23948sdkhjf

Fire aktuelle linjer for E134 Saggrenda-Elgsjø

Tre daglinjer og ett tunnelalternativ er med i den videre planleggingen av neste E134-etappe fra Kongsberg mot Notodden

På den 15 kilometer lange strekningen fra Kobbervollane vest for Saggrenda til Rossebu en drøy kilometer forbi for Elgsjø mot Notodden vurderes tre ulike daglinjer, hvorav ett er en foreløpig anbefalt firefelt.

Les også: Lesja Bulldozerlag: Kunne ikke funnet verre terreng

Tunnel gir negativ netto nytte

Tunnelalternativet med en 3,8 kilometer lang tunnel gjennom det høyestliggende området ved Jerpetjønn er beregnet å ha klart minst netto nytte. Alle de tre daglinjene har positiv netto nytte. -Det går klart mot ett av alternativene med daglinje, forteller prosjektleder Trude Holter i Statens vegvesen.

Bred enighet

På det seneste møtet i administrativ samarbeidsgruppe før 17. mai med Kongsberg og Notodden kommune, Viken og Vestfold og Telemark fylkeskommuner, fylkesmenn og konsulenter var det stor enighet om veglinjene som vurderes og vegen videre.

–Vi har nådd en slags første milepel. Det er bred enighet om det vi har gjort så langt og vegen videre. Dilemmaet vårt er at vi jobber intenst med å komme med i neste NTP-rullering uten å ha fått fastsatt et styringsmål for prosjektet av departementet, sier Holter.

Hun er likevel behersket optimist når foreløpig versjon av deltemarapportene for konsekvensutredningen av fire trasealternativ foreligger. Så snart styringsmålet fra Samferdselsdepartementet foreligger vil planprogrammet bli lagt ut på høring. Neste delmål er å få fastsatt planprogrammet, og forhåpentligvis kan dette skje i løpet av høsten.

Mulig framdriftsplan

E134 Saggrenda-Elgsjø prosjektet har skissert følgende mulige framdrift dersom styringsmålet blir fastsatt på denne siden av sommeren 2020:

Les også: Vedtatt i Stortinget: Bypakke Nedre Glomma fase 2 - åtte milliarder betales av bilistene

August 2020: Skisse til planbeskrivelse og planbestemmelser til gjennomsyn hos Statens vegvesen og kommunene.

September 2020: Fullstendig leveranse av Konsekvensutredning med sammenstilling (forutsatt at planprogram er fastsatt)

Oktober/november 2020: Teknisk plan ferdig

November/desember 2020: Reguleringsplan til kvalitetssikring hos SVV og kommunene

Januar 2021: Komplett leveranse av reguleringsplan og konsekvensutredning inkludert ROS-analyse.

Alle daglinjer med positiv netto nytte I den foreløpige konsekvensutredningen er det relativt små forskjeller mellom de tre daglinjene som alle har positiv netto nytte, mens tunnelalternativet ikke har det. I samarbeidsmøtene har det også vært enighet om at alternativ 3 (firefelt) er et godt og framtidsrettet alternativ. Statens vegvesen utarbeider nå en silingsrapport som vedlegg til planprogrammet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.125