23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Jobber for bro til øy med 22 fastboende

Ordfører Torhild Haugann i Vevelstad kommune vil ha bro til Hamnøya. I dag er det 22 fastboende på øya.

Et mange tiår gammelt prosjekt er igjen løftet fram fra skuffen, og nå skal bro til Hamnøya løftes inn i arbeidet med Regional transportplan (RTP), skriver Nordland fylkeskommune på sine nettsider.

– Dette er svært viktig for de 22 fastboende på Hamnøya, for de rundt 50 fritidshus-eierne, og for næringsaktørene i Vevelstad kommune. Vi har unge folk som har satset på landbruksnæringen på øya, og vi har en svært framtidsrettet bedrift, AkvaFuture, som satser på oppdrett i lukkede merder. Dette er et relativt sett lite prosjekt, der selve brua ifølge tidligere utregninger, er stipulert til å koste i overkant av 120 millioner kroner, argumenterer ordfører Torhild Haugann (Sp) i Vevelstad.

Satser på havbruk

Hun påpeker at det er et uttalt mål for Norge å øke produksjonen i havbruksnæringen. Da mener hun infrastruktur i form av fastlandsforbindelse vil være avgjørende i et framtidsperspektiv.

– Fergeleiet på Vågsodden er i meget dårlig stand som krever betydelig oppgradering. Videre er anløpsstedet værutsatt noe som fører til hyppige kanselleringer, der næringsaktører risikerer å bli stående igjen på Hamnøya til neste dag. Broprosjektet har høy verdi for samtlige reisende på Tjøtta-Forvik-sambandet, i tillegg til fastboende og næringsaktører, da det vil lette på hele fergestrukturen når et anløpssted tas bort, påpeker Haugann.

Vil gi besparelser og vekst

Fylkesråd for transport og infrastruktur, Bent-Joacim Bentzen (Sp), mener prosjektet er interessant, og mener man ved å løfte blikket vil se en utvikling for hele regionen ved å få realisert bru til Hamnøya.

– Det vil bli et anløp mindre på sambandet Tjøtta – Forvik, Nordland mest kompliserte fergesamband. Selv om det er kort vei inn til Vågsodden, kan det være krevende forhold med vær og vind, sier Bentzen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.081