23948sdkhjf

Scania introduserer nye langtransportbiler: Mer økonomisk i drift og vesentlig bedre førermiljø

Scania introduserer nye langtransportbiler:Mer økonomisk i drift og vesentlig bedre førermiljøForbedret førermiljø, moderne utseende og bedre kjøreegenskaper vil gi deg mer fornøyde sjåfører. Som bile...

Scania introduserer nye langtransportbiler:

Mer økonomisk i drift og vesentlig bedre førermiljø

Forbedret førermiljø, moderne utseende og bedre kjøreegenskaper vil gi deg mer fornøyde sjåfører. Som bileier kan du i tillegg se frem til høyere nyttelast, lavere forbruk, økt driftssikkerhet og nye fleet managementløsninger. - Under utviklingen av den nye serien har vi hatt fokus på å skape et enda bedre arbeidsmiljø for sjåførene og forbedre inntjeningsmulighetene for eieren, sa Scanias toppsjef Leif Östling under presentasjonen av den nye R-serien. Noen ny 5-serie ble det nemlig ikke.

Henning Ivarson Södertälje

Scania har lang tradisjon på å benevne sine modeller med en kombinasjon av motorens litervolum og hvilken serie de har tilhørt. Systemet begynte i 1968, hvor modellene med eksempelvis 11-liters motorer ble hetende 110. Neste generasjon kom i 1974 og ble hetende 111, og i 1980 kom 112. Deretter fulgte 113 i 1988 og dagens 4-serie (114) ble introdusert i 1995.

Nettopp av den grunn er det jo ikke rart at mange har ventet på en ny 5-serie. I stedet har altså Scania valgt å kalle sine nye langtransportmodeller for R-serien - samme bokstav som i mange år har vært produsentens betegnelse på sovehytter og som etterfølges av tre tall som angir motoreffekt i hestekrefter. Fortsetter vi eksempelet med 11-liters motor, blir dermed benevnelsen heretter enten R340 eller R380.

Tre førerhushøyder

I likhet med mange andre lastebilprodusenter, har også Scania ved utviklingen av den nye serien valgt å beholde stammen på dagens førerhus. Flere nye utvendige komponenter har imidlertid gitt R-serien et mer moderne utseende samtidig med at identiteten er beholdt.

Førerhusene er montert 7 cm høyere på chassiset, og samtidig er høyden på motortunnelen inne i førerhuset blitt halvert. Den stikker nå bare 14,5 cm opp fra gulvet og gir sjåførene bedre muligheter for å bevege seg rundt i førerhuset. De kommer nå dessuten i tre høyder, der en ny modell med en innvendig høyde på 1.900 mm heretter forventes å bli det mest populære. Det tetter gapet mellom den ordinære sovehytten (1.700 mm) og den ekstra høye Topline på 2.200 mm.

Helt nytt førermiljø

Over 1.000 kunder har aktivt bidratt med forslag til hvordan førerhusene skulle forbedres innvendig. Her finner man et helt nytt dashbord som er senket vesentlig i forhold til dagens modeller. Dette bidrar til betydelig bedre sikt samtidig som at førerhuset virker mer luftig og lyst. Instrumenteringen er helt ny og viser kun det som er nødvendig under kjøring. Øvrig informasjon kan hentes frem på et display ved hjelp av en fireveisbryter på rattet eller kommer frem automatisk ved behov. Turtelleren er utstyrt med et variabelt grønt felt som kun lyser når motorturtallet er utenfor det økonomiske området.

Scania har også ryddet opp i den noe kaotiske plasseringen av diverse brytere som preger dagens modeller. Alle kan nås uten å måtte strekke seg ut av normal sittestilling og er dessuten mer logisk plassert i forhold til hverandre.

Rattet er blitt mindre, og har fått bedre justeringsmuligheter i alle retninger. Det gjøres enkelt ved først å trykke på en liten utløserknapp på rattstammen. På rattet finner man også brytere for fjernbetjening av radio, og mest gledelig av alt - betjening av cruise control. Denne løsningen har blitt mer og mer vanlig på personbiler de siste årene, og hvorfor andre lastebilprodusentene tviholder på cruise control på en av ratthendlene er for undertegnede en stor gåte.

Scanias virkelige genistrek når det gjelder «human-machine interaction» (nytt motebegrep) er imidlertid den høyre rattspaken. Ved å skyve denne opp eller ned styres retarderbremsen manuelt. Hvis bilen er utstyrt med det automatiserte girskiftsystemet Opticruise styres dette manuelt ved å trekke den samme spaken til eller fra deg. Vrir man spaken rundt sin egen akse velger man mellom nøytral, drive, revers og bakkeprogram, og ved hjelp av en knapp ytterst på spaken alternerer man mellom manuell eller automatisk girfunksjon.

