettes er Gebe, Best Tools og Pro, som er egne, og dessuten Bahco, Stanley, Hultafors, Irwin, Hey´di, Fiskars og Flexit. Omsetningen i fjor var på 195 millioner i Norge og 74 millioner i Sverige.

------------------

Fra bokbinding til emballering

H. Clausen ble etablert allerede i 1846 som et bokbinderi i Christiania. I dag er utstyr og materiell for pakking og festeteknikk områder hvor det er størst utvikling.

I sin utvikling har firmaet vært innom sortiment som papirvarer og kontorrekvisita og verktøy og maskiner for emballering med ståltråd. Dette produktspekteret har fulgt utviklingen på materialsiden til stålbånd, polypropylenbånd, polyesterbånd og strekkfilm. Bedriften driver også med materiell for spikring og skruing.

Avdelingen for pakkemateriell og spikringsutstyr har etablert 6 distriktskontor, og av disse er tre drevet i eget navn. H. Clausen er representert i Grimstad (Agderfylkene og Telemark), Forus (Rogaland), Bergen (Hordaland), Ålesund (Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal), Trondheim (Sør- og Nord-Trøndelag), Bodø (Nordland, Troms og Finnmark). Resten av landet dekkes fra hovedkontoret i Ytre Enebakk utenfor Oslo. Der disponerer bedriften 2.500 kvm kvadratmeter til lager, verksted, ordrekontor og salgsavdeling. I 2005 hadde firmaet en omsetning på ca 53 millioner kroner.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078