PSA og Fiat: Ny generasjon Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Fiat Scudo
Ny generasjon Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Fiat Scudo
Det franske PSA-konsernet og italienske Fiat presenterte nylig siste generasjon Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Fiat Scudo. De nye modellene har fått en ekstra takhøyde i tillegg til at de er blitt både lengre og bredere. Nye motorer er betydelig sterkere enn på dagens modeller.
Henning Ivarson Valenciennes
Expert, Jumpy og Scudo ble første gang introdusert i 1995, den gang som en videreutvikling av flerbruksbilene Peugeot 806, Citroën Synergie, Fiat Ulysse og Lancia Z. Til å begynne med fantes de bare i én versjon med et varerom på 4 kbm, men i forbindelse med en kraftig modernisering for fire år siden ble Expert, Jumpy og Scudo også lansert i en lengre versjon på 5 kbm.
Siste generasjon har både blitt bredere og lengre, og det har medført at varerommet nå er på 5 og 6 kbm. I tillegg kan den lange versjonen også tilbys med et høyt tak som gir et varerom på 7 kbm. Mer konkret har varerommene på siste generasjon en innvendig lenge på 226 eller 260 cm, bredden mellom hjulkassene er på 124 cm mens innvendig høyde er 144 eller 175 cm.
Mens de utgående modellene har en nyttelast mellom 800 og 900 kilo, er den på de nye mellom 1.000 og 1.200 kilo.
Foruten den ekstra takhøyden er også modellutvalget blitt utvidet med en chassisløsning i tillegg til at de også vil bli produsert i flere varianter for persontransport. Det er foreløpig høyst usikkert hvor aktuelle disse kombibilene vil være på det norske markedet, men i mange andre land vil de være et rimelig alternativ til de tre luksuriøse flerbruksbilene Peugeot 807, Citroën C8 og Fiat Ulysse som forøvrig produseres på samme fabrikk i Valenciennes.
Sterkere motorer
Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Fiat Scudo er helt identiske - også når det gjelder motorprogrammet. Det består av den glimrende 1,9-liters HDi-motoren på 90 hk som blant annet benyttes i PSAs mindre modeller Partner og Berlingo, men som har blitt noe modifisert til bruk på de større modellene. Expert, Jumpy og Scudo vil også kunne utstyres med 2-liters HDi-motor på 120 eller 136 hk. Alle er naturligvis i Euro 4-utførelse, og blir produsert av PSA i Frankrike.
Det er i alt blitt produsert 920.000 enheter av de utgående modellene, men det norske salget var i mange år svært beskjedent. I forbindelse med moderniseringen og introduksjonen av den lengre varianten for rundt tre år siden, besluttet imidlertid Peugeot Norge å relansere Expert som da i realiteten var en sovende modell. Og de to siste årene har de lykkes svært godt med sitt argument om at denne modellstørrelsen mellom de mindre "pizzaracerne" og de større i Transporter-/Hiacesegmentet kan være helt ideell for mange brukere.
Kommer til Norge på nyåret
Expert, Jumpy og Scudo produseres på Sevel Nord som ligger i den nordfranske byen Valenciennes. Société Européenne de Véhicules Légers, som er eid i fellesskap av PSA og Fiat, har som mange vet også en fabrikk i Italia (Sevel Sud). Her produseres de større Peugeot Boxer, Citroën Jumper og Fiat Ducato som ble lansert i ny generasjon tidligere i år. PSA har allerede annonsert at de til neste år vil lansere nye versjoner av de mindre Peugeot Partner og Citroën Berlingo.
På den store internasjonale pressekonferansen Valenciennes nylig var det kun statisk visning av de nye modellene. Vi skal imidlertid ganske snart tilbake til Frankrike for å prøvekjøre Peugeot Expert, og kommer nærmere tilbake i en senere utgave av bladet.
www.logistikk-ledelse.no © 2006