Blant mange øvrige modifiseringer innvendig, nøyer vi oss med å trekke frem nytt varme- og ventilasjonssystem med automatisk klimaanlegg som tilleggsutstyr, nye stoler og køyesenger (nå plassert på bakveggen også i Topline) og flere oppbevaringsrom for både stort og smått. Over frontruten finner man nå bare fartsskriveren - radio/CD er fornuftig nok blitt plassert i dashbordet.

Mer presis styring, bedre bremser og forbedret Opticruise

Det er ikke bare førerhusene som er blitt modernisert på R-serien. Sistegenerasjons elektronisk stabilitetssystem (ESP) tilbys som option på 4x2 trekkvogner med luftfjæring, og ny styresnekke og ditto luftfjæring har gjort Scaniaene enda bedre å kjøre. Det elektroniske bremsesystemet er også blitt forbedret, og under prøvekjøringen i Södertäljeområdet erfarte vi fort at systemet krever mindre kraft på pedalen samtidig med at bremsene er enkle å dosere. Systemet fordeler automatisk bremsekraften mellom hjulbremser, motorbrems og retarder uten at sjåføren merker noe til dette. Også Scanias retarder kan nå programmeres til å følge fartsholderen, og eksempelvis aktiveres automatisk når farten blir 5 km/t høyere enn det cruise controlen er stilt inn på. Denne funksjonen kobles ut og inn ved hjelp av en knapp på rattet.

Vi var også svært spente på hva Scania hadde gjort med Opticruise. Dette automatiserte girskiftsystemet var i mange år det klart beste på markedet, men ble etter manges mening parkert av ZF AS Tronic og Volvo I-Shift som begge er clutchløse systemer og som baserer seg på usynkroniserte girkasser. Siste generasjon Opticruise har fortsatt clutchpedal, og årsaken til at den er beholdt er ifølge Scania at pedalen bidrar til å gi sjåførene bedre kontroll ved rangering og kjøring på glatt underlag. Systemet baserer seg også fortsatt på en synkronisert girkasse, men giringshastigheten skal ha blitt raskere og ny styringselektronikk skal ha gjort systemet bedre ved krevende bakkekjøring. I tillegg er som nevnt betjeningen av systemet blitt vesentlig bedre ved at hele gulvkonsollen er blitt erstattet av spaken på rattet.

Bedre drivstofføkonomi

Siden introduksjonen i 1995 har 4-serien blitt slanket ca 400 kilo. Avhengig av modell, har R-serien blitt ytterligere 270 kilo lettere. Dette er oppnådd ved benytte 7 mm ramme med høyere stålkvalitet i forhold til dagens på 8 mm, montering av svingskive uten bruk av hjelperamme, samt lettere komponenter - blant annet på luftfjæring. Foruten økt nyttelast, bidrar også vektreduksjonen til å få ned drivstofforbruket som oppgis å være opptil 3 prosent lavere enn for tilsvarende modeller i 4-serien. Her har også forbedret aerodynamikk bidratt i tillegg til en ny kompressor i trykkluftsystemet. Den styres elektronisk, og kun slår inn ved behov - fortrinnvis når kjøretøyet ruller eller kjører i nedoverbakke. Dermed reduseres belastningen på motoren, og bare dette kan bidra til å redusere forbruket med 1 prosent.

12-liters Euro 4 motor og sterkere V8

På motorsiden har Scania lansert to nyheter; en allerede Euro 4-godkjent variant av 12-literen på 420 hk og en mindre justering av den minste 16-liters motoren fra 480 til 500 hk.

Selv om ikke Euro 4-kravet trer i kraft før i 2005, mener Scania at den allerede nå kan ha interesse for eksempelvis selskaper med spesielt høy miljøprofil. Sammenlignet med den ordinære Euro 3-varianten har denne motoren 30% lavere utslipp av nitrogenoksider (NOx) og 80% reduksjon av partikler. For å klare de kommende grenseverdiene er motoren utstyrt med turbocompound og Exhaust Gas Recirculation (EGR). Den er derfor ikke avhengig av å få tilført urea fra egen tank slik det vil være tilfelle med Selective Catalytic Reduction (SCR) - den andre teknologien som vil være aktuell å benytte for å få motorene godkjent i henhold til den nye normen.

Ved å justere effekten fra 480 til 500 hk på den minste V8-motoren, har Scania fått et mer naturlig sprang mellom den 12-literen på 470 hk og 16-literen på 580 hk. Motoren har samtidig fått justert det maksimale dreiemomentet med 100 Nm til 2.400.

