23948sdkhjf

Renault Trucks Norge vel etablert i Oslo: Godt posisjonert for videre markedsvekst

Renault Trucks Norge vel etablert i Oslo:Godt posisjonert for videre markedsvekstSom meldt i forrige utgave har Renault Trucks Norge AS forlatt Solbergelva utenfor Drammen og er nå vel etablert i Oslo...

Renault Trucks Norge vel etablert i Oslo:

Godt posisjonert for videre markedsvekst

Som meldt i forrige utgave har Renault Trucks Norge AS forlatt Solbergelva utenfor Drammen og er nå vel etablert i Oslo der selskapet både leier lokaler og kjøper verkstedtjenester av Oslo Vei AS. I løpet av det drøye året som er gått siden importselskapet ble fabrikkeid er også rutinene perfeksjonert og servicetilbudet utvidet. Nå er merket godt posisjonert til ytterligere økning av salget.

Henning Ivarson

Renault har de siste årene hatt en svært positiv utvikling i Norge. Etter å ha hatt en noe beskjeden markedsposisjon gjennom tidligere importører, startet fremskrittet for alvor i år 2000 med introduksjonen av den nye mellommodellen Midlum og ikke minst ved at Nissan Norge overtok agenturet. Neste skritt mot målet om å skape høyest mulig stabilitet, forutsigbarhet og et best mulig tilbud for kundene skjedde høsten 2003. Da ble det fabrikkeide selskapet Renault Trucks Norge AS etablert. Dermed ble virksomheten gjenstand for ytterligere omstruktureringer og finpussing av rutiner. Uten lenger å ha noen bindinger til det store Nissananlegget på Solbergelva utenfor Drammen, startet arbeidet med å finne en mer sentral beliggenhet. Osloområdet pekte seg naturlig ut. Her hadde selskapet en svært dyktig avdeling som tradisjonelt har stått for mellom 35 og 40 prosent av det samlede salget, men som var i ferd med å vokse seg ut av lokalene. Samtidig var det besluttet å outsource verkstedvirksomheten.

Daglig leder Jan Ole Tronstad i Renault Trucks Norge AS opplyser at arbeidet med å finne en langsiktig partner var en svært viktig prosess. Målsettingen var å finne et anlegg med sentral beliggenhet nær store transportsentra. Likeledes skulle det ha utviklingspotensiale, stor verkstedkapasitet og partneren skulle ha supplerende virksomhet. Når vi nå vet at partneren ble Oslo Vei, skulle en nesten tro at målene var skrevet etter at valget var tatt. Så godt passer de to selskapene sammen.

Svært høy verkstedkompetanse

Det var i 1996 Oslo Veivesen ble omgjort til et kommunalt selskap og fikk navnet Oslo Vei. Fem år senere ble det gjort om til et aksjeselskap, og verksteddriften er i dag et eget forretningsområde med en omsetning på ca 210 millioner kroner. I løpet av de siste årene har selskapets maskinpark blitt mindre, og selskapet har derfor et økende fokus på eksterne kunder for å få fylt opp ledig kapasitet på det 5.000 kvm store anlegget som ligger tvers overfor innkjøringen til Statens Vegvesens trafikkstasjon på Østre Aker Vei.

Verkstedet, som opprinnelig ble bygget som et sentralverksted for forskjellige etater i Oslo kommune, er et mekanisk verksted i ordets rette forstand. Kompetansen til de 25 mekanikerne er svært høy, hvorav flere anses som rene trollmenn. I tillegg til lang erfaring med vedlikehold på tunge kjøretøyer, har verkstedet betydelig kompetanse på hydraulikk og plate-/ sveisearbeid. Her tilbys også kontroll av løfteutstyr, og verkstedet har eget dekkverksted for både lette og tunge biler og en bremseprøver som er stor nok for et helt vogntog. Det solide fagmiljøet blir ytterligere forsterket gjennom Opplæringskontoret for Bilfag i Oslo og Akershus som holder til på samme sted.

Arnt Rønning, fungerende leder i Oslo Vei og til daglig stabssjef og leder for verkstedet, er svært glad for samarbeidet med Renault Trucks Norge som også inkluder verkstedtjenester for Nissan Diesel. Verkstedkapasiteten utnyttes imidlertid ikke mer enn ca 50 prosent, så Rønning må få inn flere eksterne kunder før han blir fornøyd med utnyttelsesgraden. Han poengterer at det inngåtte samarbeidet ikke stenger porten for service og reparasjoner på andre bilmerker.

Flere servicepunkter over hele landet

I tillegg til at Renaults egne mekanikere fra den tidligere Osloavdelingen nå har fått sitt eget faste hjørne i det store verkstedet, har også kollegaene fra Oslo Vei blitt kurset på Renaultproduktene. Dermed har Renault oppnådd en flerdobling av verksted- og servicekapasiteten i området, i tillegg til at man har fått bedre tilgjengelighet og lengre åpningstider. I tilknytning til anlegget finnes også en servicebil med 24 timers vaktordning.

Men det er ikke bare i dette området Renault Trucks nå har styrket ettermarkedstilbudet. Også på landsbasis har det blitt mye bedre. Spesielt har det vært arbeidet med tilbud på de viktige transportkorridorene nord/syd og vest/øst, og Renault Trucks har nå et 20-talls servicepunkter over hele landet.

Foreløpig befinner delelageret seg på Solbergelva, men ettermarkedssjef Roger Gundersen opplyser at det skal avvikles i løpet av et par måneder. Deretter vil man basere seg på direktedistribusjon fra Renaults europeiske sentrallager på kontinentet.

Skal «angripe» Oslo

I etasjen over den store verkstedhallen leier Renault Trucks Norge kontorlokaler der man også finner de to selgerne for Oslo og Akershus. Salget ledes av Arne Westpold som tidligere var ansvarlig for Osloavdelingen, og med seg har han sønnen Ronnie.

- Det ligger et betydelig potensiale i dette området som også er av avgjørende betydning for hele vår utvikling. Vi har besluttet å «angripe» Osloområdet, og kommer til å ansette en tredje selger med det nærmeste, avslutter Jan Ole Tronstad.

www.renault-trucks.no

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094