23948sdkhjf

300 kilo asfalt slites bort hver dag

I år skal Tromsøbrua asfalteres igjen - asfaltdekket holder i to år istedet for syv.

I mai måned starter arbeidet med å asfaltere 84 kilometer på fylkesveier i Troms og Finnmark.

En av strekingene er Tromsøbrua, igjen. Brua er strekt trafikkbelastet med en gjennomsnittlig daglig trafikkmengde (ÅDT) på 21 000 kjøretøy.

300 kg om dagen

Slitasjen på asfalten over brua i piggdekksesongen medfører at 300 kg av asfaltdekket slites bort hver dag, og bidrar til helseskadelig svevestøv, forklarer Troms og Finnmark fylkeskommune på sine nettsider.

Piggdekk får skylda

Normalt ville asfaltdekket på brua vare mellom fem og syv år, men forhold som piggdekkandel og kanalisering av trafikk, gjør at levetiden i dag kun er to år.

Dersom dagens piggdekkbruk på 87 prosent hadde vært halvert, ville dekket på brua hatt dobbelt så lang levetid. Dette er også tilfelle på de øvrige høytrafikkerte vegene i Tromsø.

Skal asfaltere 84 km

Troms og Finnmark fylkeskommune har i disse dager ute konkurranse på dekkelegging av fylkesvegene. Med en budsjettramme på om lag 100 millioner vil det bli dekkelagt om lag 84 km fylkesveg.

Dekkeleggingen skal som tidligere pågå samlet i geografisk utvalgte områder.

Utvalgte vegstrekninger

I Sør-Troms skal asfaltdekker fornyes og forsterkes i Harstad, Kvæfjord, Gratangen og Lavangen. Her skal gammel asfalt på Fv. 825 og Fv. 7808 i Gratangen freses ned i bærelaget for å bedre bæreevnen på vegen.

Samme tiltak skal gjøres på Fv. 84 i Lavangen og Fv. 1 i Harstad. I Midt-Troms skal Fv. 86 dekkelegges på flere delstrekninger: Fv. 7874 fra Gisund bru mot Sarnes, samt strekninger på Fv86 og Fv .861 på Senja.

I Finnmark vil det i 2020 kun asfalteres i Vest-Finnmark, for å unngå store riggkostnader. Derfor vil Øst-Finnmark bli prioritert i 2021. I Vest-Finnmark vil Fv. 889 fra Kokelv til Havøysund få nytt dekke på deler av strekningen. Her vil også Fv. 8058 få nytt dekke.

Miljøfokus

I anbudstekstene er det stilt strenge krav til miljødeklarasjon. For å holde nede CO2 utslippet, er andelen lavtemperaturasfalt som skal brukes økt fra 40 til 50 prosent.

Bruken av lavtemperaturasfalt gir også et bedre arbeidsmiljø for de som legger asfalten.

Kombispreder

I tillegg vil Fylkeskommunen juli lyse ut en kontrakt på bruk av kombispreder. Dette er en metode som brukes for å tette sprekker og sår i asfaltdekket for å forhindre nedrenning av vann i veikroppen. Dette vil forlenge levetiden til veidekket – og spare miljøet for fremtidige tiltak som slipper ut CO2.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157