Hesselberg Truck på riktig spor: Linde skal ta andeler i Norge!
Hesselberg Truck på riktig spor:
Linde skal ta andeler i Norge!
- Når vi ser at Linde tar markedsandeler med sine interntrucker på hjemmemarkedet til BT og Atlet i Sverige, er det ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det samme i Norge. Vi har allerede godt fotfeste i industribedrifter, og vi satser nå på å styrke organisasjonen. Allerede etter et knapt halvår har vi fått på plass de aller fleste folkene, men vi skal ha noen flere salgsrepresentanter og styrke serviceapparatet, sier adm. dir. Arild Ådalen i Hesselberg Truck.
Christian Ryg
Arild Ådalen er klar over at det blir en intens periode for å komme skikkelig i gang, etter at Hesselberg Maskin tok over Linde trucker tidligere i år. Han understreker at mange - både på salg og servicesiden - hos tidligere importør Jæger Maskin valgte å følge merket. Det har vært en stor fordel for den nye importøren i deres arbeid med å bygge egen organisasjon.
- Samtidig må man utvide og utvikle virksomheten, for å ta tilbake tapte markedsandeler fra de siste årenes drift, sier han.
Komplett program
- En stor fordel ved Linde, er at de er den eneste leverandøren som har et fullstendig program. Uansett hvilken truck kunden har behov for, finnes den i Lindes produksjonsprogram. Det betyr at vi som importør forholder kun til én produsent, og ett merke, og kan dekke alle behov, sier Ådalen.
Etter at Hesselberg tok over importen, har man levert reachstackere fra fabrikken i Wales. Det går nå to av disse store containerhåndteringsmaskinene ved Euroshuttle terminalen i Halden, og et par maskiner er bestilt. Dessuten er flere industribedrifter i Norge inne og har bestilling på trucker i ulike vektklasser. Særlig papirindustrien har vært blant de mest trofaste Lindekundene i Norge. Flere av de største produsentene kjører så å si utelukkende Linde i sine lagre.
- Hydrostatdriften som Linde var en av de første til å ta i bruk for gaffeltrucker, er nok en viktig grunn til dette. Hydrostatdrift gir en mykere og mer presis håndtering. Det er enklere å «krype» inn mot godset, og med klemaggregater er det også lettere å håndtere papirruller skånsomt. Det er mange andre fordeler med teknologien, som gjør at de brukerne som først har tatt den i bruk, sjelden vil bytte til andre trucker senere.
Hesselberg Truck presenterte nylig viktige deler av sitt program for kunder på sitt anlegg på Økern. Selv om tilskuerne kunne besiktige både 3- og 4-hjuls elektriske og dieseldrevne trucker i forskjellige vektklasser, og reachtruckmodellen, understreket man at det var umulig å vise hele programmet. Allikevel fikk man et godt innblikk i programmets bredde, og dessuten anledning til å se hvor presist det er mulig å manøvrere en hydrostatdrevet truck. Demonstrasjon av trucken som vinkelner eller eggeknekker imponerer alltid. Vi har sett det tidligere, men de norske truckførerne som demonstrerte dette på Økern, kunne kunsten like godt som Lindes egne fabrikkførere. Kunsten er å la trucken bevege seg millimeter for millimeter til eksakt ønsket posisjon, før man igjen kjører enten fram eller tilbake. Hydraulikken sørger for at dette skjer uten rykk, slik at det faktisk er mulig å knekke skallet på et egg, uten å knuse egget fullstendig!
www.logistikk-ledelse.no© 2001