23948sdkhjf

Test av gravemaskiner viser kinesisk bedring:: Bør være bekymret

Kvaliteten på kinesiske anleggsmaskiner er til nå blitt regnet som dårligere enn de produsert i vesten og i Japan. Nå kommer de første testene som viser at kvalitetsgapet kan være lukket.

Den antatte kvalitetsforskjellen på maskiner produsert i Kina i forhold til maskiner produsert i vesten og Japan, har fått en skikkelig knekk. Dette kom frem av en test meglerhuset og finansieringsselskapet CLSA nylig gjennomførte med flere kinesiske merker som Sany, Zoomlion og LiuGong.

90 prosent utenlandsk

Ting er drastisk endret siden finanskrisen for fem år siden, til da var omtrent 90 prosent av gravemaskinene på kinesiske anlegg av utenlandske merker, riktignok ofte produsert i Kina. De kinesiske myndighetenes økonomiske stimuluspakker i 2008 og 2009, satte i gang en byggeboom som igjen ga rom for kinesiske produsenter til å ekspandere. I tillegg til at dusinvis av nye selskaper dukket opp.

Halvparten i 2011

Disse kinesiske aktørene manglet, stort sett, den tekniske ekspertisen til Hitachi i Japan og den omfattende produktporteføljen til amerikanske Caterpillar. Men de kunne tilby så gode priser og billig finansiering at de i 2011 hadde tatt halvparten av hjemmemarkedet.

Kjøpte seg kompetanse

De ledene kinesiske selskapene har kjapt oppgradert sin teknologi, ved å kjøpe opp, eller inngå samarbeid med utenlandske konkurrenter og leverandører. Sany kjøpte de to tyske selskapene Putzmeister og Intermix, i tillegg til å inngå et joint venture med Palfinger fra Østerrike. Zoomlion kjøpte italienske CIFA. LiuGong dannet joint venture med amerikanske Cummins og Xugong dannet joint venture med koreanske Doosan, begge disse for å forbedre sine motorer.

Etter hvert som stimuluspakkene mistet sin effekt, sank etterspørselen for anleggsmaskiner. De utenlandske selskapene som hadde produsert relativt enkle maskiner i Kina for Kina, snudde nå til å produsere mer avanserte maskiner. De siktet seg særlig inn på markedene i sørøst Asia.

Testet 13 maskiner

CLSA testet 13 gravemaskiner, i fire vektklasser, fra seks produsenter, Sany, Caterpillar, Hitachi, Doosan, Komatsu og Kobelco. Testene foregikk over to uker med måling av produktivitet, holdbarhet og forbruk. De brukte seks erfarne maskinførere som i løpet av de to ukene satt 185 timer i maskinene.

Sany overrasket

Alle gjorde det bra i følge CLSA, men mest slående var resultatene til Sany-maskinene, som slo sine koreanske og japanske konkurrenter på ytelse og drivstofffobruk i klassen 20 til 25 tonn. Aller best gjorde Caterpillar det, i følge testen. CLSAs konklusjon ble at teknologigapet mellom de beste kinesiske produsentene og deres utenlandske konkurrenter, nå var nesten ikke-eksisterende.

60 vil bli til 6

Videre spår CLSA at Sany og en håndfull av de større produsentene i Kina vil lede en konsolidering av de lokale produsentene, slik at 60 produsenter vil ende opp med å bli kanskje seks. De kinesiske produsentene har knekt koden på hvordan man lager anleggsmaskiner med topp kvalitet, til attraktive priser, og de utenlandske produsentene bør kanskje være bekymret.

AnleggsMagasinet presiserer

AnleggsMagasinet presiserer at vi ikke er kjent med detaljene rundt denne testen. Dessuten må det sies at et meglerhus og finansieringsselskap med hovedsete i Hong kong og med mye av sin omsetning basert i Kina, ikke umiddelbart har den mest nøytrale statusen for å gjøre en slik test. Vi tillater oss også å kommentere at Kina og Japan absolutt ikke er bestevenner for tiden og noterer oss at det kun er de japanske merkene som ble slått av et kinesisk merke. Men siden CLSA er kjent for å drive med research og tester, er det fullt mulig å se dette som et interessant innspill i kvalitetsdiskusjonen.

Kilde: The Economist / CLSA

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079