23948sdkhjf

Posten gjorde mindre, men tjente mer

Halvårsresultatet 2020 for Posten Norge er klart. Omsetning ble 11793 millioner kroner, en nedgang på 50 millioner sammenlignet med 1. halvår 2019.

Men resultatene er hyggeligere: Justert driftsresultat for første halvår ble 386 millioner kroner, en forbedring på 148 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Logistikksegmentet, som omfatter netthandel- og logistikkvirksomheten, hadde en resultatfremgang med 198 millioner kroner.

Det opplyser Posten i en pressemelding i formiddag.

Nøkkeltall 2. kvartal 2020 (2. kvartal 2019 i parentes) Driftsinntekter (MNOK): 5 830 (5 931)

Justert driftsresultat (MNOK): 234 (132) Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 284 (-239)

Nøkkeltall 1. halvår 2020 (1. halvår 2019 i parentes) Driftsinntekter (MNOK): 11 793 (11 843)

Justert driftsresultat (MNOK): 386 (239) Egenkapitalandel %:33,9 (29,7) Avkastning på investert kapital/ROIC %: 8,9 (6,5) Egenkapitalavkastning (etter skatt) %: 9,9 (-3,9)

- Koronapandemien førte til store volumforskyvninger i første halvår. Det har vært en kraftig vekst i pakker fra netthandel og hjemlevering. På andre områder som varetransport til bedriftsmarkedet bremset aktiviteten kraftig opp da samfunnet ble stengt ned, men i løpet av 2. kvartal har aktiviteten gradvis tatt seg opp igjen, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge

- Nedgangen i postvolumene ble forsterket av pandemien. Det er gledelig å se at vi legger bak oss et første halvår hvor vi både har volumvekst og resultatfremgang på viktige områder knyttet til netthandel og logistikk

Rekordvekst i netthandelen

Omsetningen for logistikksegmentet ble 8 951 mill. kroner i første halvår, det tilsvarer en økning på 123 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Den organiske veksten var på 6,1 prosent. Koronapandemien bidro til nedgang i etterspørselen i bedriftsmarkedet, men betydelig vekst i privatmarkedet. Samlet vekst fra netthandel ble rekordhøy med 38 prosent volumøkning hittil i år, og 26 prosent siste 12 måneder. 

I første halvår har det vært store pakkevolumer til Post i Butikk, i postkassen og til hjemlevering. Aktiviteten innenfor netthandel og hjemlevering ser ut til å stabilisere seg på et høyere nivå enn før koronapandemien.

Som et svar på økt netthandel og kundenes ønske om lett tilgjengelige pakkeutleveringsløsninger har Posten besluttet å utplassere pakkebokser på tusen ulike steder i Norge i løpet av 2021. Ved bruk av en app kan kundene hente pakker hele døgnet.

Fortsatt fall i brevvolumet

Postsegmentet fikk en omsetning på 3 128 mill. kroner i første halvår, det er en reduksjon på 629 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Justert driftsresultat på 142 mill. kroner ble negativt påvirket av forsterket fall i adressert og uadressert post.

Adressert post har hittil i år gått ned med 16 prosent og uadressert post har falt med hele 30 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. 

Overgang til postomdeling annenhver dag ble gjennomført fra 7. juli. Det er den største omleggingen i Postens historie og medførte nedbemanning av tusen årsverk. Det ble funnet frivillige løsninger for alle, slik at ingen ble oppsagt.

Nordisk satsing høster resultater

Posten har en nordisk strategi med vekstambisjoner innen pakker, hjemlevering og internasjonal spedisjon. I første halvår fikk de på plass et eget nordisk utleveringsnett som nå består av 1700 utleveringssteder i Sverige og 1300 i Danmark.

Kapasiteten er økt i den danske virksomheten gjennom åpning av en ny terminal i Greve utenfor København. Til høsten åpner en ny terminal på Jylland ved Kolding. Utvidelsene har styrket veksten og bidratt til økt lønnsomhet, opplyser Posten..

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125