23948sdkhjf

En dobbel combo

Presis Vegdrift AS har det siste året kombinert trekkvogn og tippbil, i tillegg til tunnelvask og saltlake på den romslige semihengeren.

Vi er på Sokn. Gule blitslamper varmes opp til nattens økt. Tunnelvask står på arbeidsordren og Elfinn Høyland er som alltid på plass. Denne gangen er det den månedlige rundvasken i Byfjordtunnelen på E39, nord for Stavanger, som skal avsluttes.

Arbeidslaget trenger to netter for å rekke over den 5875 meter lange tunnelen, som dykker 223 meter under havet på det meste. Jærbuen, Elfinn Høyland, beskriver jobben sin som rett og slett fantastisk. Etter mange år på veivedlikehold hos Risa, fulgte han med over da Presis Vegdrift overtok vedlikeholdskontrakten i Stavanger og kommunene rundt, for et års tid siden.

- Jeg trives med å ikke arbeide fra sju til tre. Samtidig tiltrekkes jeg av spesialutstyr som dette. Jeg har hatt denne type jobb siden jeg var 19 år, forteller han. Nå, snart 13 år senere, ratter han en MAN TGX 26.540 kombibil med en romslig og spesialbygget henger, tiltenkt de store oppgavene som venter i denne regionen fremover.

I den 8 % bratte tunnelen fosser skittent vann nedover mens vi spyler kantene. En sugebil rydder opp etterpå, før veibanen spyles helt til slutt. Full rundvask altså. Kostnadene ved en slik vask er store. Mye mannskap er i sving og utstyret bør derfor være optimalisert for effektiv drift. Vasking er i skuddet som aldri før og mer vil det bli fremover.

Høyland forteller at han tidligere vasket tunnelene på E39 tre ganger i året. Nå er det en gang i måneden. Og med tanke på de enorme tunnelene på Ryfast og Rogfast, som er under bygging, blir det nok av arbeid i denne regionen i årene fremover. Kanskje blir det satt inn en semi til på tunnelvask etter hvert.

I bunnen av tunnelen, 25 minutter etter at vi startet, er tanken på semien tom. 27.500 liter vann er brukt opp og Høyland må til hydranten i Dusavika for å laste opp. Fyllingen tar også rundt 25 minutter, og så er han klar for neste tunnelvegg. 31-åringen har vært med helt fra planleggingsfasen på utstyret han har brukt i snart et år nå. - Vi ville ha en bil vi kunne bruke på flere områder. Saltoppløst væske om vinteren og tunnelvask når temperaturen tillater det. Samtidig ønsket vi å få ned tomkjøring.

Dette settet brukes til rekkverk, støyskjermer og bruer. Alt som skal vaskes. Men den er bygget for de store jobbene. - Vi ser at det blir mer og mer vasking over alt. Svevestøvet skal bort, fastslår rogalendingen, som opererer den nye bilen alene.

Sammen med distriktsansvarlig selger hos C. Grindvold AS, Giert Johansen, har han og Presis Vegdrift satt sammen en kraftpakke. Johansen guider oss igjennom mulighetene som ligger i dette påbygget. - Kombinasjonen her er hele poenget. At man kan kjøre vann til spyling av tunnel en dag og saltoppløst væske ut på veien den neste. Den kan brukes hele året, sier han og viser hva som er hva.

- Det fremste kammeret er såpetanken, som brukes når tunnelene er utstyrt med duk i taket. Den kan selvsagt også kan brukes til vann, slik som i dag. Vektfordelingen kan være en utfordring, ettersom den ikke alltid går med vaskearmen foran påmontert, forklarer han. Ifølge sjåføren tar det halvannen time å rigge om fra spyling foran til saltvannsdusjing bak.

Kombibilen er levert av MAN i Stavanger, etter først å ha vært innom Zetterbergs og Straumen Bil på Vestnes for blant annet oppbygging av hydraulikk. Den er rigget for tippkasse, i tillegg til at den underliggende svingskiven muliggjør tunnelvask og legging av saltlake med den nye hengeren.

C. Grindvold AS er importør for de danske sprederne fra Epoke, som er benyttet her. - Dette er i realiteten to spredere som er koblet sammen for å passe på en toakslet semihenger fra Istrail, med styrbar aksel bak. Bak har den en bom for høyhastighet væskespredning, som kan styres via GPS, forklarer Johansen.

Mectec as i Drammen har stått for monteringen av vaskeutstyret som munner ut i spylearmen foran på bilen, i form av høytrykkspumpe, lavtrykkspumpe, såpesystem og ventiler som er tilpasset denne hengeren. - Det er mye som skal snakke sammen her, men vi har fått til en fin oppbygging. Dette er bygget for fremtiden, mener han.

Utpå natten er svevestøv, bremsestøv, tomflasker og snusbokser borte fra Byfjordtunnelen for denne gang. Neste natt står en ny tunnel for tur, før laget er tilbake her om en måneds tid.

Lei av ventetid på grunn av veivedlikehold? Sørg for å ha TransportMagasinet liggene i bilen. Klikk her for abonnement.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078