23948sdkhjf

Bølger rundt Fair Transport og Lotos

Helgens Tungt-artikkel om Lotos Nordica som nysertifisert Fair-Transport-bedrift skapte rabalder i kommentarfeltene. Lotos og NLF svarer.

FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN:

Tungt har gjennom en serie belyst Fair Transport gjennom kortintervjuer med bedrifter i medlemsmassen. Du finner linker under artikkelen.

Sist ut var Lotos Nordica AS, et ganske nytt norskregistrert utenlands foretak, etablert i juni 2018 av en av eierne av det litauiske transportselskapet UAB Lotos Baltica. Til Tungt opplyser Rustam Gaysumov, daglig leder i Lotos Nordica AS, følgende:

- UAB Lotos Baltica satset på Norge, som importør av frukt og grønt, og eksportør av fisk. Det ble derfor nødvendig å være tilgjengelig for kundene i Norge.

I august 2020 ble Lotos Nordica sertifisert som Fair Transport-bedrift, og er dermed en av de aller nyeste registreringene i programmet til Norges Lastebileierforbund.

Og hva er så Fair Transport? NLF har de siste 4-5 årene jobbet fram Fair Transport for å fremheve transportbedrifter som leverer trafikksikker, bærekraftig og ansvarlig transport.

Målet er at transportkjøpere skal være trygge på at når de velger en Fair Transport-bedrift som leverandør, da får de også en trygg og ansvarlig samarbeidspartner.

Kongstanken er selvsagt at programmet styrker statusen til transportbedrifter som anstrenger seg for å holde et høyt etisk nivå, og at norske bedrifter styrker seg i hard konkurranse med utenlandske lavprisaktører.

Rabalder i sosiale medier

Men kombinasjonen Lotos og Fair Transport var åpenbart veldig langt fra både det de fleste kommenterende lesere og mange NLF/Fair Transport-bedrifter hadde sett for seg.

Mishagsytringene har vært tidvis sjokkerende giftige, også på Tungts facebookside, og vi kjenner til en Fair Transport-bedrift som nå avlyser å fornye sin sertifisering.

På spørsmål fra Tungt om hva han tenker om såpass sterk motbør, svarer Gaysumov i Lotos Nordica følgende.

- Jeg tenker at det er trist at en sertifisering vekker sånne reaksjoner. Jeg var faktisk overrasket over kommentarene, svarer Gaysumov og fortsetter: - For et transportselskap som jobber hardt mot sine mål, forholder seg til lover og regler og prøver å levere topp kvalitet til sine kunder, både når det gjelder service og compliance, føles det urettferdig.

Vi kan feile vi også, men ingen av disse sinte kommentarene er konstruktive eller har noe grunnlag for beskyldningene sine. Vi er åpne for audit av NLF, om de måtte ønske det. De har allerede vært hos oss og foretatt en sjekk, men vi kan vise dem rundt med lederen til stedet også, så alle spørsmål kan bli besvart.

Tungt har også bedt NLF/Fair Transport om en kommentar. Organisasjonen var på saken allerde i helgen, med ekstra nyhetsbrev til medlemmene.

Fra kommunikasjonssjef Helen Karlsen har vi fått følgende utdypende svar på email:

- NLF er en medlemsorganisasjon, hvor medlemmene selv har bestemt kriteriene for å kunne bli medlem. Dette er formelle krav som sjekkes når en bedrift søker om medlemskap. Så er det slik at bedriftene også må drive etter NLFs etiske regler.

NLFs administrasjon kan ikke til enhver tid kontrollere at alle organisasjonens medlemmer gjør dette, men vi følger med, og får også fra tid til annen tips som følges opp. Viser det seg at det er kritikkverdige forhold som strider med NLFs etiske regelverk, blir dette behandlet i de organer vi har for denne type problemstillinger, med de følgene det kan medføre.

Fair Transport er en sertifiseringsordning, hvor medlemmene som søker denne, må tilfredsstille et spesifikt sett med kriterier. Den formelle dokumentasjonen har Lotos Nordica tilfredsstilt, og har derfor blitt Fair Transport-sertifisert.

Når det gjelder håndtering av Lotos Nordica, er vi i en prosess hvor vi sjekker nærmere opp om de tilfredsstiller kravene. Vi regner med at vi har en konklusjon på det ganske raskt.

Tungt følger saken.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.047