23948sdkhjf

Lover 7% redusert forbruk

DAF lanserer fornyet drivlinje og flere akselkonfigurasjoner og en av deres største reduksjon i forbruk noensinne

I dag lanserer DAF nye drivlinjer og løsninger for anleggskjøring utenfor Barcelona. Alle foto: DAF

DAF lanserte de første langtransportversjonene av nye CF og XF på begynnelsen av sommeren 2017. Nå introduserer vi den nye serien av multiakseltrekkvogner og lastebiler.

Den nye CF- og nye XF-seriene er komplett. DAF Trucks har utvidet utvalget med 11 trekkvogn- og lastebilkonfigurasjoner, åtte 2-, 3- og 4-akslers lastebiler og tre 3- og 4-akslers trekkvogner.

7 prosent redusert forbruk

De nye lastebilene har opptil 7 % bedre drivstoffeffektivitet - et tall DAF står for, slår testsjefen Raoul Wijnands fast.

Noe presisering gir han likevel; Snakker vi om tung belastning og kjøring i kupert landskap (Les typisk norsk kjøring) er det snakk om en forbedring på 4 - 5 prosent med 530-hesteren.

Han sier dette er den største reduksjonen i forbruk DAF noensinne har gjort i denne klassen.

Det er summen av en rekke mindre forbedringer som gir resultatet, men det største bidraget kommer fra lavere turtall og nye drivverk.

Summen

Aerodynamikk, drivlinje, nytt eksosrensesystem, nye bakaksler og gearkasse, ny programvare og ny klimakontroll gir til sammen syv prosent redusering, forklarer DAF.

Paccar

Paccar-motorene MX-11 og MX-13 har gjennomgått en fornyelsesprosess.

MX-13 har blant annet fått ny turbolader og ny oljemodul.

Mer for anlegget

For biler som jevnlig kjører offroad har DAF laget en dobbeltdrevet tandemaksel med navreduksjon (HR1670T). Dette akselsettet har et helt nytt akselhus i støpejern som ytterligere reduserer vekten med 60 kg.

For å oppnå best mulig drivstoffeffektivitet er enda raskere bakakselutvekslinger (3,46, 3,61, 3,76:1) tilgjengelige. Dermed kan motoren fungere ved enda lavere turtall. For å sikre lavest mulige driftskostnader er intervall for skift av olje økt til 3 år eller 450 000 kilometer.

Ny dobbeltdrevet tandemaksel med navreduksjon er tilgjengelig for 6x4- og 8x4-trekkvogner og -lastebiler for spesielt krevende bruksområder. Dette utvalget inkluderer FAD 8x4-lastebilen med to styrbare foraksler, som vanligvis brukes for transport av sand og grus

I kortform oppsumerer DAF lanseringen slik:

Opptil 7 % høyere drivstoffeffektivitet

Nytt ultrakompakt EAS (eksosanlegg)

100 til 250 kg høyere nyttelast

Nye elektronisk-hydrauliske styrbare slepeaksler

Nye aksler for tvillingmonterte hjul

Nye dobbeldrevne tandemaksler med nav reduksjon

Nytt lettvekts 8X4-Betongblander chassis

Den beste påbyggervennligheten for nye CF- og XF-lastebiler

Nytt og nyskapende system for overvåking av batteristrøm (BEM)

Nye PACCAR MX-11- og MX-13-motorer

Ny TraXon-girkasse

Nye, svært effektive bakaksler

Avansert programvarefunksjonalitet

Nytt lettvekts 8x4-Betongblander

Det lette CF FAD 8x4-blanderchassiset er nå tilgjengelig med en 19-tonns tandemaksel med enkeltreduksjon (SR1132T) og to 7,1-tonns frontaksler. Dette kostnadseffektive chassiset med høy ytelse, som er populært i Storbritannia, er nå tilgjengelig i en rekke markeder i Europa. Som resultat av optimaliseringen av styringssystemet, bruken av skivebremser og den nye, kompakte EAS-enheten med vertikalt eksosrør, er vekten til denne lettvektslastebilen bare 9150 kilo, noe som setter standarden for denne klassen. Det unike betongblander chassiset leveres med den nye PACCAR MX-11-motoren med motoreffekt fra 270 til 330 kW (370 til 450 hk).

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109