23948sdkhjf

MultiPlus: Integreres med Aenteras eProcurementløsning

MultiPlus:Integreres med Aenteras eProcurementløsningMultiPlus Solutions AS og Aentera Network AS har inngått en samarbeidsavtale som i første omgang sikrer at ERP-systemet MultiPlus er sømløst integr...

MultiPlus:

Integreres med Aenteras eProcurementløsning

MultiPlus Solutions AS og Aentera Network AS har inngått en samarbeidsavtale som i første omgang sikrer at ERP-systemet MultiPlus er sømløst integrert med Aenteras eProcurementløsning når det gjelder ordre. Dette innebærer at MultiPlus-kunder kan oppnå full elektronisk samhandling med sine leverandører via Aentera.

Drøyt 20 prosent av alle ordre i industrisammenheng er «ja, men»-ordre; de kan ikke leveres helt som bestilt. Når du som kunde først får rede på dette flere dager etter at varene skulle ha vært fremme, blir resultatet forsinkelser, følgeproblemer og tilleggskostnader. Nå har MultiPlus Solutions AS og Aentera Network AS inngått en samarbeidsavtale som vil sikre ERP-leverandørens kunder umiddelbart innsikt i ordrestatus uansett hvor små eller store leverandørene måtte være. Dermed kan MultiPlus-kundene finne alternative leverandører eller foreta andre grep når de blir møtt av et «ja, men». Samarbeidsavtalen utgjør en aksjon mot telefaks og email i ordresammenheng. Begge vanlige, men svært upålitelige, bestillingskanaler i dag - og de største konkurrentene til Aenteras eProcurement-løsning.

For at en faks eller email med livsviktige bestillinger er sendt, er ingen garanti for at den er mottatt. Eller lest. Eller registrert i ordresystem. Eller at varene vil bli levert i riktig omfang (antall, volum) på ønsket dato. Derfor må kunder følge opp sine bestillinger med telefonhenvendelser for å skape leveransesikkerhet.

- Det er tidkrevende og kostbart. Med Aenteras løsning vil MultiPlus-kunder få en formell struktur og enkelt, elektronisk verktøy for å følge opp bestillinger. Slikt eliminerer unødig plunder og heft, og gir seg utslag direkte på bunnlinjen, sier salgsdirektør Kåre Pettersen i MultiPlus Solutions.

Ved å selv fokusere på ERP og samarbeide med Aentera om eProcurement, ønsker selskapet å skape et fortrinn i forhold til konkurrentene på ERP-markedet.

- Vi ønsker å gjøre elektronisk handel enklere, rimeligere og tilgjengelig for alle våre kunders leverandører, sier Pettersen.

Utvidet samarbeid

Samarbeidsavtalen har i første omgang sikret at ERP-systemet MultiPlus er sømløst integrert med Aenteras eProcurement-løsning når det gjelder ordre. Dette innebærer at MultiPlus-kunder kan oppnå full elektronisk samhandling med sine leverandører via Aentera. I neste omgang ønsker MultiPlus Solutions og Aentera å utvide samarbeidet til å inkludere utveksling av annen type informasjon som fakturaer, dokumentasjon på leveranser, produksjonsunderlag, materialsertifikater etc.

- Vi har rekord på to timer fra beslutningen var fattet til alle leverandørene til en av våre kunder var oppe på løsningen, forteller daglig leder Sverre Ulleland i Aentera.

- Vi har i flere år levert denne type funksjonalitet mellom MultiPlus-kunder og deres leverandører. Dette er da blitt skreddersydd i hvert enkelt case, og da særlig mot større leverandører pga. installasjonskostnadene. Gjennom Aenteras løsning får våre kunders leverandører en elektronisk samhandelsløsning som fungerer like godt uansett hvor stor leverandøren måtte være, sier Pettersen.

I det en kunde legger inn bestilling i MultiPlus, sendes denne til Aentera. Varsel uten sensitiv informasjon går så videre herfra per email. I mailen ligger en lenke til kryptert side hos Aentera. Leverandøren registrerer der at ordren er mottatt, om den kan leveres, leveres med avvik eller må avvises. Denne informasjonen blir umiddelbart tilgjengelig i MultiPlus. Dermed kan avvik eller avvisning håndteres umiddelbart og ikke dagevis etter at ordren skulle ha vært levert. Direkte integrasjon med leverandørens eget ERP-system er både intensjonen og fullt mulig, men vil normalt først skje etter at leverandøren føler seg trygg på løsningen.

- Det er kostbart å ikke ha full kontroll med bestillinger. For en handelsbedrift, som for eksempel skal ha inn et tilstrekkelig antall annonserte tilbudsvarer til helgens handlerush, er det for sent å oppdage fredag ettermiddag at bare halve bestillingen ble levert. For en industribedrift er det for sent å søke etter alternative leverandører flere dager etter at komponenter skulle ha vært levert. Vi har erfart at det er avvik i ca. 20% av ordre i industrisammenheng. Dette er med andre ord et problem av vesentlige dimensjoner og som gir store konsekvenser for industribedrifters konkurransesituasjon, sier Ulland.

www.multiplus.as

www.aentera.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062