23948sdkhjf

Flytebru her vil koste 16,5 milliarder

Netto nytte for Bjørnafjorden-prosjektet er beregnet til 17 milliarder kroner.

Prosjektet skal gi en landfast vegforbindelse for E39 mellom Stord og Bergen, med en 5,5 kilometer lang flytebru over Bjørnafjorden.

Les også: Peab signerte kontrakt med Artec Aqua, verdt 116 millioner kroner

Vegdirektøren mener prosjektet har en uvanlig høy samfunnsnytte.

En time kortere reisevei

Netto nytte for prosjektet er beregnet til 17 milliarder kroner. En stor del av dette ligger i at reisetiden fra Stord til Os blir redusert fra halvannen time til en halv time.

Vil avløse tre ferger

Prosjektet vil avløse tre fergesamband; Sandvikvåg - Halhjem, Halhjem - Våg og Jektevik - Hodnaneset.

Kostnadsreduksjon

E39 Stord – Os har et kostnadsanslag på 35 milliarder 2016-kroner.

Flytebru over Bjørnafjorden utgjør 16,5 milliarder kroner av dette.

I Nasjonal transportplan ligger prosjektet inne med en kostnadsramme på 40 milliarder kroner.

Les også: Rekordprosjektet E39 Stord-Os: Kutter flere ferjer og 1 time av reisetiden

Kryssingen av Langenuen mellom Stord og Tysnes har vær diskutert mye. Både det midtre og det sørlige alternativet har sine støttespillere. Vegvesenet sender over begge alternativene, B og F, til Samferdselsdepartementet.

Går for B

Statens vegvesen anbefaler det midtre alternativet (B) fordi brua blir knyttet til det vegnettet på Stord som har den høyeste standarden og som vil tåle trafikken i noen år før det blir nødvendig med utvidelse.

Vegvesenet tar ikke stilling til om det skal være sideforankra eller endeforankra flytebru, det skal vurderes i en egen reguleringsplan.

Det pekes på at prosjektet er komplekst med lange fjordkryssinger, derfor er det knyttet større usikkerhet til kostnader enn det som er normalt for vegprosjekt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.188