23948sdkhjf

Ford Explorer som ladbar hybrid

En av Amerikas mest solgte SUVer klar for Norge senere i år.

Den helt nye 7-seters SUVen Ford Explorer ble tirsdag 02. april lansert som ladbar hybrid for det europeiske markedet og kommer nærmere årsskiftet til Norge.

Du kan velge mellom to utstyrsnivåer, ST-line eller Platinum.

Det vi alle lurer på, prisen, må vi vente litt til for å få vite.

(I USA koster Platinum-versjonen rett under 60.000 dollar, men det er med 400 hesters V6-turbo-bensin.)

Entusiasmen har ihvertfall nådd Ford-direktøren i Norge:

- Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den mest allsidige SUV-en vi noen gang har tilbudt våre norske kunder. Her er det god plass til 7 personer, den kan lett trekke 2500 kilo og fremdeles kjøre 40 km på ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV for Norge sier administrerende direktør Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

850 newtonmeter

Under panseret sitter Fords 3.0-liters V6 EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100 HK elektrisk motor gir en totaleffekt på hele 450 HK og hele 840 Nm i dreiemoment.

Plug-in

Litium-ion batteriet på 13,1 kWh kan lades via kontaktpunktet foran på venstre side av bilen. Bilens bremseenergi er også med på å lade opp batteriet.

4 mil på el

Elektrisk rekkevidde er estimert til 40 km, målt etter WLTP-målemetoden.

Bruken av batteriet kan du selv styre med kjøremodusene "EV Auto", "EV Now", "EV later" og "EV Charge".

Når batteriet begynner å bli tomt, bytter Exploreren selv til "EV Auto".

Som ladbar hybrid er det antatt at Explorer vil ha et drivstofforbruk på 0,34 l/mil og et CO2-uslipp på 78 g/km, forteller Ford i pressemeldingen.

Explorers parallellhybridsystem gjør at du kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når du trenger det. Gearkassen er Fords 10-trinns automatgirkasse.

Nye Explorer er den 6. generasjonen av den svært populære SUVen. Den er helt nyutviklet og ble nylig vist for første gang i USA.

7 kjøremodus

Nye Explorer har et terrengstyringssystem med 7 kjøremoduser som tilpasser bilens kjøreegenskaper til forskjellige kjøreforhold.

Velg mellom «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco», «Dyp snø» og «Sand». Bilens heldigitale instrumentpanel endrer også visning for de forskjellige kjøremodusene.

Noen Explorer-godbiter:

Forsetene med varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering
Oppvarmede seter i 2. rad
7-seter
Elektrisk nedfelling av 2. og 3. seterad
2274 liter bagasjeromsplass (med nedfelte seter)
Samlet oppbevaringsrom for de tre seteradene er 123 liter.
12 koppholdere
Trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt
B&O lydsystem som standard.
WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter

Assistenter:

Selvkjørende parkeringsassistent som også finner ledig plass
Blindsoneovervåking med varsling for kryssende trafikk når du rygger
Front- og ryggekameraer med et innebygget linserensesystem
360 graders view
Antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse
System for hjelp til unnamanøvrering dersom et kjøretøy foran står stille eller beveger seg svært sakte
Adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering
Kan justere hastigheten ved å overvåke trafikkskilt i tillegg til bruk av informasjon fra navigasjonssystemet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.312