23948sdkhjf

XXL samler alt på ett sted: Stort sportslager på Gardermoen

Stort sportslager på GardermoenSportskjeden XXL har hittil hatt alt for små lagerlokaler. Nå har kjeden sentralisert lageret til Gardermoenområdet, der man leier et nyoppført lager på 6.000 kvm av Tho...

Stort sportslager på Gardermoen

Sportskjeden XXL har hittil hatt alt for små lagerlokaler. Nå har kjeden sentralisert lageret til Gardermoenområdet, der man leier et nyoppført lager på 6.000 kvm av Thon Eiendom. Herfra skal foreløpig seks stormarkeder forsynes med alt innen sport. Kjeden får dermed strømlinjet sin logistikk og oppnår bedre distribusjon og lavere kostnader.

Christian Ryg

For øyeblikket er det tre forretninger i Osloområdet, dessuten en hver i Stavanger, Trondheim og Sarpsborg. Den neste XXL-forretningen kommer i Bergen i løpet av 2005/2006, og sportskjeden jakter også på lokaler i Kristiansand og Grenlandsområdet. Etter bare tre år i markedet har XXL gjort et solid innhogg i bransjen, og omsatte i fjor for rundt 500 millioner kroner.

Lagersjef og ansvarlig for varelogistikk, Geir Nielsen, sier til Logistikk & Ledelse at han tidligere måtte sørge for distribusjon og lagerhold fra et lager på bare 1.500 kvm. Situasjonen kunne til tider bli nesten kaotisk og hverdagen hektisk. Nielsen regner med en betydelig bedre effektivitet og lettere arbeidsdag for alle ansatte i lageret.

- Vi lærer fortsatt mye om lagerdrift. Våre forbilder er kleskjeder som Dressmann og H&M, i tillegg til at både jeg og andre i XXL har erfaring fra Elkjøp, som vi også bringer inn i sportskjeden.

Sentral styring

Selv om lageret ikke var ferdig innflyttet da Logistikk & Ledelse var på besøk, er layouten klar. Inn- og utkjørsel i lageret er splittet, slik at det er mulig å bygge opp sendinger samtidig som man mottar varer. Alt skal sendes direkte til stormarkedene som ferdig pakkede vekselflak eller på pall.

En stor fordel XXL har i forhold til en del andre kjeder, er at innkjøper sentralt bestemmer miks og utsending. I kjeder der den enkelte butikk selv styrer, er det vanskeligere å få en god flyt og få sendt ut tilbudsvarer på samme tid. Enkelte forretninger kan spekulere i rimelige innkjøp av overliggende varepartier. Med sentral styring får man lettere en god vareflyt, og brenner ikke så lett inne med partier. Kombinert med en lavprisprofil, velger faktisk enkelte leverandører å ikke benytte kjeden for sine produkter. Til gjengjeld er det mange nok som gjerne leverer til at XXL kan tilfredsstille sine kunder på de fleste områder.

Trucker fra én leverandør

Lageret skal drives med 3 store smalgangstrucker, i tillegg til reachtrucker og motvektstrucker for stuffing av containere og vekselflak eller semitrailere. XXL valgte Still i skarp konkurranse med en annen leverandør. Nielsen sier at man ønsket å holde seg til én leverandør av alt håndteringsmateriell. Still ble valgt dels fordi prisen var riktig for pakkeløsningen, dels fordi maskinene for en stor del er nykonstruert og har spissteknologi. Truckførerne ble også hørt i valgsituasjonen, og foretrakk disse maskinene. At leverandøren ligger kun 20 minutters kjøring fra lageret er heller ingen ulempe.

XXL har selv finansiert leasingavtalen, men fra leverandøren følger også en femårs fullservicepakke.

- Dermed vet vi nøyaktig hva truckparken koster oss i de neste fem årene. Det er en fordel man ikke skal undervurdere, sier Nielsen. Dessuten har man fast sjekk av truckene og kan også endre truckparken dersom behov endres eller håndteringsmengden øker.

Lageret er utstyrt med smalgangsreoler fra Constructor, og man vil lagre gods i fem høyder. Fra starten av skal to store smalgangstrucker av modell EK12 leveres. Senere skal XXL ha ytterligere en truck av samme type. Foreløpig er ikke lageret ferdig innredet, slik at det midt i hallen er åpen plass. Her skal en del varer blokkstables, først og fremst produkter som tar stor plass og ikke egner seg for lagring i pallreoler.

Uttransport skjer med ulike selskaper, men for distribusjon i Osloområdet har man en fast sjåfør innleid. Det er en ordning Nielsen setter pris på. Sjåføren kjenner XXL og vet mye om varene og behandling som forventes for ulike produkter.

Gardermoen er sentralt i forhold til kjedens struktur og med tanke på framtid. Flere forretninger kommer i andre norske byer og store steder. Alle sammen blir sportssupermarkeder, med bredt utvalg innen de fleste felt. Lesten fra Elkjøp er ganske klar.

www.xxl.no

www.stilltruck.no

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.203