På elektronikksiden tok Scania i bruk CAN-busteknologien første gang på 4-serien i 1995. Bruken ble utvidet i forbindelse med lanseringen av de nye V8-motorene i 2000, og hevdes nå å være komplett. CAN-bus gjør det mulig å sende flere elektriske signaler gjennom én og samme kabel og gjør således datautveksling mellom kjøretøyets elektroniske og elektriske komponenter enklere. Det samme er tilfelle med feilsøking og integrering av nye funksjoner. Som eksempel nevnes at påbyggere slipper kabling inne i førerhuset, samt to praktisk innebygde lysfunksjoner i bilens fjernkontroll av sentrallås. Trykker man én gang tenner parkeringslyset og dermed lyser opp bilen hvis den står parkert på et mørkt sted. Trykker man to ganger, tennes alle utvendige lys i tur og orden slik at sjåføren kan ta en visuell kontroll av alle lamper før kjøring.

Scania Fleet Management.

Med introduksjonen av R-serien presenterer Scania samtidig et komplett tilbud for fleet management. Mens Volvo i mange år har tilbudt slike tjenester gjennom sin Dynafleetløsning, har flere betraktet Scanias satsing dette området som noe halvhjertet. Mye tyder på at konstruktørene i Södertälje nå har tatt et kvanteprang forbi konkurrenten i Göteborg og tilbyr fleet managementtjenester som vil bidra til å rasjonalisere driften og redusere kostnadene til både én- og fåbilseiere såvel som store flåteeiere.

Scania Fleet Management omfatter flåtestyring med en rekke funksjoner for overvåking og oppfølging, transportstyring inklusiv posisjonering og meldingsfunksjoner, sikkerhetsfunksjoner samt diverse støttefunksjoner. Løsningen er basert på en åpen IT-arkitektur og kan derfor både installeres i bilflåter med flere forskjellige merker og benytte programvare fra tredjepartsleverandører.

Kontorløsningen baserer seg på en abonnementsordning mot en dedikert webportal der man får tilgang til tjenester rundt sporing, meldingsfunksjoner, kjøredata, posisjonering og rapportgenerering.

Grunnstammen i billøsningen er Scania Communicator 100 - et rent GSM-basert kommunikasjonssystem som gjør det mulig å overvåke og sende kjøretøydata og posisjon til kontorløsningen. Billøsningen kan utvides med to Compaq PDA-løsninger som monteres på dashbordet. Den enkleste Interactor 100 er koblet opp mot kjøretøyets CAN-bus, og overvåker/analyserer et større antall kjøretøyparametre. Den mer omfattende Interactor 200 har i tillegg blant annet integrert GSM-telefon med innebygget handsfree, navigeringsfunksjoner (TomTom) og meldingsfunksjoner. Begge disse løsningene er relativt like de Scania har tilbudt en del år. Fordelen med PDA er først og fremst at det er snakk om en pocket-PC som kan kjøre en rekke forskjellige programmer som eksempelvis tilpassede varianter av Word og Excel. Bruksområdet kan også utvides betraktelig siden den er håndholdt og kan tas med ut av bilen.

Den virkelig store nyheten Scania lanserte var Interactor 500 og Interactor 600. Her er det snakk om fullverdige PC´er med blant annet 20 GB harddisk og 10,4 tommers fargeskjerm. Førstnevnte modell er beregnet for bruk i 4-serien og i konkurrerende merker, mens Interactor 600 er skreddersydd for den nye R-serien og danner en elegant forlengelse av dashbordet (se bildet over).

Operativsystemet i Interactorløsningene er Windows 2000, og således er det nesten ingen begrensninger hva de kan brukes til. Mens informasjonen fra PDA´ene må «synces» mot kontormaskinen, overfører Interactor all informasjon via internett. Med større skjerm blir også bruken enklere. Forhåndsdefinerte meldinger kan sendes under kjøring, mens fritekstmeldinger må skrives mens kjøretøyet står stille. Skjermen kan også fungere som monitor for rygge-TV, og sjåføren kan velge å få opp sekundær kjøretøyinformasjon. Systemet inneholder også rene underholdningsfunksjoner som DVD-spiller.

Nye distribusjonsbiler lanseres i september

Vi nevnte innledningsvis at Scanias nye modellbenevnelse starter med en bokstav som angir hyttemodell. Dermed bør det allerede være klart at den nye serien med distribusjonsbiler som kommer i september blir hetende P - samme bokstavbenevnelse som de mindre førerhusene har idag. Men frem til det, er det R-serien som står i hovedfokus.

De nye langtransportmodellene har allerede vært i ordinær produksjon en måneds tid og de første bilene kommer til Norge med det nærmeste.

www.scania.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078