23948sdkhjf

Helt Bajas: Ranger Raptor

Fords pickup i full Baja-modus kommer til Norge juni

- De første 13 eierne får sin Ranger Raptor i juni. Bilen har fått en overveldende mottakelse over hele Europa, og vi produserer på høygir for at kundene skal få den tøffeste og råeste versjonen av Europas mest solgte pickup raskest mulig, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Johnny Løvli.

Prisen er 676 000 kroner opplyser Ford Norge.

Fords 2-liter EcoBlue dieselmotor på 213 hestekrefter og 500 Nm i dreiemoment fordeles med Fords 10-trinns automatkasse som også sitter i F-150 Raptor og Mustang.

Raptor har chassiset utviklet av Ford Performance og er blant annet laget i høyfast lavlegert stål for å tåle mer juling. I ekte Baja-modus skal den klare å takle tøft terreng i høy hastighet, samtidig som kontroll og komfort blir opprettholdt.

Spesialutviklede Raptor-dekk fra BF Goodrich 285/70 R17 måler 838 millimeter i diameter. Også disse er utviklet for å tåle en trøkk, så får vi se hva den norske importøren velger her til lands.

Baja-mode

Nye Ranger Raptors «Terrain Management System» gjør at føreren kan velge mellom 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for ulike kjøreutfordringer: normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein.

Også Baja-mode, som er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally. Dette brukes for å få fullt utbytte av alle offroad-prestasjonene.

Deler 10-trinns girkasse med Ford F-150 Raptor

Fords 10-trinns automatgirkasse er den samme som i Ford F-150 Raptor. Den er lagd av høyfast stål, aluminiumslegeringer og komposittmateriale for optimal holdbarhet og lavest mulig vekt. Girkassen er også designet for å levere bedre akselerasjon og raskere respons samtidig som den er drivstoffeffektiv.

Ford opplyser om et forbruk på 0,89 l/mil (233 g/km CO2).

Assistenter

Veltestabilisatorfunksjon, tilhengerstabilisator, bakkestartassistent og nedoverbakkeassistent er med, i tillegg kommer den med adaptiv lastekontroll som justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til bilens totale vekt med last. Med Fords SYNC 3-system kan du styre både lyd, navigasjon og tilkoblede smarttelefoner med norsk tale. Systemet er kompatibelt med Apple Carplay og Android Auto.

"Bærtur-GPS"

Fra den 8 tommer store berøringsskjermen aktiveres satellittnavigasjonsteknologi når du kjører langt fra allfarvei. Også et eget system hvor du «legger» fra deg digitale spor som viser ruten du har tilbakelagt kan være praktisk når man utforsker ukjente områder og kanskje til og med er helt på bærtur.

Selger bra

Ford Ranger var Europas mest solgte pickup i fjor. I første kvartal i år har modellen økt salget med ytterligere 14 % sammenliknet med samme periode i fjor. I Norge har salget av Ranger økt med hele 28 % i 1. kvartal etter et rekordbra salg i fjor. Det gjør at modellen befester sin stilling som Norges nest mest solgte pickup.

Ranger Raptor funfacts:

Pickupen har beskyttelsesplate på 2,3 millimeter i høyfast stål under motor og drivverk.
Frontfangeren, som er rammemontert, kommer med nye LED-tåkelys.
Forskjermene er laget i kompositt og tillater større dekk og støtdempernes lange vandring.
Stigbrettene, som er utformet spesielt for å forhindre steinsprutskader på karosseriet har også dreneringspunkter som leder bort sprut fra sand, gjørme eller snø.
FOX støtdempere med «Position Sensitive Damping» gir mer dempekrefter og offroad-egenskaper samtidig som dempingen er mer moderat ved kjøring på vanlig vei.
Høyytelsesdemperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran. Spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen.
De to turboladerne jobber i serie på lavere turtall for høyere dreiemoment og best mulig respons.
Ved høyere turtall slår den større lavtrykksturboladeren inn for å levere maksimalt med krefter.

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.172