23948sdkhjf

Spar Kjøp i Bergen: Norges største postordrefirma styrker vareflyten

Spar Kjøp i Bergen:Norges største postordrefirma styrker vareflytenNår bestillingene nå kommer til Spar Kjøp - Norges største postordreforretning - sørger et nytt styringssystem for at riktig vare hen...

Spar Kjøp i Bergen:

Norges største postordrefirma styrker vareflyten

Når bestillingene nå kommer til Spar Kjøp - Norges største postordreforretning - sørger et nytt styringssystem for at riktig vare hentes fra lageret, pakkes og sendes. Kunden får riktig vare fortere og blir mer fornøyd. Spar Kjøp kutter kostnader og tjener mer penger.

Bergensbaserte Spar Kjøp er den gamle, erfarne traveren i det norske postordremarkedet med en årsomsetning på 682 millioner og kontinuerlig drift fra 1962. De selger tekstiler, hjemmetekstiler, gaver og leker gjennom postordre og 14 butikker i Sør og Midt-Norge. Nå forenkler bedriften vare- og informasjonsstrømmen fra lager til kunde samtidig som de intensiverer e-handelssatsingen. Etter 40 år med til dels egenutviklede IT-løsninger hadde familieselskapet også et sterkt behov for å finne ett samlende system for hele virksomheten.

- Vi har 14 butikker, 550 ansatte og flere typer lagre. I tillegg foregår 40 % av omsetningen via postordre, forteller IT-sjef Terje Nymark Olsen i Spar Kjøp.

Samler all informasjon

Frem til i dag har selskapet brukt en kombinasjon av Movex økonomisystem, Løsning 1 butikksystem og egenutviklede applikasjoner for postordre og logistikk, hver med sin database. Nå har Spar Kjøp AS og Columbus IT Partner signert kontrakt om leveranse av styringssystemet Axapta. Med det nye systemet ligger all informasjon ett sted, enten den benyttes på lageret, i butikkene eller på internett.

- Alle butikkene og lagrene kobles nå opp mot systemet og kommuniserer direkte med hverandre. Tidligere var rapportene avdelingsvise, økonomiavdelingen satt på sin informasjon, og data som var tilgjengelige i butikkene var ikke nødvendigvis tilgjengelige i postordreavdelingen. Samtidig fikk vi mye dobbeltregistrering. Nå samler vi all informasjon. Alle ledd i kjeden har full oversikt over hva som er på lager hvor - her på hovedkontoret og i de forskjellige butikkene. Vårt nye virksomhetssystem kommuniserer også med leverandører og samarbeidspartnere via BizTalk. Resultatet er en mer kostnadseffektiv hverdag, understreker IT-sjefen.

Spar Kjøp har ett fysisk lager som er delt inn i automatisk kranlager, kartonglager og plukklager. Når kunden bestiller - via weben, posten eller i telefon - sjekker Axapta om varene er på lager. Ut fra denne informasjonen går det en automatisk melding til warehousesystemet som planlegger vareflyten, styrer kranlageret og gir oppdrag til truckførerne. Plukklageret får de rette varene, ekspeditørene får sine pakkelister, og resten av pallen går til kartonglageret.

Når pakken er ferdig, får det nye ERP-systemet melding tilbake, oppdaterer kundeordren og produserer alle nødvendige dokumenter, også en EDI-formatert melding til posten.

- Spar Kjøp ekspederer 400.000 pakker i året, på det meste 2.000 om dagen. Kommunikasjonsmulighetene mellom Axapta og lagersystemet var en viktig grunn til å velge Axapta som nytt ERP-system. For oss er det avgjørende at vi plukker og sender riktig vare, sier Nymark Olsen.

Økende internettmarked

Selskapet satser nå på et økende internettmarked. De ser muligheter til økt salg gjennom en kombinasjon av kataloger og e-handel. Det er katalogene vi sender ut som trigger de fleste kjøpene, men stadig flere bruker internett som bestillingsmedium fordi det er enklere og mer bekvemt.

- Derfor ville vi nå ha e-handelen som en integrert del av det totale forretningssystemet. Kunden ser på varene i ro og fred i katalogen og bestiller enkelt på nettet. Med det nye styringssystemet på plass får han eller hun øyeblikkelig oppdatert informasjon om varen er på lager, forteller markedsdirektør Tom Eide Knudsen.

Axapta hos Spar Kjøp driver hele verdikjeden - butikk, internett, lager, fakturering, regnskap, personal og lønn. Det betyr kostnadsoptimalisering for alle ledd i kjeden. Dessuten er det kraftig styringsverktøy som kan lokalisere alle flaskehalser.

- Vi var ute etter bedre informasjonsflyt, vi ville ha feilprosenten ned, og vi ønsket å gi kundene enda bedre service, poengterer Eide Knudsen, som legger til at det ligger mange vurderinger bak valget av det nye systemet. - Ett viktig poeng er at vi skal bruke mindre tid på forretningsprosessene samtidig som vi arbeider på kundenes premisser. Det nye integrerte systemet gir oss konkurransefortrinn i forhold til konkurrentene sier, han.

Axapta hos Spar Kjøp blir levert av Columbus IT Partner, og systemet skal være i full drift til sommeren.

- Vi ser det som en stor tillitserklæring at en bedrift som Spar Kjøp satser på våre løsninger og ser fram til samarbeidet, sier regionsleder Morten Sælemyr hos Columbus.

-------------

Spar Kjøp har også installert systemet WarehouseManager fra Swisslog som presenteres. Mer om denne installasjonen hos Spar Kjøp kommer i neste utgave av bladet. (Red.anm.)i egen artikkel i denne utgaven

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062