23948sdkhjf

Samlere og entusiaster

På et nedlagt gartneri i nordenden av rullebanen på Torp flyplass, finnes en stor samling av gamle maskiner og utstyr. Her har ildsjelene i Norsk Traktor og Motormuseum byttet ut stiklinger og furuplanter med anleggsutstyr, traktorer, motorer og mye, mye mer.

For de som bare er litt interessert i gamle ting, er området til Norsk Traktor og Motormuseum et hyggelig sted å besøke, og for alle som er noe mer interessert, er det et eldorado. Samlingen er enorm og det dukker stadig opp flere ting, for ingen av medlemmene har hjerte til å kaste noe. Men med innvendig lagerplass på ca. 1700 m2 og mange mål utvendige areal, er det godt med plass til å ta vare på utstyr av historisk interesse.

Helikoptertransport

Inne på "låven" er det lagret over 300 motorer av alle slag. Stasjonære motorer finnes i de fleste utgaver og modeller. Et av rommene er forbeholdt norske motorer og her står det motorer fra Øveraasen på rekke å rad. Eldste Trygg-motor er en 8 hk fra 1908/09, med serie nr. 73. Ellers er det hyllemeter på hyllemeter med gamle motorsager i mange varianter, båtmotorer, to-hjuls traktorer, blåselamper, ja til og med en jetmotor står lagret hos Norsk Traktor og Motormuseum. Innimellom alt dette finnes gamle reklameskilt, oljekanner, bensinpumper m.m.

Flere av motorene har ikke vært like lett å få tak i, men som ordtaket sier - "tålmodighet er en dyd".

- En av motorene oppdaget jeg for ti år siden. Den sto på en gård ikke langt fra Brevikbrua. Første gangen jeg så den spurte jeg om å få kjøpe den, men eieren ville ikke selge. Året etter kjørte jeg forbi stedet igjen og nok en gang stoppet jeg, men han ville fortsatt ikke selge den, slik pågikk det i ni år. Tiende året fikk jeg til slutt kjøpt den, sier Bjørn Poulsen. En annen motor måtte de hente ut med helikopter. Den sto plassert langt fra kjørbar vei og ved siden av et vann. Det ble vurdert å bygge en flåte for å frakte motoren over vannet, men selv med denne løsningen hadde de bare vært halvveis. I nærheten ble det kalket ved hjelp av helikopter og etter et par telefoner til helikopterselskapet, ble motoren flydd frem til veien.

Andre maskiner har vært lettere å få tak i. Takket være innsamlingsaksjonen "hold Norge rent", som har pågått siden høsten 2006, har medlemmene fått økt sin beholdning av gammelt utstyr betraktelig. Mye av det som er jernskrap for noen, er samleobjekter for andre. Da er det greit at et av medlemmene, Trond Tovrød, kjører containerbil og samler inn gammelt landbruksmateriell fra eiendommer og gårdsbruk i Vestfold. Det er ikke få samleobjekter han har kommet over som har vært i ferd med å gå til gjenvinning.

Drivhuset

På uteområdet står gamle anleggsmaskiner, landbruksredskap og ikke minst traktorer på rekke og rad. Antall traktorer har de ikke nøyaktig tall på, men etter en runde på området antas det å være ca. hundre. Traktorer, motorer, maskiner og utstyr eies av de enkelte medlemmene i "gammeltraktorens venner" avd. Vestfold. Foreningen teller ca. 45 medlemmer og av disse er fem-seks aktive i Norsk Traktor og Motormuseum.

- Vi møtes torsdager til felleskveld, da skrur vi litt og prater om gamle maskiner. I sommerhalvåret har vi åpent for publikum på søndager. Men vi får ikke lov av vegvesenet å sette opp skilt ved hovedveien. For å kunne gjøre det må vi holde åpent hver dag og det har vi ikke penger til. Så det er ikke all verdens mange mennesker som kommer innom, men vi får inn nok inngangspenger til å dekke utgiftene til kommunale avgifter og strøm, sier Terje Haraldstad. Det er for øvrig han som eier det gamle gartneriet. Han kjøpte stedet med tanke på å samle utstyret til gammeltraktorens venner på ett sted og 1. juli 2003 ble Norsk Traktor og Motormuseum etablert.

- Tidligere hadde de enkelte medlemmene utstyret lagret i og bak egne låver, uthus og garasjer. Det er fortsatt mange som har mye utstyr hjemme, men vi har klart å samle mye her, sier Haraldstad. Han forteller at han selv har en samling på ca. 100 Tempoer hjemme hos seg selv.

Inne i det gamle drivhuset står traktorene som enten har blitt restaurert, eller er i en slik forfatning at de ikke trenger å restaureres, mens på utsiden står utstyret som venter på restaurering. Drivhuset er forresten ideelt til utstilling av traktorene. Her inne er det lyst og fint, og man slipper følelsen av å gå inne i et mørkt lagerlokale.

Har du lyst til å besøke Norsk Traktor og Motormuseum så er det åpent søndager fra klokken tolv til fire, fra første helg i april til ut oktober.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093