Mercedes-Benz viste for første gang i november deres nye Unimog på Agritechnica-messen i Hannover. Den nye Unimog-rekken ble lansert i våres og kommer i åtte modeller fra U216 til U530.
Til Norge mot sommeren
Produksjonen av aktuelle varianter for Norge starter i april 2014 og nyheten glimrer derfor med sitt fravær her enda.
BlueEfficiency-motorer
Euro 6-motorene leveres i tre firesylindrede på 5,1 liter (OM 934) og to sekssylindrede utgaver på 7,7 liter (OM 936).
Effektuttak går fra 156 hestekrefter til 299 og Daimler lover tre prosent reduksjon i forbruk. Unimogen kan nå 90 kilometer i timen på landeveien. Den er bygget for å kunne trekke to vogner med en maks kombinert vekt på 40 tonn, da er 24 tonn nyttelast.
Åtte frem og seks tilbake
Unimog U423 (på bildet) har 231 hestekrefter og fullsynkronisert gearkasse med åtte trinn fram og seks trinn bakover. Permanent firehjulsdrift er selvsagt på plass.
Hydrostatisk og mekanisk
For første gang kan man skifte mellom hydrostatisk drift og mekanisk drift i fart, tidligere måtte man stoppe helt for å gjøre dette. I hydrostatisk drift kan Unimogen nå 50 kilometer i timen og ytelsene til systemet er forbedret med 20 prosent.
Viskerne over vinduet
Designet er nytt og særlig panoramavinduet med vinduspusserne plassert over vinduet gjør at Unimog, om mulig, skiller seg ut enda mer.
Nye støtfangere inneholder bi-halogen hovedlykter med daytime running lights. Et kamera overvåker fronten slik at montering av utstyr blir enklere for føreren. Føreren har også fått justerbart multifunksjonsratt og flere komfortdetaljer.