23948sdkhjf

Derfor valgte Sørum 24 meter

- Vi måtte kjøpe ny henger, og da ble 24 meter et lett valg for oss, sier Harry Nilsen.

Kjøretøyparken hos Sørum Transport består av litt over 90 biler og noen flere hengere. Daglig leder Harry Nilsen var ikke i tvil da han skulle bestille ny henger.

- 24 meters vogntog og 60 tonn betyr for oss rundt to tonn økt nyttelast og mindre dieselforbruk med syv aksler i stedet for åtte, sier Harry Nilsen.

- Har dere ventet lenge på å få muligheten til å kjøre 24 meter og 60 tonn?

- Både ja og nei, sier Nilsen.

Han fortsetter:

- Jeg er fortsatt av den mening at det er mer økonomi for transportnæringen å utnytte dagens treaksla bil og treakslet henger til 54 eller 56 tonn total ved å forlenge draget slik at det blir minimum 19 meter fra første til siste aksel. Et nytt drag koster stort sett 25.000 til 30.000 kroner, mens en ny henger av typen skap, termo, bulk eller tank koster fra en million og oppover, sier Nilsen.

Les også: Med hele hjertet i lastebil

- Hva vil du si er fordelene for dere med 24 meter fremfor 25,25 meter?

- Det er en henger som sporer bedre, og det er en aksling mindre som gjør at vi bruker mindre diesel på grunn av rullemotstand, og det gir oss høyere nyttelast på grunn av lavere egenvekt, sier Nilsen.

Da TransportMagasinet snakket med Harry Nilsen i januar i år om at Vegdirektoratet vil tillate 24/60 på tømmervognnettet, sa han blant annet: «Forslaget er dyrt slik vi tror det kommer, fordi det da må bestilles nye fireakslede hengere i alle mulige varianter. Det vil i tillegg ta lang tid å få effekt av endringen på grunn av for liten kapasitet hos påbyggerne.»

Vi spør om han er av samme oppfatning nå?

- Ja, forslaget er dyrt. Vi måtte bestille en ny henger uansett, og da ble valget enkelt så lenge 24 meter ble tillatt. For oss som kjører tungt er det bedre å kjøre med 24 meter på modulvogntogveinettet og tømmervognnettet når det blir tillatt. For volumgods er det bra med 25,25 meter, men man mister to tonn nyttelast ved å ha en bil og henger litt avhengig av hvordan man bygger den. Vi vet hva vi har i økte inntekter når vi har med oss to tonn mer i hver retning, men for oss er det litt for tidlig å si noe om hvor mye redusert dieselforbruk vi får, sier Nilsen.

Han legger til:

- Vi håper Vegdirektoratet snart bestemmer seg. Det blir litt håpløst å vente når man skal investere i utstyr for fremtiden så lenge direktoratet har skapt forventinger om at det kommer 24 meter, og at det faktisk også er direktoratet som selv har foreslått dette, sier Nilsen.

- Hvordan har korona påvirket dere i år?

- Vi har fått litt andre rutiner på levering av gods og fraktbrev, men det har ikke gitt utslag på antall oppdrag. De fleste som driver med transport, har fått økte oppdrag. Jeg snakket med en kollega som kjører dopapir fra Jönköping i Sverige, og han sa at det er utrolig mye å gjøre om dagen, sier Nilsen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125