23948sdkhjf

prototype under testing:: 50 prosent økt effektivitet

Volvo CEs LX1 hybrid hjullaster har vist 50 prosent økt drivstoffeffektivitet

Volvo LX1 Hybrid prototyp går i test hos Volvo-kunden Waste Management. Testen har blitt gjort sammen med selskapet Calstart som har utført utslippstester og California Energy Commission som har hjulpet til å finansiere prosjektet.

Siden slutten av 2016 har maskinen utført hundrevis av timer med avfallshåndtering på to av Waste Managements anlegg i California.

Test 1:

Første testen ble utført på Redwood Landfill and REcycling Center, nord i California. Der ble det målt både på utslipp og drivstoffekkektivitet. Dataene viser foreløpig en forbedring på 50 prosent i drivstoffeffektivitet i forhold til konvensjonelle maskiner av samme størrelse. I tillegg skal den ha klart en reduksjon på 35 prosent i forbruk og utslipp.

Test 2:

Andre testen ble utført på Moreno Valley Transfer Station, sør i California. Her klarte LX1 en forbedring i drivstoffeffektivitet på 45 prosent.

Har klart målet

Under begge testene klarte LX1 mer enn 35 prosents økning i drivstoffeffektivitet, som har vært målet for prosjektet.

- Vi er fornøyde med resultatene fra felttestene, sier Scott Young, leder for electromobility hos Volvo CE.

- Selv om vi har sett at LX1 klarer opp mot 50 prosent bedring i effektivitet i våre interne tester, vet vi at hver oppgave og hver fører er forskjellig. På grunn av dette sikter vi på 35 prosents forbedring i drivstoffeffektivitet for dette prosjektet.

Nå blir maskinen sendt tilbake til Sverige for oppdatering og justering basert på resultatene etter seks måneder med testing.

LX1 er fortsatt et utviklingsprosjekt og er ikke kommersielt tilgjengelig.

Waste Management

Waste Management er det største resirkulerings- og avfallshåndteringsselskapet i Nord-Amerika.

Selskapet opererer med en av verdens største flåter av Volvo-maskiner.

Volvo LX1 Hybrid:

I størrelse tilsvarer den en L120, mens effekten er mer lik en L150 ifølge Volvo.

Hjullasteren bruker elektriske motorer montert på hvert hjul og har ingen drivaksler.

Kraften kommer fra en dieselmotor på 3,6 liter og 90 kilowatt.

Den har elektrisk drevet hydraulikk, et batterisystem for lagring av energi,

Den har også ny maskinkonstruksjon. Prototypen har 98% nye deler. I tillegg til å være mer effektiv, støyer den mindre.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079