23948sdkhjf

Volvo FL og FE: Rondellmästaren

RondellmästarenOg vi som trodde at Norge - og kanskje i særdeleshet Bærum - var europamester i antall rundkjøringer. Men ta en tur til Bohuslän. Der kryr det av dem. Men hva spiller det for rolle så l...

Rondellmästaren

Og vi som trodde at Norge - og kanskje i særdeleshet Bærum - var europamester i antall rundkjøringer. Men ta en tur til Bohuslän. Der kryr det av dem. Men hva spiller det for rolle så lenge man bekvemt og uanstrengt sklir gjennom dem på høygir med 20 tonns totalvekt. Vi har prøvekjørt nye Volvo FL og FE i både tettbebyggelser med et stort antall rundkjøringer og på dårlige bygdeveier.

Henning Ivarson Göteborg

Siste generasjon FL og den nye modellen FE ble som mange vet introdusert tidligere i år. Serieproduksjonen startet opp i september, og i følge PR-ansvarlig Jakob Skåltveit i Volvo Norge har salget av FL så langt ligget ca 50 prosent over budsjettert mens salget av FE er som forventet. Han vil ikke gå ut med noen konkrete tall, men opplyser at dersom man ser FL og FE under ett velger ca 70% førstnevnte. Uansett er det mange norske kunder som nå går rundt og venter på de første modellene som kommer til Norge i disse dager.

Både FL som tilbys i versjoner mellom 12 og 18 tonns totalvekt og den større FE mellom 18 og 26 tonn har franskproduserte førerhus og tyskproduserte motorer og manuelle girkasser. Selv om de således er blitt betydelig mindre svenske enn de større FM- og FH-modellene er det dermed langt fra sagt at de har blitt noe dårligere av den grunn.

God arbeidsplass

De to førerhusseriene kan ved første øyekast se temmelig identiske ut, men mens FL-variantene har en bredde på 2,1 meter er FE-førerhusene 20 cm bredere. Til begge modeller tilbys en Day Cab på 1,6 meters lengde og en 40 cm lengre Comfort Cab. Til FE tilbys det også en 2,2 meter lang Sleeper Cab, mens det til FL også er blitt utviklet en dobbeltkabiner.

Som meldt tidligere i år er også den innvendige layouten svært lik på de to seriene. Unntaket er dog girspaken som på FL er montert på dashbordet, mens den på FE har en mer tradisjonell plassering ved siden av førersetet. Alle varianter er godt lydisolert og har rikelig med praktiske oppbevaringsrom. Nyutformede speilhus og store vindusflater gir utmerket sikt, og store stigtrinn og ditto døråpning gjør at man lett og sikkert kommer seg ut og inn av førerhuset.

Både FL og FE er utstyrt med en 7,2-liters motor som produseres av tyske Deutz. Denne common rail-motoren kommer med effekter på henholdsvis på 240 hk (920 Nm), 280 hk (1.050 Nm) og 320 hk (1.200 Nm), men hvor sistnevnte kun er forbeholdt FE.

Girkasseprogrammet består (foreløpig) av en 6-trinns manuell ZF-kasse til de to minste motorene, mens alle tre også kan kombineres med en tilsvarende 9-trinns eller en fullautomatisk girkasse fra Allison. Årsaken til at vi skriver «foreløpig» er at også Volvo på ett eller annet tidspunkt er nødt til å imøtekomme markedets krav om et automatisert girskiftsystem som vil være betydelig rimeligere enn en rendyrket automatkasse. Flere Volvorepresentanter ga under prøvekjørings-

arrangementet klare - men selvfølgelig høyst uoffisielle - tilbakemeldinger på at ZF AS Tronic ikke holder mål og således vil være uaktuell på FL og FE. For hadde det vært det, ville nok dette vært et tilbud allerede fra starten av. AS Tronic tilbys tross alt av andre lastebilprodusenter som benytter samme motor. Man skal derfor ikke være noen stor synser for å anta at det derfor bare er et tidsspørsmål før FL og FE vil bli tilbudt med en «lightversjon» av det automatiserte girskiftsystemet I-Shift som med årene har blitt svært populært på Volvos tyngre lastebilmodeller og busser.

Ferdigspesifiserte grunnmodeller

Som meldt i vår brede omtale i nr. 8 tidligere i år er chassisprogrammet til FL stort sett identisk med den utgående modellen og omfatter et stort antall 4x2-varianter fra 12 til 18 tonns totalvekt. Chassisprogrammet til FE omfatter 4x2-, 6x2- og 6x4-varianter fra 18 til 26 tonn og er på sin side svært likt det som tilbys FM. Minste motorisering av FM er imidlertid en 9-liter, og siden denne motoren både kan oppfattes som for tung og for kostbar for enkelte brukere vil derfor FE fremstå som en god brobygger mellom FL og FM.

For å kutte ledetider finnes det et stort antall forhåndsspesifiserte FL og FE til en rekke forskjellige bruksområder, inkludert «CiyPro» som er en helt komplett 12-tonns FL med skap og bakløfter.

Gode kjøreegenskaper

Det var en god og variert prøvekjøringsrunde Volvo hadde lagt opp til. Først litt motorvei nordover fra Göteborg for å gjøre seg kjent med bilene. Deretter gjennom det trange sentrumet i Kungälv ved foten av mektige Bohus festning som forøvrig norske kong Håkon V begynte byggingen av på 1300-tallet og som var vår fremste utpost mot svenskene helt frem til 1658. Som en følge av fredsforhandlingen i Roskilde måtte som kjent danske kong Fredrik III da blant annet avstå hele Bohuslän til Sverige. Videre gikk ferden - på uvanlig dårlige veier til Sverige å være - oppover langs kysten og over vakre Orust som er Sveriges tredje største øy. På nordspissen kjørte vi gjennom idylliske Henån med sine flere yachtverft. Akkurat der var det veldig betryggende at FL´en er så stabil og god å kjøre; som lidenskapelig båtmann må jeg innrømme at blikket en kort periode var mer festet på alle de vakre seilbåtene som lå fortøyd utenfor produksjonshallene til Najad. Deretter ble det nok et utall rondeller gjennom Uddevalla sentrum før ferden igjen gikk sydover og tilbake til Göteborg.

Foruten at både FL og FE ligger svært stabilt i veibanen og helt uten antydninger til å måtte gjetes, var det fleksibiliteten i motorene som var det mest fremtrendene under hele prøvekjøringen. Mens 6-liters motoren i den utgående FL-modellen krever turtall og således mye aktiv giring, kjennetegnes den nye 7-literen med et uvanlig godt bunndrag. Selv om alle bilene manglet et par tonn for å utnytte den maksimalt tillatte totalvekten, dro de seg lett opp fra tilnærmet tomgangsturtall og bidro til at vi kunne holde oss i høyserien gjennom de mange rundkjøringene og ved annen tilnærmet krypekjøring i tettbygde strøk.

Personlig vente vi oss svært raskt til FL-girspaken. Den er lett å betjene og dashbordmonteringen sparer dessuten plass og gjør det enklere å bevege seg sideveis inne i førerhuset. At 9-trinns kassen på enkelte av bilene var noe «trang i skjæret» skyldes helt sikkert at bilene bare hadde noen få tusen kilometer på telleren og således knapt var innkjørt.

Til tross for både lettbetjente girkasser og høyt bunndrag i motorene kommer man likevel ikke unna det faktum at betjeningen av en manuell rangegirkasse krever en del fysisk arbeid som også delvis kan avlede sjåførens oppmerksomhet. Vi ser derfor med spenning frem mot neste produktlansering fra Volvo Trucks.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078