23948sdkhjf

Truckmarkedet: Stor interesse for trucker på årets Aqua Nor

Truckmarkedet:Stor interesse for trucker på årets Aqua NorSelv om det først og fremst var produksjonsutstyr til havbruksnæringen som stod i første rekke på årets Aqua Nor-messe i Trondheim, kunne alle...

Truckmarkedet:

Stor interesse for trucker på årets Aqua Nor

Selv om det først og fremst var produksjonsutstyr til havbruksnæringen som stod i første rekke på årets Aqua Nor-messe i Trondheim, kunne alle representantene for truckbransjen melde om stor interesse også for sine produkter.

Henning Ivarson Trondheim

Aqua Nor ble første gang arrangert i 1979, og har hatt stor betydning for den faglige utviklingen i havbruksnæringen. Den regnes som den ledende akvakulturmesse på sitt felt i verden, og årets messe trakk utstillere fra hele 18 nasjoner. Antall besøkende kom opp i ca. 25.000, en økning på hele 25% i forhold til arrangementet for to år siden. Messen ble forøvrig offisielt åpnet av H.K.H. Kronprins Haakon Magnus.

Aqua Nor og den internasjonale fiskerimessen «Nor-Fishing» arrangeres annet hvert år, og truckbransjen synes ganske unison i sin vurdering om at Nor-Fishing med sine ca. 35.000 besøkende er langt viktigere for dem. Således var årets messe et lite hvileskjær, men likevel såpass betydningsfull at mange fant det riktig å være til stede. Det anslås at fiskeribransjen som helhet står for ca. 15% av motvektssalget i Norge. Dermed er det ikke snakk et det største antall maskiner, men likevel et betydningsfullt innslag - spesielt for de lokale forhandlerne langs vår lange kyst. Av den grunn var alle truckstandene i hovedsak bemannet av lokale forhandlere og regionansvarlige.

Toyota

Fiskerimessene arrangeres i Nidarøhallen i Trondheim. Dermed var Toyota Truck Norge AS nesten på hjemmebane. Salgsdirektør Jan Høgli kunne rapportere om flere konkrete salg, men poengterte at det viktigste med deltakelsen er å vise ansikt og ikke minst holde kontakten med kundene.

Mitsubishi

Hovedattraksjonen for Jæger Truck var introduksjonen av nye 80 volts elektriske motvektstrucker med løftekapasitet opp til 3.5 tonn. Med disse hevder Mitsubishi nå å ha ett av verdens beste el.truckutvalg. Se forøvrig egen omtale på side 34.

BT

viste frem sine nye motvektstrucker i BT Cargo-serien som produseres av henholdsvis Cesab i Italia og Toyota i Frankrike. Den store standen inneholdt også et godt utvalg av interntrucker, som i følge regionsjef Andreas Eide i stadig større grad også etterspørres av fiskeriindustrien.

Nissan

hadde imidlertid kun stilt ut motvektstrucker. Begge forhandlerne som betjente standen kan imidlertid også tilby internmaskiner, og poengterter overfor Logistikk & ledelse betydningen av å kunne tilby en komplett range. Trøndelag Truckservice AS tilbyr Crown, mens GMG service i Ålesund både har Rocla og Kalmar. Daglig leder Gunnar Jørgensen i GMG Service AS kunne forøvrig svært så stolt fortelle om sitt 1.400 kvm store nybygg, hvorav hele 600 er truckverksted. Så driver han da også utstrakt servicevirksomhet for de mange terminalene i hjembyen.

Linde

På Lindestanden til Hesselberg Truck blir vi tatt godt i mot av senior selger Bjørn Gustavsen, som tidligere var salgssjef hos Jæger Maskin. Han forklarer at en rekke av nøkkelpersonellet hos den tidligere Lindeimportøren har blitt med over hos den nye, og forteller at de raskt har kommet i god gjenge.

Daewoo

Også Svein Nilsen arbeidet tidligere med Linde i Jæger Maskin, men har nå i stedet begynt hos Daewooimportør Normann Olsen Maskin AS. Som kjent har dette selskapet en egen avdeling for Manitou, men Nilsen opplyser at man nå vil overføre Manitous modeller med mast og gafler til truckavdelingen på Hamar. Teleskoptruckene til Manitou vil imidlertid forbli i avdelingen på Vøyenenga i Bærum.

Still

har som kjent to likestilte importører i Norge; Still LagerTeknikk Norge i sør, og Andersen Truck AS fra Trøndelag og nordover. Andersen Truck meldte rett før utstillingen at de ville presentere en Stillnyhet, men denne modellen ble ikke klar. I stedet fokuserte selskapet blant annet på deres hydrauliske aggregat for løft av storsekker, og der slakken i sekken blir strammet opp før løftingen foregår. Se forøvrig omtale under «Notiser» på side 42.

Logitrans

har ikke motvektstrucker på programmet, men kan i stedet tilby en rekke stablere og andre internmaskiner. Tore Kay Landbø kunne melde om stor interesse for både deres ordinære og rustbeskyttede modeller. Han fremhever at produsenten er alene om å benytte elektrogalvaniserte aksler og kunststoff-foringer på deres lakkerte standardmodeller, slik at de opplever svært lite problemer med fastrusting og annen fuktproblematikk. På galvaniserte produktene eller andre rustbeskyttede modeller benyttes rustfrie akslinger, smørenipler, muttere etc, opplyser Landbø, som forøvrig hevder at Logitrans i tillegg har markedets laveste delepriser.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094