23948sdkhjf

Nor-Cargo Thermo tar i bruk 22 nye Volvo FH trekkvogner: Nøktern, rasjonell og strømlineformet bilpark

Nor-Cargo Thermo tar i bruk 22 nye Volvo FH trekkvogner:Nøktern, rasjonell og strømlineformet bilparkVolvo Truck Center på Furuset i Oslo overleverte rett etter nyttår 14 nye Volvo FH12 trekkvogner ti...

Nor-Cargo Thermo tar i bruk 22 nye Volvo FH trekkvogner:

Nøktern, rasjonell og strømlineformet bilpark

Volvo Truck Center på Furuset i Oslo overleverte rett etter nyttår 14 nye Volvo FH12 trekkvogner til Nor-Cargo Thermo. Bilene er den del av en ordre på i alt 22 trekkvogner og 15 traller. En nøktern spesifikasjon av de identiske bilene har bidratt til at kilometer-leien er blitt enda lavere enn tidligere. Sammen med økt årlig kjørelengde og enda høyere utnyttelsesgrad legges grunnlaget for økonomisk suksess.

Henning Ivarson

Volvo og Nor-Cargo har i mange år hatt tette og gode relasjoner. Samarbeidet ble for alvor innledet i 1995 da Volvo og Sties Bil inngikk den legendariske avtalen om leveranse av hele 85 FH lastebiler fra Isberg´s Lastebil og Buss. Ikke bare var dette norgeshistoriens største sivile lastebilordre, men også den første store Contract Hire-avtalen som ble inngått her i landet - der kunden leiet bilene til en fast kilometerpris.

Mye vann har rent i havet etter det. Sties Thermo-Transport er videreført i Nor-Cargo Thermo, mens Isberg´s de siste årene har hett Bilia Last og Buss - og nå fra nyttår Volvo Truck Center. Men de nære båndene og avtaleformen er beholdt - til glede for begge parter, skal man tro Volvos flåtesalgsansvarlig i Norge, Svein Wirak og Nor-Cargo Thermos adm. direktør Per Erik Bernts. Wirak opplyser forøvrig at Volvo har levert 250 FH´er til Sties/ Nor-Cargo opp gjennom årene. Regner man også inn hengermateriellet, er det i perioden blitt solgt 240 millioner kilometer med service.

Fra bil og henger til semi

Da Per Erik Bernts kom til Nor-Cargo Thermo i 1997 hadde selskapet 125 egne biler, hvorav 80 var bil og henger. For å oppnå en mer rasjonell drift, fant man ut at det måtte gjøres noe drastisk, og det ble lagt en ny strategi for bileierskapet. Det har endt opp med at selskapet idag har 40 egne biler - alle trekkvogner og ingen eldre enn halvannet år - og mellom 50 og 60 traller i egen pool. Regner man med innleide transportører, har Nor-Cargo Thermo til enhver tid mellom 200 og 300 biler på veien.

Helt siden Stieperioden har transportselskapet tenkt rasjonelt og strømlinjeformet. Volvo har gjort det samme, og i flere år tilbudt skreddersydde lastebiler til en rekke forskjellige transportformål direkte fra fabrikk.

- Mens vi tidligere måtte foreta mange kundetilpasninger på bilene, bygges de nå helt ferdig på «line». I tillegg dekoreres nå Nor-Cargobilene - i likhet med en rekke andre - med tape i stedet for lakk, og de leveres med standard farge på rammen. Tidligere hadde de blålakkert ramme slik at de skulle matche resten av bilene, men du får jo ikke flere kunder med det. Til gjengjeld har Nor-Cargo oppnådd enda lavere priser pr. kilometer, sier Wirak, og legger til at alle de 22 bilene som nå leveres er helt identiske og best kan karakteriseres som nøkterne og fornuftige. Trekkvognene er i 6x2-utførelse med styrbar pusher og utstyrt med 460 hesters motor, parabelfjærer foran og luft bak og et vanlig Globetrotter førerhus.

Effektiv utnyttelse

Forutfor den siste kontrakten opplyser Per Erik Bernts at Nor-Cargo Thermo var i kontakt med alle leverandører, men er altså fortsatt av den oppfatning at Volvo er best for dem.

Termobransjen er knallhard, men ifølge Bernts er Nor-Cargo Thermo kommet på den rette siden av streken, som han sier. I tillegg til å ha en økonomisk gunstig bilavtale, har selskapet arbeidet mye med å oppnå en best mulig utnyttelse av bilparken.

- Vi bestreber å oppnå så liten ståtid som overhodet mulig, og bilene har nå fått en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 200.000 kilometer. Det representerer en økning på mellom 40.000 og 50.000 kilometer de siste to årene, sier termodirektøren, og legger til at enkelte går hele 230.000 kilometer i året.

- Men det hjelper ikke mye å produsere ekstra kilometre hvis ikke utnyttelsesgraden også er god. Med en utnyttelsesgrad på rundt 85 prosent på egne biler ligger Nor-Cargo Thermo godt over landgjennomsnittet, men Bernts innrømmer at også de kan bli bedre.

- Til det kreves effektive IT-verktøy. Vi har god nytte av flere webportaler for å ta gods på spotmarkedet, men det nytter ikke bare å basere seg på dette, sier Bernts, som opplyser at ingen av de nye bilene er utstyrt med Dynafleet. Det skyldes at det foreløpig ikke er mulig å forene dette systemet med Nor-Cargos eget ERP-system. Det arbeides imidlertid hardt for å oppnå en slik løsning.

Per Erik Bernts opplyser avslutningsvis at selskapet satser mer og mer på kombinerte fremføringsløsninger mellom bil, båt og bane.

-Alle trallene våre er forberedt for slike transporter. Termo er naturlig nok svært sårbar for forsinkelser, og vi har gått svært forsiktig frem. Men det er hevet over enhver tvil at kombiløsningene er kommet for å bli, og tilbudene blir stadig mer stabile og attraktive, avslutter Per Erik Bernts at Nor-Cargo Thermo.

Ny Volvodirektør

Overleveringen av de nye bilene skjedde på Per Ragnar Johansens første arbeidsdag som adm. direktør for Volvo Truck Center Norway.

Han har overtatt etter Georg Waldem som trådte fra samtidig med at Bilia Last og Buss AS ved nyttår ble historie. Waldem har vært ansatt i Isberg´s /Bilia-konsernet i 35 år, og forlater en veldrevet virksomhet med høy kundetilfredstillelse og kompetente medarbeidere.

Per Ragnar Johansen (38) kommer fra stillingen som salgssjef lastebil i Volvo Norge. Han har solid bakgrunn fra bilbransjen gjennom ulike stillinger i Møller-konsernet og Volvo innen salg og forhandlerrettet arbeid.

www.norcargo.no

www.volvotrucks.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062