23948sdkhjf

Electronic Stability Program - ESP: Overbevisende sikkerhetsdemonstrasjon

Electronic Stability Program - ESPOverbevisende sikkerhetsdemonstrasjonMens ESP kommer på stadig flere personbiler, er det til nå kun Mercedes-Benz som har kunnet tilby det på sine trekkvogner til sem...

Electronic Stability Program - ESP

Overbevisende sikkerhetsdemonstrasjon

Mens ESP kommer på stadig flere personbiler, er det til nå kun Mercedes-Benz som har kunnet tilby det på sine trekkvogner til semitrailere. Nå lanserer også Volvo etter hvert det elektroniske hjelpemiddelet. Alle semitrailersjåfører burde hatt anledning til å prøvekjøre den avbildede demobilen med støttehjul. Hastigheten var ikke mer enn 35 km/t da semien la seg over. At ESP vil redusere mange trafikkuhell er hevet over enhver tvil.

Henning Ivarson Göteborg

Systemet har blitt utviklet i samarbeid med det tyske selskapet Knorr-Bremse, og gjør det mulig å kontrollere bremsekraften individuelt for hvert enkelt hjul. Det består av tre sensorer på trekkvognen som måler krengningsvinkel, lateral akselerasjon og forhjulenes posisjon. Og det er spesielt målingen av krengningsvinkel som skiller ESP ut fra de moderne elektroniske bremsesystemene som finnes på nyere lastebiler. Man får med andre ord også kontroll over bilens sidebevegelser. En sentral computerenhet bearbeider kontinuerlig de innkommende signalene, og når disse ikke matcher hverandre, blir bremsen på ett eller flere hjul aktivert. Samtidig reduseres motormomentet for å redusere hastigheten inntil kjøretøyet igjen er i balanse.

Hvis eksempelvis kjøretøyet understyrer (svinger mindre enn det sjåføren ønsker) på grunn av for stor fart eller glatt underlag, blir trekkvognen kort fortalt rettet opp ved at indre bakre hjul aktiveres. Tilsvarende blir ytre fremre hjul bremset ned ved overstyring.

Økt komfort kan gi fartsblinde sjåfører

Dagens moderne lastebiler er blitt så komfortable at det er svært lett at sjåførene blir fartsblinde, og ofte har for stor hastighet inn i svinger. Som nevnt i innledningen, kjørte ikke kjøretøyet fortere enn 35 kilometer pr. time før semien la seg over. Fra vår posisjon i førerhuset fikk vi overhodet ingen forhåndsvarsler om at grensen var overskredet. At semien lå på støttehjulene, ble vi først oppmerksom på etter at testsjåføren ba oss titte i speilet. Da vi senere kjørte den samme 8-tallsbevegelsen med ESP koblet inn, merket vi klart at hele kjøretøyet ble bremset ned automatisk, samtidig som at det ikke lenger var mulig å gi gass.

Systemet vil ha like mye for seg ved kraftige unnamanøvreringer i moderate hastigheter i tettbygde strøk som ved kjøring i høyere hastigheter på svingete riksveier. Tenk bare på barns og andre myke trafikanters ofte umotiverte handlingsmønster. For å demonstrere dette, kjørte testbilen først rett frem i ca. 30 km/t. før den panikkbremset noen få meter foran en kjegle som skulle symbolisere et objekt som plutselig dukket opp i veibanen. Selv med et moderne elektronisk bremsesystem med ABS, gikk kjøretøyet rett frem og kjørte på kjeglen. Med ESP innkoblet ble fronten akkurat tidsnok vridd til side slik at kjeglen fortsatt stod der. Riktignok med bare centimeters klaring, men så er det heller ofte ikke mer som skiller liv og død i trafikken.

Tester viser at sikkerhetsmarginalene ved bruk av ESP øker mellom 20 og 40%, hevder Volvo Lastvagnar.

International Road Safety Training

Demonstrasjonen fant sted på Hällered - Volvos testanlegg utenfor Göteborg, og bilen som ble brukt disponeres av britiske International Road Safety Training Ltd (IRST). Selskapet har sitt utspring i BP hvor det i mange år har trent opp oljeselskapets mange sjåfører. Senere er virksomheten blitt kommersialisert, og IRST har i løpet av de siste årene hatt over 10.000 sjåfører på opplæring over hele Europa.

Demonstrasjonen satte et støkk i alle som var på Hällered, og burde absolutt være en del av både føreropplæringen på tunge lastebiler, og som en del av etterutdannelsen av semitrailersjåfører i fast arbeid. Her bør også større norske flåteeiere ta ansvar. IRST gjennomfører kurs i alle europeiske land, og kan kontaktes på tlf 0044 1727 84 4678, eller via e-post.anna.henderson@which.net

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062